Show your e-mtb

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
ktm boy
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 19:51
Rijdt met: ktm race line

Re: Show your e-mtb

Bericht door ktm boy »

Wie kent of heeft ervaring met de Spaanse Bultaco Brinco?
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Orbea Alma e-bike

Bericht door Dickie »

We plannen een trip door Toscane.
Ik ga met de gewone mtb en voor het vrouwke heb ik met een 26" frame dat ik nog had liggen en een Bafang-kit vooral een lichtere e-mtb ineen willen steken. (Moet ook op de trein).
Bedoeling ook om lichte off-road te doen: vooral Strade Bianchi, wat veldwegen, paden en een groot stuk asfaltbaantjes.
Daarom 27.5 wielen en licht genopte 1.95" Maxxis bandjes gestoken.
Met het rack voor de tassen komt de bike op 19kg.
14,5 Ah 36V batterij, Bafang BBS01 midmotor.
Ondersteuningslimiet kan aangepast worden via het display, Er kunnen tot 9 assist-standen gekozen worden. 5 vond ik voldoende.
Remhendels met brake-sensorkabel.
Afbeelding
Batterijpack met USB-aansluiting
Afbeelding
De shift sensor heb ik aan de zitbuis bevestigd, heb gelezen dat sommige sensors die te dicht bij de derailleur of aan de shifter zitten al eens valse signalen durven geven. De kabeltjes heb ik afgetakt aan een remonderbreker. Zorgt voor een onderbreking van de power van ong 1sec tijdens het schakelen.
Ook een kapje geplaatst om de kabelspaghetti weg te steken. Er komt nog een folie rond in carbon print.
Afbeelding
De speedsensor.
Afbeelding
De 'stroomhendel' zorgt voor extra boost of in 'motciclet' modus te rijden.
Afbeelding
Had nog een goede Shimano 9speed shifter liggen.
Afbeelding
Max met de stroomhendel in onbelaste toestand, effectief rond de 30k/u op het vlakke, ook goed na 23,8km nog 3/4 batterij na testrit in alle modi:
Afbeelding
Ergon zadeltje, BB7 remmen met stevige Pizza Disc 180mm schijven., zadel moet wel nog wat omlaag, staat op een hoogte die mij voor de testrit beter paste.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dickie op do 13 jul 2017 12:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Show your e-mtb

Bericht door triumph_st »

Je hebt daar een ferm fietske in mekaar gestoken. Uw vrouwke gaat kontent zijn =D>
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1012
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Show your e-mtb

Bericht door IPPE »

Hoe wordt de motor vastgemaakt? Enkel op de BB of ook op het frame? Kan je eens een detail foto daarvan nemen?
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Show your e-mtb

Bericht door Dickie »

IPPE schreef:Hoe wordt de motor vastgemaakt? Enkel op de BB of ook op het frame? Kan je eens een detail foto daarvan nemen?
De motor zit enkel bevestigd door het BSA-huis (68mm), de BSA draad wordt niet gebruikt.
De as waarmee de motor bevestigd wordt past er net door. Op youtuub staan er veel filmpjes, dit is een goeike:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Kleine probs bij mij:
- mounting plate trok scheef, mijn bsa huis was blijkbaar net iets breder dan de makers veronderstellen, opgelost met een paar rondellekes.
- Foute shift-sensor meebesteld, makkelijkst ware geweest om een Y-kabel mee te bestellen die zo een remonderbreker+schakelsensor combineert, opgelost door de draad door te knippen, draadjes te solderen en met krimpkous waterdicht gemaakt. Even met de gedachte gespeeld om alle connectoren weg te halen, maar dat zou te veel werk geweest zijn voor enkel maar esthetisch resultaat. Het ziet er iets fijner uit. Maar dan begint het werk opnieuw als je naar een ander frame overstapt.

detailfoto:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dickie op do 13 jul 2017 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Show your e-mtb

Bericht door Dickie »

triumph_st schreef:Je hebt daar een ferm fietske in mekaar gestoken. Uw vrouwke gaat kontent zijn =D>

Tis te hopen :-D
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1012
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Show your e-mtb

Bericht door IPPE »

Dickie schreef:
IPPE schreef:Hoe wordt de motor vastgemaakt? Enkel op de BB of ook op het frame? Kan je eens een detail foto daarvan nemen?
De motor zit enkel bevestigd door het BSA-huis (68mm), de BSA draad wordt niet gebruikt.
De as waarmee de motor bevestigd wordt past er net door. Op youtuub staan er veel filmpjes, dit is een goeike:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Kleine probs bij mij:
- mounting plate trok scheef, mijn bsa huis was blijkbaar net iets breder dan de makers veronderstellen, opgelost met een paar rondellekes.
- Foute shift-sensor meebesteld, makkelijkst ware geweest om een Y-kabel mee te bestellen die zo een remonderbreker+schakelsensor combineert, opgelost door de draad door te knippen, draadjes te solderen en met krimpkous waterdicht gemaakt. Even met de gedachte gespeeld om alle connectoren weg te halen, maar dat zou te veel werk geweest zijn voor enkel maar esthetisch resultaat. Het ziet er iets fijner uit. Maar dan begint het werk opnieuw als je naar een ander frame overstapt.

detailfoto:
Afbeelding
Ziet er cool uit.
Kan de remonderbreker ook op hydraulische remmen gemonteerd worden?
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Show your e-mtb

Bericht door Dickie »

Ander type voor op bestaande remhendels,
Afbeelding.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Show your e-mtb

Bericht door TaurineR »

Een standaard electrische fiets weegt meestal >20kg.
Deze ziet er een stuk lichter uit, wat gewicht heb je?
Mooi resultaat voor zelfbouw trouwens, proficiat Dickie!
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Show your e-mtb

Bericht door Dickie »

TaurineR schreef:Een standaard electrische fiets weegt meestal >20kg.
Deze ziet er een stuk lichter uit, wat gewicht heb je?
Mooi resultaat voor zelfbouw trouwens, proficiat Dickie!
Merci, 19kg mét het bagagerek (ca 0.5kg) en de pedalen.
Plaats reactie