Show your e-mtb

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
greendoc
Mountainbiker
Berichten: 56
Lid geworden op: di 07 sep 2010 17:19
Rijdt met: ...

Re: Show your e-mtb

Bericht door greendoc »

Het begrip "e-bike" wordt hier iets te veel gehanteerd en volledig misplaatst....

Een fiets die kan rijden zonder dat je trapt noemt men een e-bike.

Een fiets die enkel ondersteuning geeft wanneer ik trap noemt een pedelec.
De Flyers, Stromers, Specialized Turbo's en Levo's, enz. (kortom meer dan 90% van de elektrische fietsen op de markt) zijn allemaal pedelecs!

Om meer precies te zijn:
<25km/h = pedelec
>25km/h = speed-pedelec

Voor een pedelec bestaat momenteel nog geen wetgeving, verwacht wordt dat dit in de loop van 2017 in het staatsblad zal verschijnen. Maar nu is het nog één grijze zone, met stof voor discussie vatbaar....
quixta
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 30 okt 2008 10:04
Rijdt met: Scott CROSS 10

Re: Show your e-mtb

Bericht door quixta »

greendoc

inderdaad volledig juist wat je schrijft , 't is nu met de pedelec's nog een grijze zone en op termijn komt dat wel in orde :wink:
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Re: Show your e-mtb

Bericht door jervanheg »

sorry hoor gasten, maar er bestaat wel degelijk wetgeving (europese).

volgens de Europese wetgeving blijft een elektrische fiets een fiets wanneer aan 3 vereisten is voldaan :

1. er moet sprake zijn van trapbekrachtiging, ondersteuning wordt alleen geleverd als U zelf meetrapt
2. er is ondersteuning tot een maximum snelheid van 25 km/u
3. het geleverde vermogen is maximaal 250 W.

En hoewel er inderdaad géén gehomologeerde manieren bestaan om dat te controleren, kan je wel degelijk in fout verklaard worden wanneer zou blijken dat er aan de bike geprutst werd om bovenstaande beperkingen te omzeilen.
rudy coolens
Mountainbiker
Berichten: 296
Lid geworden op: do 14 sep 2006 20:56
Rijdt met: Moustache 8.5

Re: Show your e-mtb

Bericht door rudy coolens »

Bwaaaaaaaaaaaaaaaaaahahahaha, plezant met mijn ebike!!!! :drunk:
Ik trap nooit nog op mijn adem en als ik thuis kom moet ik niet bekomen!! Lekker relax maar wel sportief! :-"
Ik heb stamceltransplantatie gehad en zonder ebike kon ik nu gaan petanquen of gaan biljarten!! ](*,)
Is toch waar hé, ben intussen ook al 60 lentes jong, maar ik vlam gemakkelijk mee met de jonge gezonde gasten! O:)
rudy coolens
Mountainbiker
Berichten: 296
Lid geworden op: do 14 sep 2006 20:56
Rijdt met: Moustache 8.5

Re: Show your e-mtb

Bericht door rudy coolens »

Intussen ga ik ook gaan petanquen als het slecht weer is!! :P
quixta
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 30 okt 2008 10:04
Rijdt met: Scott CROSS 10

Re: Show your e-mtb

Bericht door quixta »

eindelijk na bijna 3 maanden wachten is mijn nieuwe Scott E -ASPECT 910 model 2016 geleverd deze week :-D :-D

deze : https://www.e-bikeshop.co.uk/Scott-E-Aspect-910-CX-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Show your e-mtb

Bericht door triumph_st »

quixta schreef:eindelijk na bijna 3 maanden wachten is mijn nieuwe Scott E -ASPECT 910 model 2016 geleverd deze week :-D :-D

deze : https://www.e-bikeshop.co.uk/Scott-E-Aspect-910-CX-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooi afgemonteerd.
Geen fully, dus ik kan je deze aanraden (bestaat ook in grotere doormeter); http://www.bike-discount.de/en/buy/sunt ... ium-211480" onclick="window.open(this.href);return false;
quixta
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 30 okt 2008 10:04
Rijdt met: Scott CROSS 10

Re: Show your e-mtb

Bericht door quixta »

nee heb geen fully willen kopen , reden is gans het driehoek frame zit dan bomvol en is niet mooi is TE veel van het goede :wink:

het systeem van zadelpen ken ik , een kennis van mij heeft dit op zijn Kalkhof E speed die er dagelijks mee naar zijn werk mee gaat , heen en terug een 80 km , persoonlijk vind ik het niet mooi en vrij lomp
rudy coolens
Mountainbiker
Berichten: 296
Lid geworden op: do 14 sep 2006 20:56
Rijdt met: Moustache 8.5

Re: Show your e-mtb

Bericht door rudy coolens »

quixta schreef:eindelijk na bijna 3 maanden wachten is mijn nieuwe Scott E -ASPECT 910 model 2016 geleverd deze week :-D :-D

deze : https://www.e-bikeshop.co.uk/Scott-E-Aspect-910-CX-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooi machientje, trekt goed op mijn cube!! Zul je veer plezier aan beleven! O:)
Frog 075
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: za 18 mar 2006 16:39
Rijdt met: Sandman, Levo

Re: Show your e-mtb

Bericht door Frog 075 »

KTM Macina freeze 11sp, bosch motor van 350w, batterij van 500Ah
Afbeelding
Plaats reactie