Fatties showroom

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
the one and lonely
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 05 jan 2015 15:54
Rijdt met: On One Fatty, Hot Chili Zymotic, Sportivo

Re: Fatties showroom

Bericht door the one and lonely »

Beste Hoppy,

Ikzelf rij nu een dik half jaartje toertochten met mijn fatbike, en ik mag zeggen dat ik nog steeds goed meekan met mijn compagnons. Veel snelheid zul je niet moeten inboeten, mits de juiste keuze van banden en -spanning. Het eventuele snelheidsverlies wordt evenwel ruimschoots gecompenseerd op technische passages en het immens hogere fun-gehalte.
Gebruikersavatar
buddy b /peter
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: do 13 sep 2007 22:17
Rijdt met: merida 99.canyon dude

Re: Fatties showroom

Bericht door buddy b /peter »

Hey

Gewicht 11.4 kg mits tubeless en upgrade s.
Xo 2x 10 en magura mt 8 remmen .basis versie gekocht
Zeer tevreden van rij bijna alleen nog met men dude.
Fun en toch snel . Banden druk wel belangrijk . Het vraagt wel wa gewenning en wat meer inspanning om je bike makkers te volgen . Je wint en verliest Soms wa . Ik heb er de hoeva marathon me gereden 120 km . En kwas niet de laatste .
Gebruikersavatar
buddy b /peter
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: do 13 sep 2007 22:17
Rijdt met: merida 99.canyon dude

Re: Fatties showroom

Bericht door buddy b /peter »

Maat m. ik ben +/-1m80 .
Gebruikersavatar
buddy b /peter
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: do 13 sep 2007 22:17
Rijdt met: merida 99.canyon dude

Re: Fatties showroom

Bericht door buddy b /peter »

Maat m. ik ben +/-1m80 .
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: Fatties showroom

Bericht door saiko »

Hoppy schreef:
mijn dude
Ik overweeg ook om 'fat' te gaan, alternatief zou semi-fat zijn...
De dude staat bovenaan op mijn lijstje, wat weegt die van jou? en welke maat is het?
Ervaringen? Ben je er tevreden van?

Een meer algemene vraag voor jullie fat-bike rijders, hoeveel trager is een fat bike op belgische ondergrond?
Ik ben van plan mijn 26" XC fully weg te doen voor een fatbike maar wil natuurlijk nog altijd meekunnen met m'n bikebuddy's. :-"
ik heb het al 36 keer geschreven hier op het forum. Steek 55mm tot max65mm velgen op een fatbike met 3.8/4.0 banden en ge zult uw bike buddy's zonder probleem kunnen volgen (als het geen asfalt is) en in de bergaf kunnen ze u niet meer bijhouden
BlijDatIkGlij
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: za 26 apr 2014 10:13

Re: Fatties showroom

Bericht door BlijDatIkGlij »

Ik kan "The one and lonely" en "Buddy b" alleen maar bijtreden.
In het begin voelt het wat zwaarder in de benen, maar mettertijd past je lichaam zich aan.
Even snel als een 29'er met laag profiel 2,20" banden is natuurlijk onmogelijk.
De tractie op zeer steile beklimmingen, losse ondergrond en het plezier dat je beleeft, maken dat echter meer dan goed hoor!!!
Ook het tubeless leggen van de banden is een aanrader, het verschil is veel meer merkbaar dan bij klassieke banden.
Wat de maat betreft, ik ben 1,86m en maat Large zit als gegoten, maar de online configurator zal je daar wel bij helpen.
Als ik nog 1 raad mag geven: ik heb wel spijt van de Bluto voorvork. In mijn geval was de vaste vork de betere keus geweest. (Ik doe geregeld een terril of een technische track, maar ik ben geen enduro/downhill-rijder.) Daar ga ik in de toekomst nog wel een mouw aan passen.
Hoppy
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 apr 2015 09:06
Rijdt met: 2010 Cube AMS 100; 2013 Cube Agree GTC; 2015 Canyon Spectral AL 8.0

Re: Fatties showroom

Bericht door Hoppy »

Hey allemaal bedankt voor jullie massale antwoorden :bounce:
Ik lees inderdaad bij quasi alle reviews / testen / ervaringen het woordje 'fun', en dat is precies waarom ik mountainbike.
Hoe meer technische stukken hoe liever!
Heb al een trailbike voor het ruigere werk dus het plan was in het begin al rigid en zo licht mogelijk, iets boven de 11kg voor een fatbike is waanzinnig! =D>
De fiets is vooral bedoeld om hier (met slecht weer) te rijden dus hoe minder bewegende delen hoe beter...
Op de rigid dude staan standaard 4.8 Jumbo Jim's, dus upgrade naar 4.0 JJ's zou interessant zijn.
De eerste stap is gezet...mijn XC 26" fully is de deur uit :cry:

Zijn wel een beetje :off: aan het gaan...tijd voor m'n eigen topic? :-)
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: Fatties showroom

Bericht door saiko »

ik heb lang gereden met een aluminium sandmand gobi, XTR afgemonteerd, Race face next crank, Bikeman carbon vork, extralight,kcnc onderdelen. 55mm trial velgen op 616naven. kwam net onder de 10 kg uit als hij tubeless stond...
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Re: Fatties showroom

Bericht door Hubertje »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:bounce:
Frog 075
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: za 18 mar 2006 16:39
Rijdt met: Sandman, Levo

Re: Fatties showroom

Bericht door Frog 075 »

M'n Sandman en 6fatty
Afbeelding
Afbeelding
3.0 vs 4.0
Afbeelding
Plaats reactie