Versnellings-ratio

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Gebruikersavatar
l3m4nt
Mountainbiker
Berichten: 237
Lid geworden op: ma 11 apr 2011 21:30
Rijdt met: Specialized S-Works 2007 Custom

Versnellings-ratio

Bericht door l3m4nt »

Op mijn SS (26") rij ik momenteel 36/16, de fiets is voornamelijk voor gebruik in de stad. Af en toe ga ik er ook offroad mee, maar echt veel klimwerk komt daar niet bij kijken (daar heb ik mijn andere fiets voor).

Op de vlakke stukken merk ik vaak dat ik me iets te veel zit zot te trappen als ik echt snelheid wil maken, vandaar de ietwat bizarre vraag of ik er beter voor kies om vooraan een groter tandwiel te kiezen (40 of 42?) ... of blijf ik beter met die 36 vooraan en ga ik achteraan voor een kleinere krans?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Bericht door aresius »

Zelf rij ik op een 32-16 verhouding op de 26er SS en dat is inderdaad soms te licht en soms te zwaar, maar dat is net de lol van het SSen.

Volgens mij maakt het niet veel uit of je nu vooraan groter steekt of achteraan kleiner.
Maar ik denk dat je vooraan meer keuze hebt qua tandwielen.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Bericht door kenny »

Op mijn 26" rij ik 34-16. Daar kan ik vrijwel overal mee overweg.
Op de 29" rij ik 34-18. Dat is overal doenbaar voor mij.
Maar het is natuurlijk wel persoonlijk, de een heeft al wat meer power in de benen dan de ander.
Gebruikersavatar
dmx
Mountainbiker
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 13 mar 2006 19:13
Rijdt met: GT Xizang 9r, Slot Inbred 29 SS,

Re: Versnellings-ratio

Bericht door dmx »

't Is geen slecht idee om wat meer kransjes op voorraad te hebben. In 't begin van mijn SS-seizoen ( oktober) rij ik meestal 32-18, daarna naarmate de SS-conditie beter wordt gaat dat naar 32-17 of 32-16. Wil je eens naar de Ardennen gaan, dan is een 32-20 of 32-21 meer aangewezen
Gebruikersavatar
kevindish
Mountainbiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 16 apr 2012 12:42
Rijdt met: specialized, cannondale

Re: Versnellings-ratio

Bericht door kevindish »

welke versnelling word er op straat gebruikt voor bv woon werk?
ik ga in de loop der tijd een ss bouwen met koerswielen
Timba
Mountainbiker
Berichten: 233
Lid geworden op: do 12 mei 2005 22:06
Rijdt met: soma juice SS /singular swift

Re: Versnellings-ratio

Bericht door Timba »

kevindish schreef:welke versnelling word er op straat gebruikt voor bv woon werk?
ik ga in de loop der tijd een ss bouwen met koerswielen
op mijn fixed commuter rij ik 42-18, wat ik een goede verhouding vind. de coureurs trainen in de winter met 42-16.
Gebruikersavatar
kevindish
Mountainbiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 16 apr 2012 12:42
Rijdt met: specialized, cannondale

Re: Versnellings-ratio

Bericht door kevindish »

Timba schreef:
kevindish schreef:welke versnelling word er op straat gebruikt voor bv woon werk?
ik ga in de loop der tijd een ss bouwen met koerswielen
op mijn fixed commuter rij ik 42-18, wat ik een goede verhouding vind. de coureurs trainen in de winter met 42-16.
thanks, dan heb ik al een gedacht. =D>
Gebruikersavatar
Zombiker
Mountainbiker
Berichten: 638
Lid geworden op: di 13 nov 2007 12:01
Rijdt met: Napa Valley & Tranny steel

Re: Versnellings-ratio

Bericht door Zombiker »

Ik neem naar m'n werk eentje van 36 langs voor en eentje van 17 in de kont (29'er).
Perfect om continu te moeten starten/stoppen bij de vele lichten en kruispunten die ik passeer en toch vlot genoeg op de paar langere stroken.
Gebruikersavatar
kevindish
Mountainbiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 16 apr 2012 12:42
Rijdt met: specialized, cannondale

Re: Versnellings-ratio

Bericht door kevindish »

Zombiker schreef:Ik neem naar m'n werk eentje van 36 langs voor en eentje van 17 in de kont (29'er).
Perfect om continu te moeten starten/stoppen bij de vele lichten en kruispunten die ik passeer en toch vlot genoeg op de paar langere stroken.
dan is je verhouding 1 op 2,11
de rest rijd 1 op 2,6 als ik zo hoor.
de vraag is dan op welke fiets dit gemonteerd is want er is toch wel een verschil tussen een 26er, 29er en koerswielen.
Timba
Mountainbiker
Berichten: 233
Lid geworden op: do 12 mei 2005 22:06
Rijdt met: soma juice SS /singular swift

Re: Versnellings-ratio

Bericht door Timba »

kevindish schreef:
Zombiker schreef:Ik neem naar m'n werk eentje van 36 langs voor en eentje van 17 in de kont (29'er).
Perfect om continu te moeten starten/stoppen bij de vele lichten en kruispunten die ik passeer en toch vlot genoeg op de paar langere stroken.
dan is je verhouding 1 op 2,11
de rest rijd 1 op 2,6 als ik zo hoor.
de vraag is dan op welke fiets dit gemonteerd is want er is toch wel een verschil tussen een 26er, 29er en koerswielen.
42-18 op nen omgebouwde koersfiets...
36-17 zal nen mountainbike zijn, denk ik.
Plaats reactie