SS crank

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Sunnie
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 25 sep 2012 19:36
Rijdt met: Litespeed

Re: SS crank

Bericht door Sunnie »

Ik heb ondertussen een XX1 crank gekocht van iemand hier op t forum. Spider kan eventueel verwijderd worden om spiderless te rijden.

Nu nog spiderless tandwielen:
MRP
T-Bolt
Absolute Black
Works Components
Wolftooth
HBC
Race Face

T-Bolt en absolute black al eens bekeken. Zien er echt wel Sweet uit! En Europees: T-Bolt Denemarken en AB Polen...

Is Homebrewed Components ermee gestopt? Site ligt al enkele dagen plat en na wat te snollen op internet lijkt die kerel ook niet echt met zijn administratie bezig :)

Nog opties? Bring it on!
Laatst gewijzigd door Sunnie op za 13 dec 2014 08:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sir Kermit
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: di 28 okt 2014 15:46
Rijdt met: negeners

Re: SS crank

Bericht door Sir Kermit »

ik ga voor mijn volgende ring eens kijken naar renthal
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: SS crank

Bericht door bip bip »

ik ben ook aan't bekijken om eens een singlespeed op te bouwen. Ik heb nog een crank met een narrow-wide 30tand bladje liggen. Dit lijkt me ook zeer geschikt om in een singlespeed set-up te gebruiken ( frame met excentrische BB) of heb ik het mis? In mijn 1x10 heb ik in ieder geval nooit de ketting er weten afvallen.

grt,
bip bip
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: SS crank

Bericht door Zotte Marre »

bip bip schreef:ik ben ook aan't bekijken om eens een singlespeed op te bouwen. Ik heb nog een crank met een narrow-wide 30tand bladje liggen. Dit lijkt me ook zeer geschikt om in een singlespeed set-up te gebruiken ( frame met excentrische BB) of heb ik het mis? In mijn 1x10 heb ik in ieder geval nooit de ketting er weten afvallen.

grt,
bip bip
Volgens mij moet dat theoretisch wel lukken, wel een 10sp ketting gebruiken dan. Die narrow-wide is van geen nut meer op een SS uiteraard, tenzij je met een scheve kettinglijn wil rijden.
Het voordeel van SS is net dat je een kloeke ketting kan nemen (1sp), die spotgoedkoop is, amper slijt en sterk is. Zelfde met het tandwiel vooraan, ik zou het er totaal niet voor kopen
Alleen, bedenk ik nu, een 10sp ketting op een SS kroontje? Daar verwacht ik wel problemen !
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Re: SS crank

Bericht door pocoloco »

Een SS fatbike mét crank maar zonder tandwielen of ketting... :wink:

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 4&t=132517" onclick="window.open(this.href);return false;
Sunnie
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 25 sep 2012 19:36
Rijdt met: Litespeed

Re: SS crank

Bericht door Sunnie »

De herfst zit eraan te komen, SS speed time baby!

X01 crank met sram direct mount blad.
Heb hier nog ergens een 10 en een 11 speed ketting liggen.
Gaat dat geheel te combineren zijn met een surly 16T? Of moet ik vanachter een ander tandwieltje monteren?
Is 8-9 speed ketting mogelijk? Het nut van de narrow wide is dan weg zeker?

Reply damn it! :)
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: SS crank

Bericht door Zotte Marre »

Sunnie schreef:De herfst zit eraan te komen, SS speed time baby!

X01 crank met sram direct mount blad.
Heb hier nog ergens een 10 en een 11 speed ketting liggen.
Gaat dat geheel te combineren zijn met een surly 16T? Of moet ik vanachter een ander tandwieltje monteren?
Is 8-9 speed ketting mogelijk? Het nut van de narrow wide is dan weg zeker?

Reply damn it! :)

Ik vermoed dat die 10 of 11sp ketting niet op een SS tandwieltje zal gaan. 8-9sp meer kans. N-W is voor gearies.
Welk voorblad heb je in gedachten?
Als je kan kiezen, dikke ketting pakken ! 1sp ;-)
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: SS crank

Bericht door Dickie »

Ik heb hier nog een RS8 square taper Middleburn liggen die stof ligt te vergaren.
Maar komt niet te koop, de laatste tijd ligt de 2de hands markt plat, als je het quasi gratis weggeeft dan is er wel respons.
Om mijn Pivot om te bouwen heb ik de Reetfees Direct mount narrow wide 32 t laten zitten en die is gecombineerd met een 'oude' (lees rek over 0,75mm) 9-speed KMC.
Daar ben ik op mijn vorige ss tevreden over geweest in combi met stalen bladen.
Das het voordeel van ss, zelfs met haaietanden blijft die aandrijving het doen, zelfs een ketting die uitgelodderd is als oude schoenen kan niet gaan lopen :wink: .
de NW is wel alu... :-k
Gewoon effe op een mooi rechte kettinglijn letten.
Da gaan we wel ondervinden of die de winter overleeft...
IIg met de vernikkelde Z?? keet maar 1 ritje nut gehad, eerst goed aangespannen in het begin en viel na 50km van de vlo
Gebruikersavatar
BoXeR
Mountainbiker
Berichten: 2516
Lid geworden op: wo 09 jan 2008 22:27

Re: SS crank

Bericht door BoXeR »

heb op de Salsa een Middleburn RS7, square tapered shimano aske van 20 euro en gaan

mooi en duurzaam
Gebruikersavatar
liebherr 914
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: ma 03 dec 2012 19:27
Rijdt met: bulls 29er single speed , bulls wild flow 2 29er, merida big nine

Re: SS crank

Bericht door liebherr 914 »

Nadat ik mijn derrie naar de wup heb gereden, en de rest van mijn velo na 3 jaar totaal los is,had ik besloten er geen grote kosten meer aan te doen,dus heb ik die omgebouwd tot single speed met onderdelen dat ik nog liggen had,
het enige ss onderrdeel dat ik liggen had was tandwiellen 13-15 en spacers voor achteraan. de rest een triple crank een 10 sp tandwiel,en 9 sp ketting.En dit alles gemonteerd op een Bulls coperhead 29 er,Nu na 6 tt's heb ik de smaak te pakken en zou ik deze fiets ss houden.het enige probleem is dan ook de ketting ,deze fiets is pressfit en zonder kettingspanner,en na 6 tt°s stampen en ploettern is mijn 9sp kettingske al sereus gerokken #-o zou het mogelijk zijn om deze te vervangen door een zwaarder moddel of bmx ketting of zo?en hoe zit dat dan met het rek vermogen. met een 15-32 verzet paste de ketting perfect.
Plaats reactie