Show your e-mtb
Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
- Dickie
- Mountainbiker
- Berichten: 3823
- Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
- Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Orbea Alma e-bike
We plannen een trip door Toscane.
Ik ga met de gewone mtb en voor het vrouwke heb ik met een 26" frame dat ik nog had liggen en een Bafang-kit vooral een lichtere e-mtb ineen willen steken. (Moet ook op de trein).
Bedoeling ook om lichte off-road te doen: vooral Strade Bianchi, wat veldwegen, paden en een groot stuk asfaltbaantjes.
Daarom 27.5 wielen en licht genopte 1.95" Maxxis bandjes gestoken.
Met het rack voor de tassen komt de bike op 19kg.
14,5 Ah 36V batterij, Bafang BBS01 midmotor.
Ondersteuningslimiet kan aangepast worden via het display, Er kunnen tot 9 assist-standen gekozen worden. 5 vond ik voldoende.
Remhendels met brake-sensorkabel.
Batterijpack met USB-aansluiting
De shift sensor heb ik aan de zitbuis bevestigd, heb gelezen dat sommige sensors die te dicht bij de derailleur of aan de shifter zitten al eens valse signalen durven geven. De kabeltjes heb ik afgetakt aan een remonderbreker. Zorgt voor een onderbreking van de power van ong 1sec tijdens het schakelen.
Ook een kapje geplaatst om de kabelspaghetti weg te steken. Er komt nog een folie rond in carbon print.
De speedsensor.
De 'stroomhendel' zorgt voor extra boost of in 'motciclet' modus te rijden.
Had nog een goede Shimano 9speed shifter liggen.
Max met de stroomhendel in onbelaste toestand, effectief rond de 30k/u op het vlakke, ook goed na 23,8km nog 3/4 batterij na testrit in alle modi:
Ergon zadeltje, BB7 remmen met stevige Pizza Disc 180mm schijven., zadel moet wel nog wat omlaag, staat op een hoogte die mij voor de testrit beter paste.
Ik ga met de gewone mtb en voor het vrouwke heb ik met een 26" frame dat ik nog had liggen en een Bafang-kit vooral een lichtere e-mtb ineen willen steken. (Moet ook op de trein).
Bedoeling ook om lichte off-road te doen: vooral Strade Bianchi, wat veldwegen, paden en een groot stuk asfaltbaantjes.
Daarom 27.5 wielen en licht genopte 1.95" Maxxis bandjes gestoken.
Met het rack voor de tassen komt de bike op 19kg.
14,5 Ah 36V batterij, Bafang BBS01 midmotor.
Ondersteuningslimiet kan aangepast worden via het display, Er kunnen tot 9 assist-standen gekozen worden. 5 vond ik voldoende.
Remhendels met brake-sensorkabel.
Batterijpack met USB-aansluiting
De shift sensor heb ik aan de zitbuis bevestigd, heb gelezen dat sommige sensors die te dicht bij de derailleur of aan de shifter zitten al eens valse signalen durven geven. De kabeltjes heb ik afgetakt aan een remonderbreker. Zorgt voor een onderbreking van de power van ong 1sec tijdens het schakelen.
Ook een kapje geplaatst om de kabelspaghetti weg te steken. Er komt nog een folie rond in carbon print.
De speedsensor.
De 'stroomhendel' zorgt voor extra boost of in 'motciclet' modus te rijden.
Had nog een goede Shimano 9speed shifter liggen.
Max met de stroomhendel in onbelaste toestand, effectief rond de 30k/u op het vlakke, ook goed na 23,8km nog 3/4 batterij na testrit in alle modi:
Ergon zadeltje, BB7 remmen met stevige Pizza Disc 180mm schijven., zadel moet wel nog wat omlaag, staat op een hoogte die mij voor de testrit beter paste.
Laatst gewijzigd door Dickie op do 13 jul 2017 12:21, 2 keer totaal gewijzigd.
- triumph_st
- Mountainbiker
- Berichten: 342
- Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
- Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik
Re: Show your e-mtb
Bericht door triumph_st »
Je hebt daar een ferm fietske in mekaar gestoken. Uw vrouwke gaat kontent zijn
- Dickie
- Mountainbiker
- Berichten: 3823
- Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
- Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Re: Show your e-mtb
De motor zit enkel bevestigd door het BSA-huis (68mm), de BSA draad wordt niet gebruikt.IPPE schreef:Hoe wordt de motor vastgemaakt? Enkel op de BB of ook op het frame? Kan je eens een detail foto daarvan nemen?
De as waarmee de motor bevestigd wordt past er net door. Op youtuub staan er veel filmpjes, dit is een goeike:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Kleine probs bij mij:
- mounting plate trok scheef, mijn bsa huis was blijkbaar net iets breder dan de makers veronderstellen, opgelost met een paar rondellekes.
- Foute shift-sensor meebesteld, makkelijkst ware geweest om een Y-kabel mee te bestellen die zo een remonderbreker+schakelsensor combineert, opgelost door de draad door te knippen, draadjes te solderen en met krimpkous waterdicht gemaakt. Even met de gedachte gespeeld om alle connectoren weg te halen, maar dat zou te veel werk geweest zijn voor enkel maar esthetisch resultaat. Het ziet er iets fijner uit. Maar dan begint het werk opnieuw als je naar een ander frame overstapt.
detailfoto:
Laatst gewijzigd door Dickie op do 13 jul 2017 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- IPPE
- Mountainbiker
- Berichten: 1014
- Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
- Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX
Re: Show your e-mtb
Ziet er cool uit.Dickie schreef:De motor zit enkel bevestigd door het BSA-huis (68mm), de BSA draad wordt niet gebruikt.IPPE schreef:Hoe wordt de motor vastgemaakt? Enkel op de BB of ook op het frame? Kan je eens een detail foto daarvan nemen?
De as waarmee de motor bevestigd wordt past er net door. Op youtuub staan er veel filmpjes, dit is een goeike:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Kleine probs bij mij:
- mounting plate trok scheef, mijn bsa huis was blijkbaar net iets breder dan de makers veronderstellen, opgelost met een paar rondellekes.
- Foute shift-sensor meebesteld, makkelijkst ware geweest om een Y-kabel mee te bestellen die zo een remonderbreker+schakelsensor combineert, opgelost door de draad door te knippen, draadjes te solderen en met krimpkous waterdicht gemaakt. Even met de gedachte gespeeld om alle connectoren weg te halen, maar dat zou te veel werk geweest zijn voor enkel maar esthetisch resultaat. Het ziet er iets fijner uit. Maar dan begint het werk opnieuw als je naar een ander frame overstapt.
detailfoto:
Kan de remonderbreker ook op hydraulische remmen gemonteerd worden?
Re: Show your e-mtb
Een standaard electrische fiets weegt meestal >20kg.
Deze ziet er een stuk lichter uit, wat gewicht heb je?
Mooi resultaat voor zelfbouw trouwens, proficiat Dickie!
Deze ziet er een stuk lichter uit, wat gewicht heb je?
Mooi resultaat voor zelfbouw trouwens, proficiat Dickie!
- Dickie
- Mountainbiker
- Berichten: 3823
- Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
- Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Re: Show your e-mtb
Merci, 19kg mét het bagagerek (ca 0.5kg) en de pedalen.TaurineR schreef:Een standaard electrische fiets weegt meestal >20kg.
Deze ziet er een stuk lichter uit, wat gewicht heb je?
Mooi resultaat voor zelfbouw trouwens, proficiat Dickie!