SPEC FATBOY

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
corragio
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 14:42
Rijdt met: Lynskey29-Trek Stache 9.7-EpicS-works18

Re: SPEC FATBOY

Bericht door corragio »

Vandaag eerste testritje gaan doen, conditie zit wat laag vr met een zwaarder ding als de Fatboy te willen gaan knallen, mr was geweldig leuk alvast, again...:-), de xt8000 remset is fantastisch en moet niks onderdoen aan men xtr trail set, noch het nieuwste model als de m988, super dus.
Fatboy blijft super leuk ding vr zijn geld, moet als ik deze langer hou wel nog een lichter setje wielen in fletsen, met lichtere banden om het gewicht te drukken, lichter crankstel mag nog, mr bon, moet een leuke speelfiets blijven die me geen nier kost he, mr wielen zijn toch belangrijk, vandaag nog gevoeld, je kan er perfect een "net iets trager tempo" mee houden dan normaal, wel overal op en af bij wijze van spreken, mr het spelen tegen de mederijders met hun 29", als ze eens effe doortrekken in bergop of een sneller stuk kost me nu toch veel moeite, zware wielen maken hem logger natuurlijk en das dan effe balen want zou ze graag verrassen op dat moment, mr bolt toch beter/leuker dan het eruitziet zoals de meesten denken...

Mr ik denk met een goei wielsetje dat het aanzetten wel eens aardig kan worden, vinnigheid daar verbeteren en dan is het een toppertje voor mij.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: SPEC FATBOY

Bericht door Christ D. »

Leg die banden tubelees , dat scheelt direkt minstens 500gr. Of zoals bij mij 700gr. Dat voel je heel goed.
Mooi fietske trouwens.
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: SPEC FATBOY

Bericht door saiko »

50-65mm velgen testen...

80 is te breed voor te 'mountainbiken'
80 is ideaal voor strand,zand,sneeuw.
Gebruikersavatar
Pasta
Mountainbiker
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 12 dec 2012 09:05

Re: SPEC FATBOY

Bericht door Pasta »

saiko schreef:50-65mm velgen testen...

80 is te breed voor te 'mountainbiken'
80 is ideaal voor strand,zand,sneeuw.
Dit!
corragio
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 14:42
Rijdt met: Lynskey29-Trek Stache 9.7-EpicS-works18

Re: SPEC FATBOY

Bericht door corragio »

Pasta schreef:
saiko schreef:50-65mm velgen testen...

80 is te breed voor te 'mountainbiken'
80 is ideaal voor strand,zand,sneeuw.
Dit!
Heb zaterdag normaal een setje carbon Asterion 62, met hope navenset... Tubeless ready blijkbaar...

Iemand ervaring/info hierover, zouden degelijke zijn volgens hem...

Wat denken jullie?

Ze zijn schijnt sterk en licht...? En is een smallere breedte zoals jullie aanraden?

En heb JumboJim 4.0 onderweg nu, de liteskin van 990gr...

Zal toch schelen in gewicht en handling hoop ik :-)
corragio
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 14:42
Rijdt met: Lynskey29-Trek Stache 9.7-EpicS-works18

Re: SPEC FATBOY

Bericht door corragio »

Wielkes vandaag gemonteerd, tubeless met de jumbo Jim, scheelt meteen in gewicht en geluid van de Hope is geweldig he.
De wielkes zijn blijkbaar ook zo met die draadjes rond de spaken gevlochten, "ligaturen" zoals ze het noemen op zijn frans.. Ben eens benieuwd...

Maar gewicht voorwiel bv, met tubeless lint en ventiel en magura 180mm schijfke was 1020gr..

Komt erop neer, alvast nu met wielset compleet te veranderen een 2.5-3 kg gewonnen.

De Fatboy zit nu op 11.5kg

Komt nog een E-thirteen Trs+ crank aan ter vervanging van de zwaardere Samox originele crank, nadien mss men xtr m9020 remset erop ipv de xt m8000, zal afhangen of het verschil in rijgedrag me zo hard bevalt dat ik er alles van het betere op wil of niet, de moeite waard is of niet..

