SS crank

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
pliepla
Mountainbiker
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 jun 2006 22:20
Rijdt met: Klein Attitude/Kona Unit

Re: SS crank

Bericht door pliepla »

Ik rijd de helft van mijn toertochten met een unit, de andere helft met een Klein waar ik écht geen afstand van kan doen. Het crankstel van de unit is een FSA comet, de lagers zijn van FSA zelf, onder meer omdat de as een iets afwijkende diameter heeft. Op mijn Klein ben ik van hollowtech terug overgestapt naar een vierkante trapas, gecombineerd met een FC-M737 XT-crankstel omdat ik het beu was om meer dan eens per jaar - terwijl ik een pak minder rijd dan pakweg vijf jaar geleden - mijn lagers te vervangen. De FSA-lagers doen het iets beter, maar toch zou ik ook hier graag overstappen naar een tapered trapas.
Ik heb de indruk dat er niet veel (geen?) crankstellen voor tapered trapassen meer te vinden zijn, dus vraag ik me af of die overstap wel een goed gedacht is als ik er speciaal een crankstel voor moet kopen. Als het toch niet zo dom is, waar kijk ik dan naar uit?
Ideaal vind ik een crankstel dat ik nu voor single-speed kan gebruiken, maar als het even kan zou de mogelijkheid om om te bouwen naar iets met twee kettingwielen op termijn welkom zijn (aangezien het moeilijk lijkt te worden bepaalde 36" onderdelen voor mijn geliefde Klein te vinden).

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
BoXeR
Mountainbiker
Berichten: 2516
Lid geworden op: wo 09 jan 2008 22:27

Re: SS crank

Bericht door BoXeR »

Piepla,

neem een simpele shimano sguare tapered bracket en zet daar Middleburn RS7 cranks op, combinatiemogelijkheden zat en bombproof

8)
Plaats reactie