Versnellings-ratio

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Gebruikersavatar
!Bart
Mountainbiker
Berichten: 58
Lid geworden op: za 10 nov 2012 12:11
Rijdt met: Kona Honzo AL/DL

Re: Versnellings-ratio

Bericht door !Bart »

Ik rij zelf met een Kona SS 29'er MTB. (woon-werk)
Standaard geleverd met een 32-18.

Ik heb deze vervangen door een 36-16, en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met deze verhouding.
Je moet toch rekening houden met de factor "wind".
Het is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar ik duw me niet graag stuk windop, en neem de hogere trapfruentie windaf er dan ook zonder zeuren bij.
( dat is zoals reeds geschreven toch ook de funfactor van een SS hé :wink: )
Gebruikersavatar
Maaike
Mountainbiker
Berichten: 718
Lid geworden op: do 02 okt 2008 21:55
Rijdt met: Duncon Amstaff

Re: Versnellings-ratio

Bericht door Maaike »

Ik rij met een cube Hyde naar't werk. 't is een hybride, dus geen koerbandjes, maar ook geen mountainbikebanden.
Omtrek 2200mm.
Bij mij staat er vanvoor 44 en vanachter 14.
Een zwaar verzet, zouden sommigen (velen) zeggen, maar ik heb net het omgekeerde dan !Bart, ik stoemp liever wat harder bij het aanzetten en met wat wind tegen, dan aan 30/u mij compleet zot te moeten trappen.

Ik moet er wel bij zeggen, dat mijn woon werk traject 98% vlak is (Jaagpad). De twee mini hellingskes (brugjes oprijden), is't nog wat harder stoempen en vaak recht op de pedalen, maar dat neem ik er dan weer bij zodat ik met niet zot moet trappen wanneer ik lekker aan't vlammen ben.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Versnellings-ratio

Bericht door Dickie »

Op mijn Gary Visser 29er SS mtb zit er nu een 36/18 verhouding op.
Imo zowat de gulden middenweg, met een trapfrequentie van 100 zit ik aan 27,6 km/u.
Voor baanwerk vind ik dat voldoende.
Verder is het mijn favoriete modder-fiets en haal ik hem van stal voor platte toertochten.
Gisteren er toch eens mee naar Zottegem gaan biken.
Nergens ging het steil omhoog, maar in het zacht glooiende landschap ging het toch constant op en neer (700 hm op de 70km).
Vond het goed te doen, nergens hoeven te harken.
Voor steiler werk en langere klimmen is 32/18 een goeie optie, maar das off-topic.
Afstappen kan ook, het blijft ss he :wink:
Plaats reactie