SS-probleempje

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: SS-probleempje

Bericht door Zotte Marre »

Zotte Marre schreef:Ik heb gisteren een 33T, stainless steel On One tandwiel gestoken (met 33 volle tanden), de ketting goed hard gespannen en het lijkt ook opgelost (wel enkel een baantestje van 500m gedaan). Alleen strak gespannen is relatief, aangezien tandwielen blijkbaar nooit 100% rond zijn, in de ene stand staat de ketting goed strak, in de andere stand precies te slap !
Veldtest morgen ! (k zal maar nene inbus meepakken :wink: )
Test geslaagd! Gisteren een toertje gedaan (60km) in Waregem, beetje op en af, Tiegemberg was nog nooit zo steil ;-), en de ketting/tandwiel had geen enkel zwak moment ! Een vol tandwiel dus, + 1/8 KMC ketting !
Timba
Mountainbiker
Berichten: 233
Lid geworden op: do 12 mei 2005 22:06
Rijdt met: soma juice SS /singular swift

Re: SS-probleempje

Bericht door Timba »

1/8" kettingen zijn niet nodig, enkel als je met 1/8 tandwielen werkt. ik gebruik steeds kmc Z610HX kettingen. roestvrij, goedkoop en nog nooit eentje gebroken. vertel me eens hoe jullie de kettinglijn bepalen? gewoon op't zicht?
Gebruikersavatar
profi
Mountainbiker
Berichten: 818
Lid geworden op: wo 03 nov 2004 16:43
Rijdt met: Lynskey Ridegeline SS, Salsa spearfich , On one inbred SS

Re: SS-probleempje

Bericht door profi »

Timba schreef:1/8" kettingen zijn niet nodig, enkel als je met 1/8 tandwielen werkt. ik gebruik steeds kmc Z610HX kettingen. roestvrij, goedkoop en nog nooit eentje gebroken. vertel me eens hoe jullie de kettinglijn bepalen? gewoon op't zicht?
Inderdaad , zoals ik al eerder zei , een 8 speed ketting is ideaal voor SS !
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: SS-probleempje

Bericht door Dickie »

Timba schreef:1/8" kettingen zijn niet nodig, enkel als je met 1/8 tandwielen werkt. ik gebruik steeds kmc Z610HX kettingen. roestvrij, goedkoop en nog nooit eentje gebroken. vertel me eens hoe jullie de kettinglijn bepalen? gewoon op't zicht?
Zonder ketting erop leg ik een kaarsrechte lat op het voorste kettingblad en keek dan hoeveel het achterkransje moest opschuiven.
Timba
Mountainbiker
Berichten: 233
Lid geworden op: do 12 mei 2005 22:06
Rijdt met: soma juice SS /singular swift

Re: SS-probleempje

Bericht door Timba »

ik bereken dit zo: je meet de afstand tussen je voorste blad (midden) en het midden van de zitbuis (vb 50). dan meet je de inbouwbreedte van je achterwiel (135) en deel je door 2 (67,5). van die 67,5 trek je uw gemeten kettinglijn af (67,5-50=17,5). die 17,5 is de afstand gemeten van je rechterpad tot het midden van je kroontje achter...
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: SS-probleempje

Bericht door Zotte Marre »

Dickie schreef:
Timba schreef:1/8" kettingen zijn niet nodig, enkel als je met 1/8 tandwielen werkt. ik gebruik steeds kmc Z610HX kettingen. roestvrij, goedkoop en nog nooit eentje gebroken. vertel me eens hoe jullie de kettinglijn bepalen? gewoon op't zicht?
Zonder ketting erop leg ik een kaarsrechte lat op het voorste kettingblad en keek dan hoeveel het achterkransje moest opschuiven.
Als je met een oog achteraan kijkt, zie je zelfs nog beter of je ketting in 1 vlak ligt. En als je met "standaard" onderdelen werkt, is het meestal direct goed. (vb XT-crank+ conversieset die je kransje vanachter in 't midden zet, zou perfecte lijn moeten zijn).
Gebruikersavatar
BoXeR
Mountainbiker
Berichten: 2516
Lid geworden op: wo 09 jan 2008 22:27

Re: SS-probleempje

Bericht door BoXeR »

op de Salsa met EBB heb ik vooraan een Middleburn square tapered crank me daarop het kleinste blad van een duo set (9sp). Heeft 32T. ik rijd altijd met 9sp kettingen (XTR) en nog geen problemen gehad. Achteraan gebruik ik CK tandwielen (staal) of Niner, een Alu en een Ti 8) .
t00ps
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 aug 2013 22:27

Re: SS-probleempje

Bericht door t00ps »

Hopelijk kunnen jullie me helpen maar aangezien ik een SS newbie ben ik volop aan het bijleren.

Mijn Haro Mary SS heeft een EBB, de kettingspanning wordt (veronderstel ik) met een speciaal tooltje geregeld.
Maar is de EBB niet verkeerd gemonteerd geweest op mijn fiets?

Afbeelding
Afbeelding

Moet deze niet andersom gemonteerd worden zoals op onderstaande foto?

Afbeelding

Of zie ik dit verkeerd?
Gebruikersavatar
caveman
Mountainbiker
Berichten: 219
Lid geworden op: di 05 sep 2006 21:30
Rijdt met: Merida Big Nine Team Carbon

Re: SS-probleempje

Bericht door caveman »

Zit inderdaad omgekeerd :wink:
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: SS-probleempje

Bericht door _anonymus_ »

Ik heb intussen een 32T tandwiel gestoken.
Met de ketting zo kort mogelijk ingekort voor dit tandwiel, heb ik net niet genoeg chain wrap rond het tandwieltje achteraan en schiet de ketting opnieuw door.

Probeem is de kettingspanner: die duwt de ketting naar beneden (zoals een derailleur) en dus weg van het tandwieltje.
Online vind ik in sommige webshops kettingspanners die worden geleverd met twee veren, zodat je kan kiezen.

Iemand een idee waar ik zo'n veertje apart zou kunnen kopen, zodat ik de mijne kan ombouwen?
Hebben ze dat in een ijzerwarenwinkel?
Plaats reactie