Vierkante as en EBB

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rocki
Mountainbiker
Berichten: 245
Lid geworden op: za 27 okt 2007 13:50
Rijdt met: 3x9ers

Vierkante as en EBB

Bericht door rocki »

Hey, nog mensen die met een square taper cranck rijden in hun EBB?

Ik vroeg mij of of dit kwaad kan dat de as maar aan 1 kant verbonden is met de EBB. Misschien is er op termijn wel kans op speling en vervorming van het EBB-huis?

Ik rij met een Niner EBB van de vorige generatie, dus 1 vijs.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Vierkante as en EBB

Bericht door _alain_ »

Zou je square taper as zelf niet uit 1 stuk zijn?
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Vierkante as en EBB

Bericht door Dickie »

Ik heb momenteel een TA Axix square taper asje in een EBB zitten.
De EBB wordt bij mij via een 'split BB shell' en klembout vastgezet.
Het enige waar je moet op letten is imo de lengte van de as.
Ik heb er een 113mm inzitten met Middleburn RS8 cranks.
Met het huidige 68 mm BB huis lukt dat perfect.
Heb hetzelfde BB met spacers in een 73mm BSA getest en daar raakte de crank de cup.

Niner heeft die 73mm maat, met een 118mm moet dat geen prob zijn.
Imo is een Niner EBB beter met externe Bb lagers.
Gebruikersavatar
rocki
Mountainbiker
Berichten: 245
Lid geworden op: za 27 okt 2007 13:50
Rijdt met: 3x9ers

Re: Vierkante as en EBB

Bericht door rocki »

Met lengte as geen problem hoor. Mijne SIR heeft een 68mm brackethuis, maar als de biocentric EBB erin zit is de lengte 73mm. Dus de Shimano trapas van 113mm lukt perfect.
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Re: Vierkante as en EBB

Bericht door pieterp »

Ik rij al 4 jaar met een 73mmx113mm shimano square taper in mijn Niner biocentric EBB, gaat perfect.
Om de 2 jaar moet ik een keer alles uit elkaar halen en schoonmaken/hermonteren. Verder is de set up kraakvrij en de trapas loopt nog steeds goed na die 4 jaar.
Gebruikersavatar
rocki
Mountainbiker
Berichten: 245
Lid geworden op: za 27 okt 2007 13:50
Rijdt met: 3x9ers

Re: Vierkante as en EBB

Bericht door rocki »

das de geruststelling die ik wou ze, merci. Bij mij ook kraakvrij sind ik teflontape gebruik.

Als ik vragen mag, met welk merk ring rij je?

Rij momenteel met een stevige on One en tevreden van. Heb op mijn andere bike Middleburn armen steken, die wel eens vrij zouden kunnen komen en dan zou ik misschien voor hun spiderless optie gaan.
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: Vierkante as en EBB

Bericht door Zotte Marre »

Gewone 'loodgieter'teflontape op de EBB om die wat dikker te maken?

Hier ook interesse om Middleburn als Uno te gebruiken, maar ik heb de indruk dat die voor RS7 & 8 niet meer gemaakt zullen worden?
Gebruikersavatar
rocki
Mountainbiker
Berichten: 245
Lid geworden op: za 27 okt 2007 13:50
Rijdt met: 3x9ers

Re: Vierkante as en EBB

Bericht door rocki »

Zotte Marre schreef:Gewone 'loodgieter'teflontape op de EBB om die wat dikker te maken?

Hier ook interesse om Middleburn als Uno te gebruiken, maar ik heb de indruk dat die voor RS7 & 8 niet meer gemaakt zullen worden?
yep, ik dacht 2 keer rond en past perfect. Ketting enkel opspannen als de bike droog staat.

is de moment voor de Uno, http://www.rjcx-treme.co.uk/acatalog/January_SALE.html
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Re: Vierkante as en EBB

Bericht door pieterp »

- Ik gebruik ook loodgietersteflontape, werkt prima.
- Thema Kettingbladen:
Ik heb Middleburn cranks en had vroeger de UNO kettingbladen, maar die gaan spijtig genoeg maar 1 winter mee en zijn dan volledig op (ook met de hardcoat). Het nadeel is ook dat je ze niet kan omdraaien om de levensduur te verlengen.

Ik heb dan een Renthal SR104 gestoken (op een 4-gats spider) en die heeft het 2 zomers en 2 winters uitgehouden (tussendoor een keer omgedraaid).

Dan even (4 weken) een Ethirtheen guidering gehad maar daar had ik al snel een kromme/afgebroken tand op. Ook goed wat slijtage op een paar modderritjes.

Nu heb ik een Race Face Single ring steken, het is nog te vroeg om iets over de duurzaamheid te zeggen.
Plaats reactie