Forumoverzicht Productinfo Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB Singlespeed ketting 1/8"

Singlespeed ketting 1/8"

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.

Moderators: Angelo., Test team


Bericht ma 16 jul 2018 12:56
Nova Mountainbiker

Berichten: 10
Iemand ervaring met singlespeed kettingen 1/8", "heavy duty" versie, een beetje zoals bij sommige transportfietsen?

Ik rij nu een 8 tal maanden, 15000 km, met dezelfde ketting merk Gusset model Tank, een bmx ketting, 1.4 mm dikke schalmen, 11.6 mm lange pennen, gewicht 550 gram.
Ik heb wel 6 schakels aan de geleverde 102 schakels (incl missing link) moeten toevoegen - bmx kettingen zijn typerend korter geleverd. Maar door de dikke schalmen was dat veel minder risico dan bij een smalle derailleur ketting.
Hij heeft intussen wel wat scheef hangende delen gekregen, allicht door ongelijke slijtage links/rechts.
Ik zit ook met een slechte configuratie, deelbare cijfers waardoor dezelfde schakels telkens dezelfde tanden slijten - slecht verdeelde slijtage.

De instelling van de bottom bracket excenter (om hem op spanning te krijgen) zit nu wat over de helft van het bereik. Het toegestane zou 0.5% zijn, oftewel een halve schakel. Maar ik wil zien hoever ik kan gaan ermee, ook als ie de tandwielen zo meer slijt. Idealiter slijten alle 3 aandrijvingsdelen even rap, waardoor ik ze tegelijk kan vervangen, en zo nooit gesleten met nieuw combineer. 1 jaar,20-22000 km zou ik goed vinden. Dat kost me dan 50 euro, zo ongeveer 1/5de van met mijn vorige 1/8" fiets met "normale" ketting en tandwielen.

Achtertandwiel is een Velosolo chromoly staal bolt on cog, bijzonder dikke tanden, en vooraan een Stronglight aluminium blad uit 7075T6 aluminium, waar ik ook op mijn vorige fiets goede ervaring mee heb gehad (geen vervanging in 2+ jaar en quasi geen slijtage te bespeuren)
De grote verschilmaker ervaar ik als 1/8" ipv 3/32". Dat vergroot het contactoppervlak tussen rollers en tanden met de helft. En nu, met die dubbel zo dikke kettingschalmen en dito langere pennen, zouden die de gaten navenant minder moeten uitslijten, en ook zelf naar lokaal kleinere diameters slijten.
Maar dat weet ik dus nog niet. Eén ding weet ik wel, de eerste ketting, een KMC Z1RB zat er op 1 maand door. Op mijn vorige fiets had ik een KMC Z1X INOX (inox is minder sterk/taai dan gewoon staal) maar de schalmen van de Z1RB bleken maar half zo dik te zijn als de Z1X INOX, iets dat niet in de specificaties stond vermeld. En de RB erin, "Rust Buster", is eigenlijk gewoon verzinkt, enkele ritten en de zink was al van de contactoppervlakken.

En dus zit ik nu met mijn volgende poging, deze Gusset Tank ketting.
De slijtage ervaar ik als ongewoon, in het begin moest ik de ketting totaal niet opspannen (normaal is het net omgekeerd), tot enkele sneeuw dagen (toeval of niet), toen is ie veel gesleten op korte tijd. Dat vertraagde dan weer, tot nu, en het weer lijkt alsof ie nauwelijks verder slijt.
De situatie is wel ook niet gewoon, al veel maanden geen 1 keer regen gehad.

Mijn onderhoud is relatief beperkt: borstel en water tot ie blinkt (binnenkant schakels wel niet), dan olie druppel op elke roller. Minder frequent ook olie in de naad tussen de binnen/buitenschalmen en bij roestkans doe ik met een tandenborstel wat olie over de uitstekende pennetjes.
Ik borstel met water dan als het nodig lijkt, zonder nieuwe olie toe te voegen.
En als ie dan uiteindelijk weer te droog komt te staan (en weer begint te blinken) terug olie.

