Forumoverzicht Productinfo Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB SS-probleempje

SS-probleempje

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.

Moderators: Angelo., Test team


Bericht zo 07 jul 2013 08:46
Zotte Marre Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1270
Mijn bike: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)

Zotte Marre schreef:
Ik heb gisteren een 33T, stainless steel On One tandwiel gestoken (met 33 volle tanden), de ketting goed hard gespannen en het lijkt ook opgelost (wel enkel een baantestje van 500m gedaan). Alleen strak gespannen is relatief, aangezien tandwielen blijkbaar nooit 100% rond zijn, in de ene stand staat de ketting goed strak, in de andere stand precies te slap !
Veldtest morgen ! (k zal maar nene inbus meepakken :wink: )


Test geslaagd! Gisteren een toertje gedaan (60km) in Waregem, beetje op en af, Tiegemberg was nog nooit zo steil ;-), en de ketting/tandwiel had geen enkel zwak moment ! Een vol tandwiel dus, + 1/8 KMC ketting !

Bericht zo 14 jul 2013 20:21
Timba Mountainbiker

Berichten: 329
Mijn bike: soma juice SS /singular swift
1/8" kettingen zijn niet nodig, enkel als je met 1/8 tandwielen werkt. ik gebruik steeds kmc Z610HX kettingen. roestvrij, goedkoop en nog nooit eentje gebroken. vertel me eens hoe jullie de kettinglijn bepalen? gewoon op't zicht?

Bericht ma 15 jul 2013 22:56
profi Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1063
Mijn bike: Lynskey Ridegeline SS, Salsa spearfich , On one inbred SS

Timba schreef:
1/8" kettingen zijn niet nodig, enkel als je met 1/8 tandwielen werkt. ik gebruik steeds kmc Z610HX kettingen. roestvrij, goedkoop en nog nooit eentje gebroken. vertel me eens hoe jullie de kettinglijn bepalen? gewoon op't zicht?


Inderdaad , zoals ik al eerder zei , een 8 speed ketting is ideaal voor SS !

Bericht di 16 jul 2013 10:30
Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 4119
Mijn bike: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Timba schreef:
1/8" kettingen zijn niet nodig, enkel als je met 1/8 tandwielen werkt. ik gebruik steeds kmc Z610HX kettingen. roestvrij, goedkoop en nog nooit eentje gebroken. vertel me eens hoe jullie de kettinglijn bepalen? gewoon op't zicht?


Zonder ketting erop leg ik een kaarsrechte lat op het voorste kettingblad en keek dan hoeveel het achterkransje moest opschuiven.

Bericht wo 17 jul 2013 20:59
Timba Mountainbiker

Berichten: 329
Mijn bike: soma juice SS /singular swift
ik bereken dit zo: je meet de afstand tussen je voorste blad (midden) en het midden van de zitbuis (vb 50). dan meet je de inbouwbreedte van je achterwiel (135) en deel je door 2 (67,5). van die 67,5 trek je uw gemeten kettinglijn af (67,5-50=17,5). die 17,5 is de afstand gemeten van je rechterpad tot het midden van je kroontje achter...

Bericht do 18 jul 2013 08:59
Zotte Marre Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1270
Mijn bike: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)

Dickie schreef:
Timba schreef:
1/8" kettingen zijn niet nodig, enkel als je met 1/8 tandwielen werkt. ik gebruik steeds kmc Z610HX kettingen. roestvrij, goedkoop en nog nooit eentje gebroken. vertel me eens hoe jullie de kettinglijn bepalen? gewoon op't zicht?


Zonder ketting erop leg ik een kaarsrechte lat op het voorste kettingblad en keek dan hoeveel het achterkransje moest opschuiven.


Als je met een oog achteraan kijkt, zie je zelfs nog beter of je ketting in 1 vlak ligt. En als je met "standaard" onderdelen werkt, is het meestal direct goed. (vb XT-crank+ conversieset die je kransje vanachter in 't midden zet, zou perfecte lijn moeten zijn).

Bericht ma 29 jul 2013 15:35
BoXeR Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2701
op de Salsa met EBB heb ik vooraan een Middleburn square tapered crank me daarop het kleinste blad van een duo set (9sp). Heeft 32T. ik rijd altijd met 9sp kettingen (XTR) en nog geen problemen gehad. Achteraan gebruik ik CK tandwielen (staal) of Niner, een Alu en een Ti 8) .

Bericht za 07 sep 2013 17:31
t00ps Mountainbiker

Berichten: 11
Hopelijk kunnen jullie me helpen maar aangezien ik een SS newbie ben ik volop aan het bijleren.

Mijn Haro Mary SS heeft een EBB, de kettingspanning wordt (veronderstel ik) met een speciaal tooltje geregeld.
Maar is de EBB niet verkeerd gemonteerd geweest op mijn fiets?

Afbeelding
Afbeelding

Moet deze niet andersom gemonteerd worden zoals op onderstaande foto?

Afbeelding

Of zie ik dit verkeerd?

Bericht za 07 sep 2013 20:45
caveman Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 226
Mijn bike: Merida Big Nine Team Carbon
Zit inderdaad omgekeerd :wink:

Bericht di 10 sep 2013 15:54
_anonymus_ Mountainbiker

Berichten: 1547
Mijn bike: big wheels - steel is real
Ik heb intussen een 32T tandwiel gestoken.
Met de ketting zo kort mogelijk ingekort voor dit tandwiel, heb ik net niet genoeg chain wrap rond het tandwieltje achteraan en schiet de ketting opnieuw door.

Probeem is de kettingspanner: die duwt de ketting naar beneden (zoals een derailleur) en dus weg van het tandwieltje.
Online vind ik in sommige webshops kettingspanners die worden geleverd met twee veren, zodat je kan kiezen.

Iemand een idee waar ik zo'n veertje apart zou kunnen kopen, zodat ik de mijne kan ombouwen?
Hebben ze dat in een ijzerwarenwinkel?

Vorige

Keer terug naar Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB





cron