Hoe groot moet je zijn om met een 29" te kunnen rijden?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

Bulkie schreef:
Dit lijkt me een algemene 29" tendens: kortere stuurpen, langer frame, om met de voeten niet tegen 't voorwiel te zitten, of andere reden??? In elk geval, iemand van dik 1m60, met een stuurpen van 90 mm op een Small, moet die dan een stuurpen steken van 60 of 70, met een breder stuur?
Da's een goeie opmerking.
Na mijn metingen heb ik een 100 mm stuurpen besteld om zowat dezelfde positie als op mijn 26" fiets te hebben, maar ik heb er niet aan gedacht dat het stuur ook veel breder wordt.
Dus waarschijnlijk zal ik door het bredere stuur toch meer languit zitten, dan.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Bericht door julie »

ik heb er eigenlijk nooit zo bij stilgestaan. Ik rij nu met een 100mm stuurpen op een niner in maat small, en ik ben 1m65.
Ik heb even vergeleken met mijn Look 986 en ik zit 1cm korter op de niner dan op de Look (het verschil tussen een 100 versus een 110mm stuurpen). Ik heb dit gemeten door de afstand te nemen van het midden van mijn zadel tot en het stuur (en dan horizontaal natuurlijk). Dus in eerste instantie, eigenlijk geen verschil tussen mijn niner en mijn Look.
Die toe-overlap wordt inderdaad vaak gezien als een nadeel voor kleinere mensen op een 29er, aangezien het frame korter is, maar bij de niner heb ik daar totaal geen last van. Het kan wel zo zijn dat dit bij andere merken het geval is...
Een ander potentieel probleem is dus de hoogte van het stuur, je zit meer rechtop op een 29er dan op een 26er, vandaar dus dat koerber met een extreem lage stuurpen rijdt. Ik heb de mijne (een ritchey WCS 6°) ook omgedraaid) om niet een "chopper effect" te hebben.
Een laatste opmerking: ik heb het idee dat als je wat minder krachtig bent (dus gewoon wat minder watts wat bij kleinere mensen over het algemeen vaak zo is, en zeker bij vrouwen) dat je dan toch wat meer moeite hebt om de grotere wielen op gang te houden. Dit is mijn persoonlijke ervaring als ik mijn gemiddelde snelheid vergelijk tussen een ritje op de Look en eentje op de niner (ongeveer hetzelfde parcours, je moet wel een goede vergelijking hebben). Ik ben sneller in de afdalingen op de 29er, omdat ik gewoon harder durf te gaan, maar ik verlies toch vaak wat op het vlakke. Dit kan ook heel simpel komen door de wielen en dan niet alleen de diameter dus, maar ook het gewicht en hun rendement. Ik heb echte high end wielen op mijn look (ztr race), en "slechts" ztr 355 op de niner. Ik zou dus eigenlijk echte high end wielen moeten testen op de niner om te zien of ik dan dit verschil niet meer heb (danwel minder is geworden).
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Bericht door Bulkie »

julie schreef:ik heb er eigenlijk nooit zo bij stilgestaan. Ik rij nu met een 100mm stuurpen op een niner in maat small, en ik ben 1m65.
Ik heb even vergeleken met mijn Look 986 en ik zit 1cm korter op de niner dan op de Look (het verschil tussen een 100 versus een 110mm stuurpen). Ik heb dit gemeten door de afstand te nemen van het midden van mijn zadel tot en het stuur (en dan horizontaal natuurlijk). Dus in eerste instantie, eigenlijk geen verschil tussen mijn niner en mijn Look.
Die toe-overlap wordt inderdaad vaak gezien als een nadeel voor kleinere mensen op een 29er, aangezien het frame korter is, maar bij de niner heb ik daar totaal geen last van. Het kan wel zo zijn dat dit bij andere merken het geval is...
Een ander potentieel probleem is dus de hoogte van het stuur, je zit meer rechtop op een 29er dan op een 26er, vandaar dus dat koerber met een extreem lage stuurpen rijdt. Ik heb de mijne (een ritchey WCS 6°) ook omgedraaid) om niet een "chopper effect" te hebben.
Een laatste opmerking: ik heb het idee dat als je wat minder krachtig bent (dus gewoon wat minder watts wat bij kleinere mensen over het algemeen vaak zo is, en zeker bij vrouwen) dat je dan toch wat meer moeite hebt om de grotere wielen op gang te houden. Dit is mijn persoonlijke ervaring als ik mijn gemiddelde snelheid vergelijk tussen een ritje op de Look en eentje op de niner (ongeveer hetzelfde parcours, je moet wel een goede vergelijking hebben). Ik ben sneller in de afdalingen op de 29er, omdat ik gewoon harder durf te gaan, maar ik verlies toch vaak wat op het vlakke. Dit kan ook heel simpel komen door de wielen en dan niet alleen de diameter dus, maar ook het gewicht en hun rendement. Ik heb echte high end wielen op mijn look (ztr race), en "slechts" ztr 355 op de niner. Ik zou dus eigenlijk echte high end wielen moeten testen op de niner om te zien of ik dan dit verschil niet meer heb (danwel minder is geworden).
ZTR Race 29"he... :-)