En moet nog een goei licht setje snelspanners vinden, vr 135mm en achter 190mm

Als afwerking een lichte carbon vork met steekas nog mr dat ga ik nog afwachten..

Zou toch graag kort aan de 10kg komen :-)
Maar zal niet simpel worden...

Crank en vork zullen nog meeste geven, mss men xt cassette 11-speed nadien met men Xx1 ruilen, is weer 200gr ofzo.. Mr wil de xt in de winter vr de kostprijs qua slijtage...

Zal spoedig fotoke van de wielkes proberen nemen/zetten
corragio
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 14:42
Rijdt met: Lynskey29-Trek Stache 9.7-EpicS-works18

Re: SPEC FATBOY

Bericht door corragio »

Afbeelding
Afbeelding

Gewicht met de Trs+ crank nu toch 11.4kg, volgende zal eerst een carbon vork worden, scheelt blijlbaar 450gr, dus dan kom ik onder de 11kg, als ik alles optel mits xtr remset, xx1 cassette, qr'en en seatclamp (eventueel stuurpen syntace er terug op... Zou 10.4-10.5 zeker haalbaar moeten zijn, mr is al mooi zo, benieuwd nr rijgevoel met de wielset vooral nu! :-)
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: SPEC FATBOY

Bericht door saiko »

Zelf geen ervaring mee, maar 62 is al stuk beter als 80mm of meer.

Zien er in ieder geval heel mooi uit en de prijs valt ook nog goed mee voor carbon wielen.
Laat zeker weten hoe ze lopen.
Gebruikersavatar
cool4blade
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 21:31
Rijdt met: Cannondale Scalpel 2

Re: SPEC FATBOY

Bericht door cool4blade »

corragio schreef:Afbeelding
Afbeelding

Gewicht met de Trs+ crank nu toch 11.4kg, volgende zal eerst een carbon vork worden, scheelt blijlbaar 450gr, dus dan kom ik onder de 11kg, als ik alles optel mits xtr remset, xx1 cassette, qr'en en seatclamp (eventueel stuurpen syntace er terug op... Zou 10.4-10.5 zeker haalbaar moeten zijn, mr is al mooi zo, benieuwd nr rijgevoel met de wielset vooral nu! :-)
Prachtige wielset =D> =D> =D>
corragio
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 14:42
Rijdt met: Lynskey29-Trek Stache 9.7-EpicS-works18

Re: SPEC FATBOY

Bericht door corragio »

Bon, gisteren toerke in Beersel/Alsemberg enz gedaan, goeie 56km, gewoon geweldig, is hier nochtans heel op en neer, moet zeggen dat ik vorige toer hier enorm opzag tegen de hellingen met de lompere setup :-), wel nu, ik reed heel den tijd voorop, niet te geloven wat een verschil de fiets geeft nu..

Wielkes bollen super licht, sturen idd lichter/scherper in de hand, tubeless en zo licht voel je enorm bij het aanzetten, is echt net dak op een van men lichte 29'ers rondknal, mr dan wel nog veel comfortabeler nu, kasseistroken, en waren geen vlakke kasseikes, reden als in een zetelke, zo dempen die brede klippers en niks tegenwringen, waar de mederijder naast de baan vlak zoekt vr het bollen reed ik gewoon overal over de kasseien, takken/bladeren etc, platwalsen en overal over gewoon... Bandjes staan nu op 0,5bar en is perfect (velgen mogen tot max 1.0bar, maar daar kom je dus absoluut niet aan)...

Ja amaai, ben met ne smile tot achter men oren van de fiets gestapt, schoonpa vroeg of ik pillekes had gepakt lol, hij had 2 keer verkrampingen gekregen in de laatste bergopkes :-D

Tevreden Fatboy eigenaar hier!
Plaats reactie