SS crank

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: SS crank

Bericht door Dickie »

liebherr 914 schreef:Nadat ik mijn derrie naar de wup heb gereden, en de rest van mijn velo na 3 jaar totaal los is,had ik besloten er geen grote kosten meer aan te doen,dus heb ik die omgebouwd tot single speed met onderdelen dat ik nog liggen had,
het enige ss onderrdeel dat ik liggen had was tandwiellen 13-15 en spacers voor achteraan. de rest een triple crank een 10 sp tandwiel,en 9 sp ketting.En dit alles gemonteerd op een Bulls coperhead 29 er,Nu na 6 tt's heb ik de smaak te pakken en zou ik deze fiets ss houden.het enige probleem is dan ook de ketting ,deze fiets is pressfit en zonder kettingspanner,en na 6 tt°s stampen en ploettern is mijn 9sp kettingske al sereus gerokken #-o zou het mogelijk zijn om deze te vervangen door een zwaarder moddel of bmx ketting of zo?en hoe zit dat dan met het rek vermogen.
Ik zou eerder denken aan een kettingspanner of trachten te werken met halflinks.
Als je wat handig bent met metaal kan je met een oude derailleurpulley een kettingspannertje fabriceren die vanop de liggende achtervork de ketting wat naar boven trekt en zo de slack weghaalt. Google maar eens op diy chain tensioner...

Qua ketting: imho is er veel verschil in kwaliteit. Ik gebruik nu KMC X9sl, steeds wisselend 2 kettingen voor de vitessenvelo.

Als er eentje in pensioen gaat (+ 0,75mm verlenging) wordt die vervangen en gaat ze op de ss. Daar heb ik nog de beste ervaringen mee, rek gaat traag en zelfs als ze over 1mm gaan dan maakt dat op het stalen ss kranske achteraan niet veel uit. De perforeringen in de kettingen lijken goed te helpen in de modder.
Ze liggen wel op dedicated ss frame, dus altijd correct opgespannen.
De ss pak ik sowieso voor de vettigste tochtjes, zo blijft de drivetrain van de geared bike langst meegaan.
Ook al eens een 7/8 speed Z51 Rustbuster van KMC gehad, die rekte zo veel uit dat ze op het einde van de fiets viel in een bocht.
Daarna een Rohloff Trail 8sp-ketting, die was goed, maar mijn huidig systeempje van roteren is qua budget interessanter.
Voor een 7/8 speed of 1 speed ketting zou ik iig voor een inox versie gaan, geen roestvorming en slijtvastere metaallegering.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: SS crank

Bericht door kenny »

In uw press-fit kan je wel werken met een EBB
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: SS crank

Bericht door Dickie »

+1, Beer components, wmg, problem solvers, en mss nog een paar?
Voor de poster zal het een budgetkwestie zijn: quote"had ik besloten er geen grote kosten meer aan te doen".
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: SS crank

Bericht door kovan »

Kan zeker vervangen worden door een 1speed ketting, maar de rek blijft zich voordoen.volgens mij.
Ik rij met kmc 1 speed inox ketting en die bevallen mij wel.
Een kettingspannerke zal in uw geval toch nodig blijven me dunkt, kosten 2 keer niks bij superstar of On One.






liebherr 914 schreef:Nadat ik mijn derrie naar de wup heb gereden, en de rest van mijn velo na 3 jaar totaal los is,had ik besloten er geen grote kosten meer aan te doen,dus heb ik die omgebouwd tot single speed met onderdelen dat ik nog liggen had,
het enige ss onderrdeel dat ik liggen had was tandwiellen 13-15 en spacers voor achteraan. de rest een triple crank een 10 sp tandwiel,en 9 sp ketting.En dit alles gemonteerd op een Bulls coperhead 29 er,Nu na 6 tt's heb ik de smaak te pakken en zou ik deze fiets ss houden.het enige probleem is dan ook de ketting ,deze fiets is pressfit en zonder kettingspanner,en na 6 tt°s stampen en ploettern is mijn 9sp kettingske al sereus gerokken #-o zou het mogelijk zijn om deze te vervangen door een zwaarder moddel of bmx ketting of zo?en hoe zit dat dan met het rek vermogen. met een 15-32 verzet paste de ketting perfect.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: SS crank

Bericht door kenny »

kovan schreef:Kan zeker vervangen worden door een 1speed ketting, maar de rek blijft zich voordoen.volgens mij.
Ik rij met kmc 1 speed inox ketting en die bevallen mij wel.
Een kettingspannerke zal in uw geval toch nodig blijven me dunkt, kosten 2 keer niks bij superstar of On One.
De goedkoopste kettingspanner is meestal wel gewoon een oude derrie....
Gebruikersavatar
BoXeR
Mountainbiker
Berichten: 2515
Lid geworden op: wo 09 jan 2008 22:27

Re: SS crank

Bericht door BoXeR »

ik rijd altijd met mijn afgedankte 9-speed kettingen, zelden last van rek
Gebruikersavatar
profi
Mountainbiker
Berichten: 818
Lid geworden op: wo 03 nov 2004 16:43
Rijdt met: Lynskey Ridegeline SS, Salsa spearfich , On one inbred SS

Re: SS crank

Bericht door profi »

Ik gebruik al jaren 8 speed kettingen , iets dikker dan een 9 speed :-)
Gebruikersavatar
liebherr 914
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: ma 03 dec 2012 19:27
Rijdt met: bulls 29er single speed , bulls wild flow 2 29er, merida big nine

Re: SS crank

Bericht door liebherr 914 »

De 9 speed ketting verwijderd ,en een single speed ketting kmc x1 aangeschaft, naar het schijnt zijn dat de sterkste kettingen ,worden tevens gebruikt voor elektrische fietsen, we zullen zien anders nog ne keer een inox moddel uitproberen. En als dat niet help leg ik er een moto ketting op :-D
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: SS crank

Bericht door kovan »

Ik gebruik vooral inox omdat het voor dagelijks gebruik is, en tegen "verwaarlozing" moet kunnen ;)
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Re: SS crank

Bericht door Hubertje »

300 km / week heeft me geleerd dat iedere ketting toch best om de 2-3 weken wordt gespannen, en na 3000 km om de week..
Plaats reactie