Bosch lager probleem?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Bosch lager probleem?

Bericht door janssis werner »

Zijn er nog mensen die met deze motor problemen ondervinden dat lagers stuk gaan bij de motor. Kuisen zonder water gaat niet en dit na een rit in en rond Zonhoven. Fiets was goed vuil en wordt alleen met de tuinslang gekuist zonder hogedrukreiniger, heb er trouwens geen. Dit is nu al de tweede lager die vast zit na 4000km. Dit is zeer vervelend om na een ongeval deze fiets nodig te hebben om verder met deze hobby te beoefenen.

Grtjs Werner.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Bosch lager probleem?

Bericht door Dickie »

Blijkbaar zijn de dichtingen niet optimaal voor de huidige extreem natte ritten.
Ik fiets de bike na de spoelbeurt via de baan droog. 1 a 2km is meestal voldoende en dat helpt toch wat.
Tuinslang op de lagers richten is in ieder geval ook niet aan te raden, bij mij komen de lagers ook dan vast te zitten.
Beter met tuinslang wat 'natnevelen' en dan met een sponsje erover.

Preventief een flinke laag waterafstotend vet in het lager en over de dichting kan imho helpen.
Bvb Vetten met lithium/calcium verdikker.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Bosch lager probleem?

Bericht door janssis werner »

Smeer je deze vetten ook preventief aan de buitenkant tussen de tandwielen en pedaalarm. Gaat nu binnen onder garantie maar de winkel vreest dat ze problemen gaan maken over de 40km die er in geplaatst is. Deze hebben ze bij aankoop zelf voorgesteld en is geen 5keer gebruikt. Volgens mij komt dit ook doordat het tandwiel van de Cannondale motera naar buiten is geplaatst en er daardoor is er veel meer ruimte voor water en zo. Droog rijden heb ik nog niet gedaan en dacht aan gaskanon om het water te laten opdrogen voor ik hem weg zet. Bedankt voor de tip.

Grtjs Werner.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Bosch lager probleem?

Bericht door Dickie »

Nee, enkel over de lagerdichtingsrubber en contactpunt trapas met binnenloopvlak van het lager. Bij die Boschmotoren zie je het lager zitten niet?
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Bosch lager probleem?

Bericht door janssis werner »

Vet heb ik al aangekocht. Volgens mij is het de grote lager die op de aandrijving staat die weer stuk is de andere zijn nog OK. Kon de pedalen nog vlot naar achteren draaien, naar voor zat moervast. Denk dat ik deze plaatsen voor de rit ga invetten met een botsten en dan zullen we wel weer zien. Nu kan ik nog alleen hopen dat ik weer een nieuwe onder garantie krijg.

Grtjs Werner.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Bosch lager probleem?

Bericht door triumph_st »

Ik heb deze geplaatst: https://ebike-doktor.de/shop/index.php? ... duct_id=77" onclick="window.open(this.href);return false;
En Bosch zelf komt met deze oplossing: https://www.pedelecforum.de/forum/index ... utz.71444/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Bosch lager probleem?

Bericht door janssis werner »

Lees dit nu pas. Dit ga ik wel eens voorleggen aan de winkel en ben dus niet de enige met deze problemen. Alvast bedankt om dit te delen. Grtjs Werner.
Noelvv
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 jun 2021 16:06

Re: Bosch lager probleem?

Bericht door Noelvv »

heb hetzelfde probleem met een Bosch Performance CX motor '2018)
4000km en begon een maand geleden te kraken na het rijden door een diepe plas en verergert alleen maar.
waarschijnlijk de lagers van de pedalen

weten jullie een adres waarmee ik er terecht mee kan in de omgeving van Holsbeek, voor de vervanging van de lagers.

thx,
Noël
Noelvv
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 jun 2021 16:06

Re: Bosch lager probleem?

Bericht door Noelvv »

Ik heb de fiets binnen gedaan in winkel.
Ze zeggen daar dat er voor mijn motor geen revisiekit is en ik een nieuwe motor moet kopen, 1000€.
Klopt dit, of kan dit nu?
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Bosch lager probleem?

Bericht door kenny »

Noelvv schreef: do 08 jul 2021 16:55 Ik heb de fiets binnen gedaan in winkel.
Ze zeggen daar dat er voor mijn motor geen revisiekit is en ik een nieuwe motor moet kopen, 1000€.
Klopt dit, of kan dit nu?
Ik zou eens naar een andere winkel gaan.
Plaats reactie