Iemand ervaring met een e-mtb ?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Gebruikersavatar
Svenny007
Mountainbiker
Berichten: 211
Lid geworden op: za 06 aug 2016 20:10
Rijdt met: Specialized StumpJumper 29
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door Svenny007 »

ik ben ook enorm aan het twijfelen tussen een stumpjumper of een Levo.

er zit hier een engeltje en een duiveltje op mijn schouders dat allebei iets anders aanraad.

met de StumpJumper op pure eigen kracht omhoog (wat me nu nog redelijk lukt)
alleen ben ik verkocht aan Ardennen ritjes en daar kan ik de grotere tochten niet aan en moet ik de kleinere nemen, met het knagende gevoel dat ik veel leuke stukken gemist heb...

of met de Levo toch de lange ritten kunnen uitrijden (voor zover dit mogelijk is met het bereik van de batterij ?)
en toekomst gezien ? trainen zit er bij mij niet in. in de week "zwaar" werk van 7 tot ±18u. s'avonds meestal nog prijsofferte's uitrekenen . zaterdag houd ik vrij om met het gezin iets te kunnen doen
dus houd ik enkel zondag vrij om te gaan mountainbiken en dan wil ik er zo veel mogelijk uit halen...

vorige maand heb ik ze beide eens even kunnen testen bij specialized test the best in lichtaart. die omgeving is niets vergeleken met de Ardennen, en het parkoers dat uitgepijld stond stelde niet zo veel voor.
( en ik ben eigenlijk meer gaan "spelen" in de kuil)

ik had op de levo een zeer goed gevoel van stabiliteit en dat je toch nog moet werken en techniek gebruiken bij een zwaardere klim.

bij de stumpjumper had ik juist de pech dat het balhoofd los stond en dit zeer onstabiel aanvoelde bij het afdalen en remmen....

eind deze maand ga ik ze nog eens testen met 4bikes in La Roche en hoop daar de knoop te kunnen doorhakken.
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door bip bip »

Svenny007 schreef:ik ben ook enorm aan het twijfelen tussen een stumpjumper of een Levo.

er zit hier een engeltje en een duiveltje op mijn schouders dat allebei iets anders aanraad.

met de StumpJumper op pure eigen kracht omhoog (wat me nu nog redelijk lukt)
alleen ben ik verkocht aan Ardennen ritjes en daar kan ik de grotere tochten niet aan en moet ik de kleinere nemen, met het knagende gevoel dat ik veel leuke stukken gemist heb...

of met de Levo toch de lange ritten kunnen uitrijden (voor zover dit mogelijk is met het bereik van de batterij ?)
en toekomst gezien ? trainen zit er bij mij niet in. in de week "zwaar" werk van 7 tot ±18u. s'avonds meestal nog prijsofferte's uitrekenen . zaterdag houd ik vrij om met het gezin iets te kunnen doen
dus houd ik enkel zondag vrij om te gaan mountainbiken en dan wil ik er zo veel mogelijk uit halen...

vorige maand heb ik ze beide eens even kunnen testen bij specialized test the best in lichtaart. die omgeving is niets vergeleken met de Ardennen, en het parkoers dat uitgepijld stond stelde niet zo veel voor.
( en ik ben eigenlijk meer gaan "spelen" in de kuil)

ik had op de levo een zeer goed gevoel van stabiliteit en dat je toch nog moet werken en techniek gebruiken bij een zwaardere klim.

bij de stumpjumper had ik juist de pech dat het balhoofd los stond en dit zeer onstabiel aanvoelde bij het afdalen en remmen....

eind deze maand ga ik ze nog eens testen met 4bikes in La Roche en hoop daar de knoop te kunnen doorhakken.
het zal er wat van afhangen wat je met 'grote' tochten in de Ardennen bedoelt . Als je zelf nog een goede basisconditie hebt ,redelijk op gewicht staat en je kan nog veel in de eco stand rijden dan kan je nog wel een deftige afstand halen. Je moet ook wat leren spelen met de instellingen per ondersteuningsniveau. Zo fietst mijn vrouwtje ( Levo ht ) voor de vlakkere tochten steeds met 20% ondersteuning in eco stand, voor de tochten met wat hoogtemeters ( 800 à 1000 op 55-60 km ) varieert ze naargelang de vorm van de dag tussen 20 en 25 % in eco stand. Zo komt ze toch wel aan de meet met nog bijna een halfvolle batterij , wel alles in eco gefietst, en acceleratie op 50% gezet.
Ze is in ieder geval tevreden dat ze de stap van de Salsa 29er naar de Levo heeft gezet , ondanks haar gebrek aan (tranings-) tijd kan ze nu toch haar tt meepikken en de fiets geeft inderdaad nog altijd het gevoel te moeten werken ( zolang je niet te veel ondersteuning vraagt ).
Gebruikersavatar
glimburger
Mountainbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 06:11
Rijdt met: Specialized T.LEVO expert
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door glimburger »

Ik heb me naast mijn normale BMC teamelite 01 ook een e-mtb aangeschaft. Ik blijf vanzelfsprekend nog met de gewone mtb rijden maar als het op echt "doorduwen" aankomt moest ik soms afhaken. Ik ben niet meer van de jongsten én is mijn basisconditie goed maar niet meer "uitmunted". Deels door te weinig rijden en deels door te veel andere zaken op de agenda. Vaak zag ik op tegen een te zware inspanning maar wilde ik wel mijn technische paadjes in mijn achtertuin ( Glimburgerbos weet je wel..) blijven gebruiken.

Na veel wikken en wegen, vergelijken van specificaties, bezoeken van toonzalen én vooral ervaringen van internationale gebruikers sprokkelen, is mijn keuze gevallen op de Specialized Turbo Levo Expert 2018 ( zwart/zilver uitvoering) . Belangrijk was dat je dankzij de mission control kunt spelen met de instellingen. Zo ook de wieldiameter...

