Iemand ervaring met een e-mtb ?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
JMM
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: do 21 jun 2012 14:57
Rijdt met: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door JMM »

Wat ik in het artikel mis is dat een E-bike ook de mogelijkheid geeft om de motorhulp enkel in te schakelen als je krachten op zijn. Scheelt een hele slok op een borrel in de accuduur en zo bouw je, in de mate van het mogelijke, ook fysiek op.

Met mijn fiets, mits met iets wat geoefende benen, geen probleem om zonder motorhulp te fietsen. Ik heb dus absoluut niet het gevoel dat ik zwaar moet trappen.

Het punt is natuurlijk dat ik niet weet wat voor weerstand zo'n middenmotor heeft met al die tandwieltjes en overbrengingen in vergelijking met mijn achterwielaangedreven fiets.
Vandaar dat ik ook graag had geweten of dat ook doenbaar is met die geteste E-bike.
quixta
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 30 okt 2008 10:04
Rijdt met: Scott CROSS 10

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door quixta »

JMM bij mijn Merida met Bosch motor kan ik de ondersteuning uitschakelen dus display met alle gegevens blijft aan maar krijg geen ondersteuning , dan kan ik via een toets op Eco - Tour - Sport en Turbo rijden , het verschil met een gewone mtb is dat bij de elektrische er maar één voorblad is en achteraan zoals een normale mtb , bij deze van mij was het voorblad een 32 T en heb er nu een 36 T op :wink:
JMM
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: do 21 jun 2012 14:57
Rijdt met: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door JMM »

Bij mij werkt ook alles met uitgeschakelde ondersteuning en heb 30 versnellingen maar daar ging het niet om. :wink:

Zal het ff anders formuleren: In mijn geval wanneer ik de motor uitschakel heb ik niet het gevoel dat ik met een zware elektrische fiets rij, sterker nog, als je het niet zou weten denk je met een normale fiets te rijden, zelfs op lichte hellingen zoals op een viaduct. De weerstand van mijn motor is dus quasi nihil.

Daarom mijn opmerking/vraag of dat ook zo is bij een E-bike met Bosch motor.
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door K2-er »

JMM schreef:Wat ik in het artikel mis is dat een E-bike ook de mogelijkheid geeft om de motorhulp enkel in te schakelen als je krachten op zijn. Scheelt een hele slok op een borrel in de accuduur en zo bouw je, in de mate van het mogelijke, ook fysiek op.

Met mijn fiets, mits met iets wat geoefende benen, geen probleem om zonder motorhulp te fietsen. Ik heb dus absoluut niet het gevoel dat ik zwaar moet trappen.

Het punt is natuurlijk dat ik niet weet wat voor weerstand zo'n middenmotor heeft met al die tandwieltjes en overbrengingen in vergelijking met mijn achterwielaangedreven fiets.
Vandaar dat ik ook graag had geweten of dat ook doenbaar is met die geteste E-bike.
Er was behoorlijk wat interne weerstand in de module, naar mijn mening niet comfortabel om echt zonder ondersteuning te fietsen.
quixta
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 30 okt 2008 10:04
Rijdt met: Scott CROSS 10

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door quixta »

JMM ik heb met de Bosch ook geen weerstand als de ondersteuning uit staat , dus kan rijden zoals met een normale fiets , enige verschil is wel het gewicht dat voel je van af lichte hellingen maar zeker geen weerstand , gr
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door julie »

Je hebt inderdaad geen weerstand met Bosch, maar je voelt wel dat je een fiets van meer dan 20kilo hebt, dus als het bergop gaat, zonder trapondersteuning, is het echt wel afzien (ik heb het niet over een viaduct hè maar hier in de ardennen).
JMM
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: do 21 jun 2012 14:57
Rijdt met: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door JMM »

Het zal allicht zwaarder trappen met een dikke 20 kilo dan met pakweg 12 kilo maar als daar nog eens motorwrijving bijkomt dan lijkt mij dat inderdaad zeer oncomfortabel trappen. Laten wij in ieder geval het gewicht buiten beschouwing laten.

Maar verder, het klinkt wel tegenstrijdig als K2-er vermeldt dat er wel motorweerstand is en bij jullie niet. :-k
Gebruikersavatar
iceman321
Kerstman
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 18:05
Rijdt met: CUBE STEREO HYBRID 120 HPA SL 29

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door iceman321 »

Bij mij is er ook geen motorwrijving hoor... Op het vlakke rij ik dikwijls zonder ondersteuning met mijn medebikers. Juist het vertrekken verloopt iets moeizamer, maar eens op snelheid is er nauwelijks verschil.... Love iT !!!!
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door julie »

nee er is zeker geen motor weerstand.. je voelt direct het gewicht van de bike als de trapondersteuning wegvalt, wat misschien even het idee geeft dat er een weerstand is? :-k
Je hebt hetzelfde als je de 25km haalt en dus de trapondersteuning wegvalt, je denkt dan even, hè is er iets, heb ik een lekke band?
JMM
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: do 21 jun 2012 14:57
Rijdt met: Gitane Rocks 1.2 § HD Neo Xtrem

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door JMM »

Ja ik begrijp het, zal ook aan het systeem liggen denk ik. Bij mij sterft de ondersteuning uit bij ongeveer 29km/h.

Als ik op eco rij op platte baan bij constante snelheid dan is de ondersteuning quasi nihil. Enkel bij de minste weerstand waarbij ik extra kracht moet zetten dan springt het systeem duidelijk bij, zoals bij accelereren, hellingen, wind tegen en zo meer.

Misschien daarom dat ik minder het verschil aanvoel met of zonder hulp door gewenning aan die minimale ondersteuning in eco.
Zijn er twee streepjes van de 5 verbruikt dan is de ondersteuning bij constante snelheid zelfs geheel weg enkel bij duidelijke weerstand komt de ondersteuning vrijwel even sterk terug.
Vind het persoonlijk een mooi systeem dat bij mij past.

En in de Ardennen is bergop, hoe steil ook de eco stand meer dan voldoende....zelfs te.
Plaats reactie