Hardtail of Fatbike of Plus

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Frakke
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: za 13 nov 2010 11:04
Rijdt met: Orbea Alma H10

Hardtail of Fatbike of Plus

Bericht door Frakke »

Nu hier in Spanje aan het zwembad wat aan het surfen achter een nieuwe fiets kwam ik dikwijls een fatbike tegen en dat heeft mijn interesse ook wel gewekt.
Doelstelling is toch 1-2 maal per maand een toertocht te doen.(kempen,Ardennen,limburg,NL,...)
Snelheid en competitiedrang is er niet puur FUN moet niet bij de eerste 10 binnenkomen ;)

Nu is dat te doen met een fatbike de toertochtjes en wat zouden de voor en nadelen zijn tegenover een hardtail.


Had mijn oog zowat laten van op crand canyon al 8.9 of de cube ltd.

Alvast bedankt.

Grts Frank
Laatst gewijzigd door Frakke op vr 26 aug 2016 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Re: Hardtail of Fatbike

Bericht door KUBA »

Mijn bescheiden mening , FATBIKE is enkel van meerwaarde op plaatsen waarvoor hij dient zijnde (los)zand/sneeuw...voor al de rest is het eerder een beperking en een modeverschijnsel die algauw zal verdwijnen.

Koopt u maar die CANYON , beste prijs/kwaliteit en zal je bakken plezier aan beleven.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Hardtail of Fatbike

Bericht door Edlisjas »

KUBA schreef:Mijn bescheiden mening , FATBIKE is enkel van meerwaarde op plaatsen waarvoor hij dient zijnde (los)zand/sneeuw...voor al de rest is het eerder een beperking en een modeverschijnsel die algauw zal verdwijnen.

Koopt u maar die CANYON , beste prijs/kwaliteit en zal je bakken plezier aan beleven.
Een echte Fatbike zou ik nu ook niet onmiddellijk kopen maar een plus bike is toch echt wel de max om mee te rijden. Als ik op mijn gemak een toerke wil maken laat ik toch de Exceed staan en neem ik mijn Beast of The East...

Afbeelding
Stanny
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 02 mar 2011 09:01
Rijdt met: Skinny Gary Fisher, Fat Farley

Re: Hardtail of Fatbike

Bericht door Stanny »

Hallo Frank,

Sinds begin 2015 rijd ik met een Trek Farley 3,8 inch band breedte. Voornamelijk hier in het Hageland de toertochten en de jaarlijkse vakantie in Spanje.
Mijn vorige bike is een Gary Fisher 29er zonder vering. De reden om naar een fatbike te gaan was fun en comfort. Snelheid was niet (meer) belangrijk, kon trouwens die jonge gasten toch niet volgen :)

In Vlaanderen ga je weinig voordelen halen uit de fatbike. De bike is trager grootendeels te wijten aan het de zwaarder lopen van de banden. Je moet rekening houden met minimum 20 to 30 watt meer trappen enkel voor de banden en dan heb je echt wel de lichtste banden nodig. De data hierover kan je hier vinden: http://www.bicyclerollingresistance.com ... ke-reviews" onclick="window.open(this.href);return false;.
De trails in Vlaanderen zijn niet technisch genoeg om voordeel te halen uit het zwevend lopen van de banden. En in de modder loopt het helemaal niet, of toch niet met de banden van Trek, de Bontragers. De banden lopen direct vol en blijven boven op de modder glijden. In vergelijking met de Schwalbe Rocket Rons op de 29er heb je gewoon geen grip (bochten en bergop).

Het voordeel zal je moeten zoeken op technische trails en dan denk ik aan keien rotsen, wortels,... In Spanje bvb enkel maar voordelen. De rest van de groep reed met hardtails en daar is het hotsen en botsen van kei naar kei. Mat de fatbike er mooi vlot over.

Heb ik er spijt van? Nope. De 29er staat stof te happen. Op de trails hier in het Hageland heb ik een tandje bij moeten steken om met de fatbike overal op te rijden (is 11 speed) en gaf me zodoende een nieuw doel.
En wanneer het dan eens sneeuwt hier wordt de fun nog groter.

Op de toertochten zal het ook niet ontbreken aan aandacht, je gaat veel vragen krijgen, geloof me.

Misschien is 27,5 plus wel beter. Bandbreedte tot 3 inch dus minder de "fatbike" nadelen en beter voor het lokale landschap.

Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
Frakke
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: za 13 nov 2010 11:04
Rijdt met: Orbea Alma H10

Re: Hardtail of Fatbike

Bericht door Frakke »

Bedankt alvast voor de info.

Maar als ik mountainbike bike plus intik op Google kom ik op een magazine uit altijd hier.

Moet je hem zelf aanpassen naar +plus of zijn er kant en klare ;)
Stanny
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 02 mar 2011 09:01
Rijdt met: Skinny Gary Fisher, Fat Farley

Re: Hardtail of Fatbike

Bericht door Stanny »

27.5 plus in google geeft goede resultaten.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Hardtail of Fatbike

Bericht door vedet »

Als je die richting uit wil. Trek Stache 29+.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Hardtail of Fatbike

Bericht door Serge R »

Gebruikersavatar
Frakke
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: za 13 nov 2010 11:04
Rijdt met: Orbea Alma H10

Re: Hardtail of Fatbike

Bericht door Frakke »

Bedankt al voor de info en de links.
Zie dat er 29+ ook zijn.
Vandaag nog is wa surfen.
Gebruikersavatar
Frakke
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: za 13 nov 2010 11:04
Rijdt met: Orbea Alma H10

Re: Hardtail of Fatbike

Bericht door Frakke »

Fatbike zal het al niet worden.
Een + misschien zien welke kleuren ze voor 2017 meekomen van dit jaar niet mijn goesting de stache in dat purper pfff the beast zou dan weer gaan maar boven het budget.

Tot híer toe nog altijd de canyon al 8.9 in het winkelwagentje ;)
Plaats reactie