oude fiets ombouwen naar 28/29

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Merlin ombouwen?

Peiling eindigde op ma 03 jan 2011 09:53

ja, het frame is een klassieker
5
26%
neen, ben je gek. Koop gewoon een 29er uit de doos
14
74%
 
Totaal aantal stemmen: 19

Gebruikersavatar
foontrader
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 05:01
Rijdt met: 3xSeven, 5xMoots, 3xMerlin + 1 Indy Fab

oude fiets ombouwen naar 28/29

Bericht door foontrader »

ik weet niet of dit topic hier kan maar ... ik heb een oude 26' waar ik maar geen afscheid van kan nemen en die ik wil ombouwen naar een fiets met grote wielen.

Het betreft mijn Merlin Mountain (titanium) uit 1994. Ondanks dat deze fiets dus ruim 16 jaar oud is vindt ik dat hij er nog als nieuw uitziet. De Judy SL is versleten en ook de XTR group met V brakes had zijn tijd gehad.

Daarom had ik al een moderne XT groep met discs gekocht.

Mijn plan: fiets ombouwen van v-brake naar disc, monteren vaste voorvork Bontrager EN grote wielen plaatsen.

Zo hoop ik een volledig nieuw fiets te hebben.

Wat denken jullie? Loont dit allemaal de moeite? Of zou ik gewoon een kant en klare 29er kopen? De ombouw kost me immers snel meer dan 1000 euro.
Gebruikersavatar
marti
Mountainbiker
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 22 okt 2008 12:27
Rijdt met: MTB:Niner EMD,RACE:Giant tcr
Contacteer:

Bericht door marti »

http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=85097
Je moet eens deze topic doorlezen,je zult wel zien dat je problemen gaat hebben met de banden en geometrie van je fiets.
Dosha
Mountainbiker
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 23 dec 2009 08:52

Bericht door Dosha »

Zeker niet wegdoen die Merlin tita, heb er ook eentje van ongeveer 10 jaar jong en gaat nog 100 jaar mee, titanium is voort leven.
Beter een 29er frame kopen...
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

29" velgen met koerstuben gaat lukken.
Echte 29'r wielen moet je zelfs je kop niet breken over de onmogelijke geo (bb komt te hoog, toe overlap balhofd te lui, remmen etc), uw achtervork is gewoon te klein.....wat een idee trouwens dat het zomaar zou passen....

Een koersfietswheel is ongeveer dezelfde diameter als een 26" mtb wheel, dus dat past en dan heb je ne fijne trainingsvelo.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Ne 69'r bouwen zal beter gaan, maar, om de geo niet te erg te verkloten moet ge naar een customfork gaan, die genoeg vorksprong heeft, anders rijdt da brak en zit ge in de bochten met uw tenen tegen uwen band.
Old Skool
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: di 19 jun 2007 13:51
Rijdt met: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Bericht door Old Skool »

mss dat 650B nog lukt zonder al te veel te moeten kloten
fillebiker
Mountainbiker
Berichten: 545
Lid geworden op: do 07 jun 2007 20:06

Bericht door fillebiker »

idd 650b moet lukke met de goei bandjes!
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

fillebiker schreef:idd 650b moet lukke met de goei bandjes!

Oh? Da moet ge mij eens uitleggen, hoe een frame dat ontworpen is om juist ne 2.2 band(Merlin) in de achterbrug te herbergen, hoe ge daar een wiel dat zeker 3 cm groter is gaat inkrijgen. In sommige modernere fietsen gaat dat lukken zekers als ze me disck werken, maar V brakes gaan met veel gefrul mss werken...

En euh, welke goede band bedoel je juist uit het reuze aanbod in 27.5" banden????

Dit is met een 1.9 Tioga erin, groter gaat tegen de voorder komen en wss niet meer in de brug passen. Grotere velg en kleiner band steken lost off road nix op, integendeel. Vooraan gaat dat zeker wel passen, maar wat is de point, als hij voor ne 2.4 band steekt heeft hij hetzelfde resultaat of beter met minder last( achter ook trouwens)
Afbeelding
Afbeelding

't Is zonde om heel de geo van zo ne velo te verkloten, wss vind ge er al geen korte vork meer voor, om iets te creeren wat MSS wél past, maar voor gene zak rijd, terwijl ge voor de prijs van de wielen ne on One 29'r kunt kopen...die ontworpen is om te doen wat hij wil doen...

Past ne V8 in ne 2cv? Jah, is al veel gedaan, maar wat nut heeft het???
Gebruikersavatar
foontrader
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 05:01
Rijdt met: 3xSeven, 5xMoots, 3xMerlin + 1 Indy Fab

Bericht door foontrader »

de 2e foto is bijna hoe mijn fiets er vroeger uitzag.

Hij is ondertussen klaar, zal morgen eens foto's nemen. Ben er al 1 keer mee gaan rijden. Geometrie is inderdaad anders, ik denk dat vooral mijn stuurpen te kort/fout is.

foto's volgen
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

't Zal niet enkel uw stuurpen zijn, uw BB staat veel te hoog en met wat geluk kan je niet in de bochten trappen omdat uw voet tegen het voorwiel komt.
Gesloten