Levering is voorzien tegen begin december. Ik had blijkbaar sjans dat ik hem nog dit jaar kon krijgen. Tussen mijn offertetijd en de beslissingstijd zat er maar 1 week en de beschikbare "vrije" voorraad smolt als sneeuw voor de zon. Krisis.. Welke krisis???
De maten L waren volgens mij op 2 na uitgeput. Volgende levering nieuwe productie was pas ergens eind januari als ik me niet bedrieg.

Enfin, dus als ik een "luie dag" heb, is er gene excuus meer om niet de paadjes op te gaan!
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door triumph_st »

Proficiat!
De keuze is ondertussen zéér ruim, zowel qua merken, modellen, motoren, .. en vele modellen zijn inderdaad al zeer vlug niet meer te krijgen. In Duitsland zijn de emtb's niet aan te slepen!
Crisis .. welke crisis; inderdaad, gaat toch over fietsen van enkele duizenden euro's.
Zelfs Pinarello heeft Emtb's en komt nu zelfs met een e racebike (google maar eens Pinarello Nytro)
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door jervanheg »

Nog een jaartje, en dan komt de volgende generatie batterijen er aan bij de e-bikes- benieuwd wat de impact daarvan zal zijn. Momenteel gebruiken alle fabrikanten de "gewone" 18650 cellen (die ook in laptops, scheermachines, accuboormachines,... zitten, alsook in de Tesla Model S, en de Powerwall). Maar de overstap naar 2170 (dus: 21mm x 70mm) die sinds enige tijd door Samsung, Panasonic en ook door de Giga-factory van Tesla van de band lopen, zouden moeten zorgen voor een serieuze sprong in capaciteit (750Wh per +/- gelijk volume). Allé, tenminste als tegen dan de elektrische auto niet alle productie opslorpt.
E-bikes nemen nu al 11% van de wereldproductie van 18650's af.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door triumph_st »

Al die snelle vernieuwingen (motoren, modellen, batterijen, ..) maken wel dat je dure fiets bij eventuele verkoop snel een zeer kleine restwaarde krijgt.
Gebruikersavatar
glimburger
Mountainbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 06:11
Rijdt met: Specialized T.LEVO expert
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door glimburger »

Een dure fiets wordt niet minder goed doordat er een nieuwere versie komt. en wat is waarde?

Als je met een fiets buiten komt bij de verkoper is hij zo wie zo al 21% minder waard.
Wat betekent waardevermindering als je er vele kilometers plezier aan gehad hebt? Verwaarloosbaar. Beleefde fun is belangrijker dan waarde.

Vaak is het dat "duurdere" fietsen mee kunnen profiteren van merk-verbeteringen. Soms gratis, soms betalend. Zo kan de oude Levo nu ook de upgrade van de mission control doen. En indien nodig kan je zelfs de brose motor van 1.2 vervangen door die van 1.3, al den niet met de besturing op het stuur erbij. Bij goedkopere modellen is die compabiliteit veel minder. En de waarde van een goedkope fiets keldert even snel. Vaak nog zo erg dat verkopen zelfs geen optie wordt en dat je hem gewoon laat staan ' voor als...'

Als gewone fiets hebben wij al 2 jaren de Flyers T9 met nuvinci N380 Harmony en 18 Ah batterij. Die fiets is nu nog steeds beter dan de erop volgende "model-upgrades" want die zijn niet zelden ge-upgrade met de intentie te verbeteren maar ook om de winstmarges te verhogen.

Alles ontwikkelt snel. Wil je die nieuwe ontwikkelingen volgen zal je in de buidel moeten tasten en verlies incasseren. Beter dan later in je kist liggen op 1 cm briefjes geld...
Gebruikersavatar
Foempes
Mountainbiker
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo 16 feb 2005 12:15

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door Foempes »

Zo kan de oude Levo nu ook de upgrade van de mission control doen. En indien nodig kan je zelfs de brose motor van 1.2 vervangen door die van 1.3, al den niet met de besturing op het stuur erbij.
kan je hier wat meer info over geven aub, net als het gebruik van de app ?
Gebruikersavatar
glimburger
Mountainbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 06:11
Rijdt met: Specialized T.LEVO expert
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door glimburger »

Voor ik mijn nieuwe expert2018 kocht heb ik geboden op een 2016 model.
De verkoper had na problemen op zijn 2016 model een nieuwe batterij én motor model 2018 gekregen van specialized.
Vandaar dat ik weet dat 2018 ook compatibel is met 2016 uitvoeringen. Voor de besturing moet je dan de kabel een wegwerkplek geven.
Hoe die man dat gedaan had weet ik niet. de verkoop is niet doorgegaan omdat voor mij de verkoopprijs "te dicht" bij de nieuwprijs lag.

Als je een levo hebt kan je volgens de verkoper de nieuwe mission control downloaden, die werkt ook voor de 2016 motor.
Volgens mij is het enige verschil dat je de acceleratie reactiesnelheid van het ondersteunen kan veranderen. De rest is hetzelfde gebleven.
Voor zo ver ik nu kan zien is deze acceleratie respons - tool ook niet beschikbaar om mijn egde 1030. Dat moet ik nog eens uitdokteren.
quixta
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 30 okt 2008 10:04
Rijdt met: Scott CROSS 10

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door quixta »

straks ga ik mijn nieuwe ophalen deze Scott

https://www.scott-sports.com/be/en/prod ... e-930-bike" onclick="window.open(this.href);return false;

had de nieuwe Cross 2018 besteld maar levering maar rond maart 2018 !
Plaats reactie