SS naaf vs multispeed naaf

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NielsVV
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: ma 04 aug 2008 07:10
Rijdt met: Nicolai Helius TB'Pinion

SS naaf vs multispeed naaf

Bericht door NielsVV »

Hoi,

Welke naaf gebruik ik het beste? Als ik de prijs vergelijk tussen deze 2 naven is de ss naaf een heel stuk duurder! Waar zit dit verschil? Ben ook nog geen ss naaf tegen gekomen met 142x12.

Naaf zou gebruikt worden om een frame met pinion op te bouwen. Voor mij is het grote voordeel dat een multispeed naaf ook gebruikt kan worden in mijn andere mtb.

Merci,

Niels
elangelo
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: do 24 jan 2008 11:30
Rijdt met: anthem x

Re: SS naaf vs multispeed naaf

Bericht door elangelo »

Afbeelding

Stel je gewoon voor dat die rechterkant minder breed is, dus die rechter-flens (waar de spaken inzitten) kan nog een stuk naar rechts, dit is wat je hebt meteen dedicated single speed hub. Hierdoor kunnen de spaken aan beide kanten van het wiel even lang zijn en zullen de spaken aan beide kanten van het wiel gelijke spaakspanning nodig hebben om een evenwichtig wiel te bouwen. Dit heeft een stijver, evenwichter wiel.

Dit is de theorie... of je het zult merken in de praktijk ga ik geen uitspraken doen maar je kunt het je wel afvragen...
Plaats reactie