Iemand ervaring met een e-mtb ?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door triumph_st »

Pashley 24Mhz schreef:Vraag is, wanneer rijd je met een e-mtb zonder ondersteuning...
Wel ik doe dat toch vrij veel.
JMM
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: do 21 jun 2012 14:57
Rijdt met: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door JMM »

Als het de bedoeling is om de ondersteuning enkel te gebruiken wanneer het echt nodig is dus wanneer je je benen wilt laten rusten en/of je ademhaling terug op een normaal niveau wilt laten zakken dan is het wel zo prettig dat de ondersteuning zo weinig mogelijk weerstand geeft wanneer je verder op eigen kracht trapt.

Persoonlijk rij ik zo, zodat ik mijn conditie en kracht op peil kan houden..of zelfs verbeteren.
Laatst gewijzigd door JMM op vr 01 apr 2016 16:08, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door julie »

als de trapondersteuning wegvalt, bij snelheden van meer dan 25km/u, dan merk je pas hoeveel rolweerstand zo'n bike heeft. Ik heb er onlangs 1 aangeschaft, een cube reaction hybrid HPA, maar echt alleen voor woon- en werkverkeer. Ik ben het nl zat om steeds in de file te staan, maar ik heb nogal een berg te overwinnen voordat ik op mijn werk ben, vandaar dus de e-mtb zodat ik niet met een natte rug op mijn werk aankom. Het is voor mij geen optie om in fietstenue naar mijn werk te gaan, douches zijn er wel, maar geen vestiaires, en het is me gewoon teveel gedoe. Soit... de bike is prima, hij doet wat hij moet doen, maar doordat ik dus voornamelijk op de weg ermee rijd, zit ik vaak tegen de 25km/u aan, dus heel regelmatig valt de trapondersteuning uit, alleen als de weg weer wat omhoog gaat lopen, krijg ik weer trapondersteuning. Je voelt dus echt een enorm verschil, vooral als ik het ga vergelijken met mijn gewone mtb. Dat kan niet alleen door het extra gewicht komen.
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door jervanheg »

julie schreef:als de trapondersteuning wegvalt, bij snelheden van meer dan 25km/u, dan merk je pas hoeveel rolweerstand zo'n bike heeft.
Ik kan dit niet beamen, integendeel! Maar wat wel is: als je een hele poos mét ondersteuning gereden hebt, dan voelt het rijden zonder die ondersteuning ineens als erg moeizaam aan... maar dat is door de conditionering, niet doordat de bike zoveel meer weerstand heeft.
rudy coolens
Mountainbiker
Berichten: 296
Lid geworden op: do 14 sep 2006 20:56
Rijdt met: Moustache 8.5

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door rudy coolens »

Ik rij ook met Cube reaction hybrid HPA en ik gebruik moter als het wind tegen bergop of sneller dan 25 gaat, gisteren 54 km van parkoers Ronde Van Vlaanderen gereden met twee maal Paterberg en twee maal Koppenberg, Kwaremont en nog andere kuitenbijters, thuis gekomen had ik nog drie blokjes van de vijf en dit met een 400 batterij!! O:)
rudy coolens
Mountainbiker
Berichten: 296
Lid geworden op: do 14 sep 2006 20:56
Rijdt met: Moustache 8.5

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door rudy coolens »

Pashley 24Mhz schreef:Vraag is, wanneer rijd je met een e-mtb zonder ondersteuning...
Berg af heb je ondersteuning niet nodig of het zou zijn dat je sneller wou rijden! ik heb ondersteuning tot 50 km/h!! O:)
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door freezy »

rudy coolens schreef:Ik rij ook met Cube reaction hybrid HPA en ik gebruik moter als het wind tegen bergop of sneller dan 25 gaat, gisteren 54 km van parkoers Ronde Van Vlaanderen gereden met twee maal Paterberg en twee maal Koppenberg, Kwaremont en nog andere kuitenbijters, thuis gekomen had ik nog drie blokjes van de vijf en dit met een 400 batterij!! O:)
Heb je dan verzekering e.d. voor die fiets?
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door Pashley 24Mhz »

rudy coolens schreef:
Pashley 24Mhz schreef:Vraag is, wanneer rijd je met een e-mtb zonder ondersteuning...
Berg af heb je ondersteuning niet nodig of het zou zijn dat je sneller wou rijden! ik heb ondersteuning tot 50 km/h!! O:)
Dat is een beetje normaal ook hé :lol:
Gebruikersavatar
iceman321
Kerstman
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 18:05
Rijdt met: CUBE STEREO HYBRID 120 HPA SL 29

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door iceman321 »

freezy schreef:
rudy coolens schreef:Ik rij ook met Cube reaction hybrid HPA en ik gebruik moter als het wind tegen bergop of sneller dan 25 gaat, gisteren 54 km van parkoers Ronde Van Vlaanderen gereden met twee maal Paterberg en twee maal Koppenberg, Kwaremont en nog andere kuitenbijters, thuis gekomen had ik nog drie blokjes van de vijf en dit met een 400 batterij!! O:)
Heb je dan verzekering e.d. voor die fiets?
hebben koersfietsen van profs een verzekering die constant boven de 25 km/hr rijden?
moeten die niet met een nr plaat rijden?
en de axana's die op de baan rijden hebben ook geen nr plaat...

die wetgeving staat niet op punt.
ik ijver voor een praktisch rijexamen voor de E-bikes die boven de 25/hr ondersteuning hebben.
JMM
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: do 21 jun 2012 14:57
Rijdt met: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door JMM »

Wetgeving inzake snelheid van een elektrische fiets slaat inderdaad nergens op, hebben ze weer goed over nagedacht. :roll:
Plaats reactie