iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door Jochen74 »

Hallo,

Ik denk stilaan ook aan een e-mtb.
Een jaar of drie geleden de fun van het mtb'en ontdekt en vind het erg leuk. Maar door aanhoudende kniepijn (vloerdersknie) kan ik al weken niets meer doen. In behandeling, inspuitingen gekregen en Kine, maar de schade is er.
Een e-mtb zou een oplossing kunnen zijn om de druk en inspanning te verlichten en toch nog met ons groepje mee te kunnen bollen.
Ik rij nu met een 29'er en vind die in afdalingen redelijk lomp. Wanneer ik tests van e-mtb's lees, is wendbaarheid toch altijd een negatief punt tov de gewone mtb.
Zou ik de wendbaarheid, of het gebrek eraan, bij de e-mtb kunnen compenseren door naar 27,5 te gaan? Of is e-mtb gewoon geen fun in afdalingen als je een gewone 29'er al te lomp vind?

Zijn er ook zaken die mtb's overnemen bij de aanschaf van een e-mtb?

Thx
E-M_mtb-er
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 05 dec 2016 07:56

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door E-M_mtb-er »

Jochen74 schreef:Hallo,

Ik denk stilaan ook aan een e-mtb.
Ik rij nu met een 29'er en vind die in afdalingen redelijk lomp. Wanneer ik tests van e-mtb's lees, is wendbaarheid toch altijd een negatief punt tov de gewone mtb.
Zou ik de wendbaarheid, of het gebrek eraan, bij de e-mtb kunnen compenseren door naar 27,5 te gaan? Of is e-mtb gewoon geen fun in afdalingen als je een gewone 29'er al te lomp vind?

Zijn er ook zaken die mtb's overnemen bij de aanschaf van een e-mtb?

Thx
Het negatief punt "wendbaarheid" is een gevolg van het hoger gewicht van een e-mtb; met 29er wielen vind ik zo'n fiets niet interessant; maar GIANT heeft de Dirt reeks en die heeft 27,5 wielen.
Deze e-bike rijdt super en in afdalingen geeft deze mtb veel vertrouwen, door het hogere gewicht houdt ie zeer goed de rijlijn die je kiest en laat ie zich perfect "zetten" in de bochten; je kan er vlot en snel (max 25 km/u) mee rijden en dan valt de mindere wendbaarheid niet echt op. Wil je nog meer uitvlakking van de oneffenheden; kan je gaan voor de Full-E; een volgeveerde e-mtb met eveneens 27,5 wielen.
Prachtige fietsen met een aangename framegeometrie en dito rijplezier. (Yamaha middenmotor met 80 Nm koppel).
luc gs
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 24 jun 2011 14:35
Rijdt met: Thompson

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door luc gs »

Waarom je bestaande MTB niet laten ombouwen tot e-MTB?
Ik heb deze zomer de fiets van mijn vrouw laten ombouwen:zeer proper gedaan en veel meer mogelijkheden soort motor,middenmotor of motor in het voorwiel,verscheidenheid van batterijen(sterkte).
En uiteindelijk zal het veel minder kosten !!!
luc gs
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 24 jun 2011 14:35
Rijdt met: Thompson

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door luc gs »

Zo ben ik zinnens een nieuwe MTB te kopen,niet electrisch want het is nog een paar jaar te vroeg.
Nadien is het de bedoeling die te laten ombouwen naar electrisch !
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door Jochen74 »

Waar kan je dat laten doen en wat zijn de nadelen tov een af-fabriek?
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door freezy »

http://www.pervelo.be/ombouw-elektrisch" onclick="window.open(this.href);return false;
luc gs
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 24 jun 2011 14:35
Rijdt met: Thompson

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door luc gs »

TOP-EBIKE in Kerksken (Haaltert)
filsdanvers
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:23
Rijdt met: YT Jeffsy 27 & Cube stereo hybride

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door filsdanvers »

Jochen74 schreef:Hallo,
Ik rij nu met een 29'er en vind die in afdalingen redelijk lomp. Wanneer ik tests van e-mtb's lees, is wendbaarheid toch altijd een negatief punt tov de gewone mtb.
Zou ik de wendbaarheid, of het gebrek eraan, bij de e-mtb kunnen compenseren door naar 27,5 te gaan? Of is e-mtb gewoon geen fun in afdalingen als je een gewone 29'er al te lomp vind?
Thx
Die keuze 27.5 - 29 is vrij persoonlijk/terrein gebonden.
Maar onderschat zeker niet de "afdaalsnelheid" van een e-mtb.
Die ligt gewoon hoger dan een mtb, wendbaar of niet.
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door Pashley 24Mhz »

Wendbaarheid en afdalingen is iets die vooral aan de geo van de fiets ligt. Met mijn fiets moet ik amper inboeten aan wendbaarheid, en al zeker niet aan afdalingen. Ik heb dan soms meer last van de breedte van mijn stuur die niet aangepast is aan nauwe singletracks :lol:
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door jervanheg »

luc gs schreef:Waarom je bestaande MTB niet laten ombouwen tot e-MTB?
Ik heb deze zomer de fiets van mijn vrouw laten ombouwen:zeer proper gedaan en veel meer mogelijkheden soort motor,middenmotor of motor in het voorwiel,verscheidenheid van batterijen(sterkte).
En uiteindelijk zal het veel minder kosten !!!
Dat je zoiets doet bij een stadsfiets, wil ik graag geloven.

Maar voor een mountainbike?
- je spreekt van een motor in voorwiel... dit is een absolute no-go in MTB
- motor in achterwiel heeft te veel nadelen in MTB (snakebites, wendbaarheid,...)
- middenmotor in ombouwkit? Reken op gedoe met kettingen, tandwielen, etc,... die allemaal bloot liggen. Wordt ook puzzelen welke nu past, de systemen die nu bestaan hebben een hoog macgyver-gehalte.
- verscheidenheid batterijen? Waarom wil je keuze? Gewoon: de grootste. Ga je drie types kopen, afhankelijk van de rit? Veel prijsvoordeel ga je niet hebben dan...
- En prijs? ik twijfel eraan of je zoveel voordeel doet....
-
Plaats reactie