devaluatie 29r

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Flip-poz
Mountainbiker
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 05 jul 2009 13:07
Rijdt met: Ghost EBS2 full XT

devaluatie 29r

Bericht door Flip-poz »

De tijd dat ik dagelijks het internet afschuimde en direct kon inschatten wat een correct prijs was, een koopje, of een rip-off, zijn een beetje gepasseerd. Ook het 29r segment is volledig aan me ontgaan, ik zie dat een 26" geen fluit meer waard is, ook al kostte die 2k€.

Nu ik aant het kijken ben voor een 2e hands 29" fiets te kopen, vraag ik me af wat zo een fiets dan nog mag kosten?

Wat betaal je voor een goed onderhouden fiets basisprijs 2000€, met wat upgrades rond de 600€ nog, als je weet dat die toch al een goeie 5j oud is?
Vrij ruime vraag misschien, maar een paar indicaties zou leuk zijn!
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: devaluatie 29r

Bericht door Mister No Chaïn »

Dezer dagen nog veel meer als anders, wat de zot er voor geeft.

Een kameraad heeft enkele maanden terug een oude koersfiets verkocht, toen hij de foto's stuurde gokte ik op 250 euro en hij heeft em verkocht voor 600 euro :lol:
Ik kwam daarnet eens op 2dehands en zag dat er 800 euro werd geboden op een Kickr generatie 1, die is van 2013. Je betaalt 800 euro voor een nieuwe Kickr Core wat feitelijk dezelfde rollen zijn op een ander onderstel, maar deze zijn nog amper te vinden in een winkel. Dusja, zotte prijzen.

Maar om op u vraag te antwoorden: tussen de 1000 a 1200 euro zou ik gokken.
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: devaluatie 29r

Bericht door demonic »

om een idee te hebben van richtprijzen kan je dit gebruiken, is wel voor de VS maar geeft toch een indicatie.

https://www.bicyclebluebook.com/value-guide/
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: devaluatie 29r

Bericht door KrulControl »

In grote lijnen -30% per jaar.

En dan bijsturen op basis van goed onderhouden of niet.

De schaarste zal niet in je voordeel spelen nu.
Flip-poz
Mountainbiker
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 05 jul 2009 13:07
Rijdt met: Ghost EBS2 full XT

Re: devaluatie 29r

Bericht door Flip-poz »

@ demonic, bedankt voor de link! Database is precies niet zo uitgebreid, maar het is toch iets

@ krulcontrol, ik heb het eens bekeken, en dan komt ik wel een mooi bedrag uit, een goeie 300€. Ligt het aan mij of dit wel erg laag voor een fiets van 2k6 na 6 jaar?

J 2600 30%
1 1820 780
2 1274 546
3 892 382
4 624 268
5 437 187
6 306 131
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: devaluatie 29r

Bericht door Mister No Chaïn »

De dag dat je met een fiets de winkel buitenstapt ben je 30% kwijt, maar daarna zoveel afschrijving per jaar is onzin natuurlijk. Dan is iedere fiets van 5 a 6 jaar oud dus vrijwel waardeloos. Het zal altijd een betere koop zijn (indien goed onderhouden) dan een alu fiets met alivio en een suntour vork.

Hoe waardevast een fiets is hangt er vooral van af hoeveel evolutie er in de fietsen zit. Velgremmen => schijfremmen, 26" => 29", dat waren grote verschuivingen waardoor een fiets zeer veel in waarde verloor. Hetzelfde gebeurt nu bij koersfietsen met velgremmen. Kleinere veranderingen van de laatste jaren zijn boost, steekassen, 1x12.

Bedenkt me nu dat een kameraad niet zo lang geleden zijn Trek Procaliber 9.7 van 2016 verkocht. Boost, steekas, 1x11. Als de ketting en tandwielen versleten zijn zet je er gewoon 1x12 op. Verkocht voor €1600, kost nu nieuw €2899.
Stel dat hij in 2016 pakweg een Cube Reaction GTC had gekocht met 2x11 XT en snelsluitingen, dan ben ik er vrij zeker van dat hij er ettelijke honderden euro's minder voor had gekregen.
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: devaluatie 29r

Bericht door KrulControl »

goh, iets van 5-6 jaar oud zal in de prijsklasse van EUR2000 zal
- een 3x10 groep hebben
- indien carbon => dubieus zijn qua interne schade
- geen boost zijn => boost levert betere geometrie het kader (achterwiel komt dichter te staan)
- geen tubeless velgen hebben (valt nu wel op te lossen)


ik zou er zelf niet veel geld aan willen geven.

ik vind de 30% regel nog steeds een goeie leiddraad.
Plaats reactie