Ken
Gebruikersavatar
bettes
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 02:00
Rijdt met: norco 853 Team Trial, Haro Mary SS

Bericht door bettes »

Met julie haar collectie moet het minstens enve carbon zijn! Liefst nog met dugasten erop!

greetz,
bettes
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Bericht door julie »

Bulkie schreef:
julie schreef:ik heb er eigenlijk nooit zo bij stilgestaan. Ik rij nu met een 100mm stuurpen op een niner in maat small, en ik ben 1m65.
Ik heb even vergeleken met mijn Look 986 en ik zit 1cm korter op de niner dan op de Look (het verschil tussen een 100 versus een 110mm stuurpen). Ik heb dit gemeten door de afstand te nemen van het midden van mijn zadel tot en het stuur (en dan horizontaal natuurlijk). Dus in eerste instantie, eigenlijk geen verschil tussen mijn niner en mijn Look.
Die toe-overlap wordt inderdaad vaak gezien als een nadeel voor kleinere mensen op een 29er, aangezien het frame korter is, maar bij de niner heb ik daar totaal geen last van. Het kan wel zo zijn dat dit bij andere merken het geval is...
Een ander potentieel probleem is dus de hoogte van het stuur, je zit meer rechtop op een 29er dan op een 26er, vandaar dus dat koerber met een extreem lage stuurpen rijdt. Ik heb de mijne (een ritchey WCS 6°) ook omgedraaid) om niet een "chopper effect" te hebben.
Een laatste opmerking: ik heb het idee dat als je wat minder krachtig bent (dus gewoon wat minder watts wat bij kleinere mensen over het algemeen vaak zo is, en zeker bij vrouwen) dat je dan toch wat meer moeite hebt om de grotere wielen op gang te houden. Dit is mijn persoonlijke ervaring als ik mijn gemiddelde snelheid vergelijk tussen een ritje op de Look en eentje op de niner (ongeveer hetzelfde parcours, je moet wel een goede vergelijking hebben). Ik ben sneller in de afdalingen op de 29er, omdat ik gewoon harder durf te gaan, maar ik verlies toch vaak wat op het vlakke. Dit kan ook heel simpel komen door de wielen en dan niet alleen de diameter dus, maar ook het gewicht en hun rendement. Ik heb echte high end wielen op mijn look (ztr race), en "slechts" ztr 355 op de niner. Ik zou dus eigenlijk echte high end wielen moeten testen op de niner om te zien of ik dan dit verschil niet meer heb (danwel minder is geworden).
ZTR Race 29"he... :-)

Ken
yes 8)
stevy
Mountainbiker
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 05 jan 2004 03:17
Rijdt met: "specialized stumpjumper 29" "Turner SUltan" "cannondale Six"

Bericht door stevy »

ik heb 2 MTB's
ne cannonondale flash F3 en ne specialized stumpjumper 29er.
Ik rij voornamelijk op de 29er. Ik vind dat deze bike aangenamer rijdt. meer comfort en vooral stabieler. Ik vind de zithouding leuker op de 29er ( wat rechter)
Ik ben 1m73 dus niet echt groot en vind het super rijden met de 29er.
Ik doe mijn 26 inch niet weg zo kan ik eens afwisselen wat ook leuk is.
Gesloten