Bericht di 17 jul 2018 08:24
jervanheg Mountainbiker

Berichten: 479
Mijn bike: KTM Kapoho e-bike
Gewoon de 11.6 mm lange pennen vervangen door de 11.65mm en al je problemen zijn opgelost. En ik zou ook een elektrische tandenborstel gebruiken om te kuisen.

Bericht wo 18 jul 2018 09:11
Nova Mountainbiker

Berichten: 10
jervanheg schreef:
Gewoon de 11.6 mm lange pennen vervangen door de 11.65mm en al je problemen zijn opgelost. En ik zou ook een elektrische tandenborstel gebruiken om te kuisen.

Ik zou de gaten van uw elektrische tandenborstel uitboren tot de diameter van uw langere pennen, die erdoor steken, en dan borstelen tot uw post weg is.

Bericht do 16 aug 2018 12:12
BoXeR Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2639
](*,)

op de SS gebruik ik gewoon afgedankte 9-sp kettingen, never had an issue [-(

Bericht vr 17 aug 2018 11:16
Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3916
Mijn bike: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
BoXeR schreef:
](*,)

op de SS gebruik ik gewoon afgedankte 9-sp kettingen, never had an issue [-(


+1

Bericht wo 12 sep 2018 21:28
Nova Mountainbiker

Berichten: 10
De Gusset "Tank" ketting zal er volgende maand 11 maanden op liggen. Hij zal dan dubbel zoveel km hebben gedraaid als mijn beste vorige ketting (een KMC Z1X INOX).
Wat ik merk is dat de ketting series schakels heeft gekregen die scheef hangen. Gezien vanboven het zadel in rijrichting hangt de linkerkant van de schakels lager dan de rechterkant.
Een mogelijke verklaring lijkt me dat de linkerkant minder gespannen is dan de rechterkant, en dus dat slijtage links (naar het kader toe dus) groter is dan rechts.
Wat kan zulk een ongelijke slijtage veroorzaken?
In geval deze verklaring ook werkelijk zo is, zou het helpen (levensduur verlengen) om de ketting om te draaien? Of mag dat om andere redenen niet?
Bvb mijn tandwiel achter had haaievinnen en liep daar ruw over, alsof de schakels eventjes gevangen zaten, en ik heb het omgedraaid en ie liep weer soepel.

Bericht zo 16 sep 2018 23:17
jervanheg Mountainbiker

Berichten: 479
Mijn bike: KTM Kapoho e-bike
Nova schreef:
De Gusset "Tank" ketting zal er volgende maand 11 maanden op liggen. Hij zal dan dubbel zoveel km hebben gedraaid als mijn beste vorige ketting (een KMC Z1X INOX).
Wat ik merk is dat de ketting series schakels heeft gekregen die scheef hangen. Gezien vanboven het zadel in rijrichting hangt de linkerkant van de schakels lager dan de rechterkant.
Een mogelijke verklaring lijkt me dat de linkerkant minder gespannen is dan de rechterkant, en dus dat slijtage links (naar het kader toe dus) groter is dan rechts.
Wat kan zulk een ongelijke slijtage veroorzaken?
In geval deze verklaring ook werkelijk zo is, zou het helpen (levensduur verlengen) om de ketting om te draaien? Of mag dat om andere redenen niet?
Bvb mijn tandwiel achter had haaievinnen en liep daar ruw over, alsof de schakels eventjes gevangen zaten, en ik heb het omgedraaid en ie liep weer soepel.



Een gans jaar kunnen rijden met een ketting van 14 euro, en jij vraagt hoe je ze langer kan laten meegaan? Jeez man, jij weet niet hoe gelukkig je bent dat je je daarin zorgen om maakt... Schort je internet-abonnement eens een maandje op, en je kan door deze besparing 3 kettingen kopen. Stel je voor, 36 maand rijplezier. En wij één maand geen gezever.


Keer terug naar Singlespeed, tandem, Fatbike en E-MTB