Forumoverzicht Productinfo Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB SS-probleempje

SS-probleempje

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.

Moderators: Angelo., Test team


Bericht do 04 jul 2013 11:29
_anonymus_ Mountainbiker

Berichten: 1547
Mijn bike: big wheels - steel is real
Blijkbaar veel kans dat het of de kettinglijn, of de spanning op de ketting is, als ik eens rondlees.
Vanavond verder knutselen...

http://forums.mtbr.com/singlespeed/conv ... 60357.html

http://www.bikeradar.com/forums/viewtop ... p=15278490

Bericht do 04 jul 2013 12:03
profi Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1063
Mijn bike: Lynskey Ridegeline SS, Salsa spearfich , On one inbred SS

op men inbred rij ik met een M960 tandwiel , surly tandwieltje en een 8 speed ketting , nooit geen probleem , een 9 speed zou ik niet gebruiken :-)

Bericht do 04 jul 2013 12:51
aresius Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3185
Mijn bike: Cannondale Habit & Ragley BigWig
Een 9sp xt ketting past mooi over een on one 34t ss tandwiel hoor
In het begin had ik wat schrik maar de werking is goed als het niet te ruw wordt.

Momenteel heb ik een bashguard en kettinggeleider geïnstalleerd maar nog niet deftig kunnen testen.

Bericht do 04 jul 2013 13:40
_anonymus_ Mountainbiker

Berichten: 1547
Mijn bike: big wheels - steel is real
Daarnet nog eens even bekeken (maar geen tijd gehad om te sleutelen): ik denk dat het probleem de chainwrap zal zijn.
Momenteel staat de ketting goed onder spanning, maar hangt de kettingspanner onder het tandwiel. Daardoor loopt de ketting onderaan niet over tandjes van het tandwiel achteraan.
Bij de vorige stand van de kettingspanner zat er wel te weinig spanning op de ketting, maar liep ze wel mooier over het tandwiel achteraan. Vandaar waarschijnlijk het mindere 'klakken', dat nu veel erger is.

Ik zal de ketting dus nog wat verder moeten inkorten en dan zien wat het resultaat is.

Bericht do 04 jul 2013 14:00
Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 4119
Mijn bike: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
_anonymus_ schreef:
Daarnet nog eens even bekeken (maar geen tijd gehad om te sleutelen): ik denk dat het probleem de chainwrap zal zijn.
Momenteel staat de ketting goed onder spanning, maar hangt de kettingspanner onder het tandwiel. Daardoor loopt de ketting onderaan niet over tandjes van het tandwiel achteraan.
Bij de vorige stand van de kettingspanner zat er wel te weinig spanning op de ketting, maar liep ze wel mooier over het tandwiel achteraan. Vandaar waarschijnlijk het mindere 'klakken', dat nu veel erger is.

Ik zal de ketting dus nog wat verder moeten inkorten en dan zien wat het resultaat is.


Ketting zo kort mogelijk, kettingspanner moet net wat spanning erop kunnen zetten.

Bericht do 04 jul 2013 14:35
aresius Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3185
Mijn bike: Cannondale Habit & Ragley BigWig
De ketting nog meer inkorten zal een nog veel hardere kettingspanning teweeg brengen.
Misschien wordt ze te kort en zal niets meer passen.

Kan je eens een foto van de kettingspanner laten zien?

Bericht do 04 jul 2013 21:33
_anonymus_ Mountainbiker

Berichten: 1547
Mijn bike: big wheels - steel is real
Probleem lijkt opgelost.
Het was dus inderdaad de chain wrap: de ketting was te lang en liep daardoor niet over genoeg tandjes van het achtertandwieltje.
Daarom ook dat je inderdaad beter bent met een kettingspanner die de ketting omhoog duwt in plaats van naar beneden, denk ik.
Ik heb de ketting zo kort mogelijk gemaakt zonder de kettingspanner er tussen. Dan de kettingspanner gemonteerd, en dat geeft nu blijkbaar nét genoeg chainwrap rond het tandwieltje achteraan.
Met een kettingspanner die omhoog duwt zou ik nog twee tandjes winnen, dus dat zal de kans op doorslippen volledig wegnemen, waarschijnlijk.
Ik dacht slim te zijn door de kettingspanner met een spanbandje omhoog te trekken tegen de liggende achtervork en zo de ketting omhoog te duwen tegen de veer van de kettingspanner in, en dat werkte even, maar bij wat kracht op de trappers zetten is dat spanriempje al gebroken.
Maar ook met neerwaartse spanning op de ketting lijkt het nu te werken door de ketting echt zo kort mogelijk te maken. Morgen eens mee naar het werk fietsen als test, dan op zoek naar een kleiner kettingblad want 38 is toch wel wat zwaar.

Bericht vr 05 jul 2013 09:07
Zotte Marre Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1270
Mijn bike: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)

Ik heb gisteren een 33T, stainless steel On One tandwiel gestoken (met 33 volle tanden), de ketting goed hard gespannen en het lijkt ook opgelost (wel enkel een baantestje van 500m gedaan). Alleen strak gespannen is relatief, aangezien tandwielen blijkbaar nooit 100% rond zijn, in de ene stand staat de ketting goed strak, in de andere stand precies te slap !
Veldtest morgen ! (k zal maar nene inbus meepakken :wink: )

Bericht vr 05 jul 2013 12:25
_anonymus_ Mountainbiker

Berichten: 1547
Mijn bike: big wheels - steel is real
Misschien een stomme vraag (als SS-newbie), maar hoe krijgen jullie de ketting makkelijk open?

Bij het inkorten van de ketting had ik het nog makkelijk: mijn voorderailleur zit er nog op, dus daarmee kon ik de ketting makkelijk droppen om er de spanning af te halen.
Met de ketting op spanning betwijfel ik of ik ze nog ver genoeg kan samen duwen om m'n powerlink open te klikken.
Dus hoe doen jullie dat? Achterwiel er uit?

En als je je vertandingen aanpast aan het parcours dat je gaat rijden, wat doen jullie met de ketting? Verlengen en inkorten, of een andere ketting per vertanding?

Bericht vr 05 jul 2013 20:30
kenny Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3790
Om de ketting te openen haal ik inderdaad het wiel er uit. En die ketting is lang genoeg om een tandwiel te steken die 2 tanden groter is of een paar tanden kleiner. Maar ik werk niet met een kettingspanner maar met horizontale drops.

VorigeVolgende

Keer terug naar Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB