Bandenkeuze Roro of Ikon of Xking

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
jexx1234
Mountainbiker
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 08 feb 2012 21:02
Rijdt met: Canyon Ultimate CF SLX SL

Bandenkeuze Roro of Ikon of Xking

Bericht door jexx1234 »

Ben toe aan nieuwe banden.
Rij TReady met Notubes melk.
Ik kies banden met de versterkte versie (Snake Skin, EXO, protection,...)

Maar twijfel tussen Schwalbe RoRo, Maxxis Ikon of Continental X-King.
Is voor in de Ardennen en wens een goede grip op het voorwiel, en welke breedte?

Ikon heb ik gereden en vind ik super als achterwiel en is een snelle band, maar slijten wel vrij vlug.

Iemand nog ervaring met bovenstaande banden?
En welke keuze zouden jullie nemen en waarom?

Bedankt.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Bandenkeuze Roro of Ikon of Xking

Bericht door julie »

vergeet de roro, ik vind die echt waardeloos hier in de ardennen. Als het er droog bij ligt, gaat het nog wel, maar een beetje slijk of nat (stenen, wortels), geen enkele grip, zowel voor als achter.

eigenlijk is geen enkele band die je hier voorstelt een goede keuze voor de ardennen. Ikon is ok voor achter, maar niet voor. Xking, die kwamen met mijn canyon, heb ik er gelijk na 2 ritjes af gegooid, want ook geen enkele grip als het er een beetje nat bijligt (wat toch wel erg vaak het geval is). Droogweer banden zijn eigenlijk overbodig geworden.

Persoonlijk vind ik de ground control van specialized een goede band voor de zomer in de ardennen (als het er matig nat bij ligt) en in de winter (als het er goed nat bij ligt), dan de beaver voor, en de ground control achter.
jfcb
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: za 28 apr 2007 16:17
Rijdt met: Cube

Re: Bandenkeuze Roro of Ikon of Xking

Bericht door jfcb »

Qua allround VOORband vind ik de continental Xking wel super.
Momenteel gebruik ik hem bij nattere omstandigheden (uiteraard op echt mountainbike terrain zoals ardennen) en heb nog nooit grip tekort gehad.
Ik gebruik de 2.2 protection versie, maar als ik zou kunnen heeft 2.4 toch mijn voorkeur wegens meer comfort. De Xking 2.2 valt namelijk small uit in vergelijking met de RaceKing 2.2
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Bandenkeuze Roro of Ikon of Xking

Bericht door Reflex »

Ook ik gebruik de X-king als voorband gecombineerd met een Raceking of een X-king vanachter afhankelijk van de omstandigheden. Ook in de Ardennen nog nooit echt grip tekort gehad. Gewoon spelen met de bandenspanning.
Gebruikersavatar
Strijkijzer
Mountainbiker
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 03 jan 2016 14:24

Re: Bandenkeuze Roro of Ikon of Xking

Bericht door Strijkijzer »

Ik rijd al enkele jaren voor en achter met x-kings en wil momenteel geen andere banden.
Let wel op: de banden die ze met uw Canyon waarschijnlijk meeleverden zijn van de goedkoopste kwaliteit (had het zelf ook ondervonden), als je nadien de
versie met black chili compound had gestoken, dan had je wel grip genoeg gehad.
Uiteraard alles in combinatie met de juiste bandendruk.

Ik weet het niet van buiten maar het verschil tussen de goedkoopste en duurste x-king zal ± 15 euro per band bedragen, dus het zit hem ergens in hé.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Bandenkeuze Roro of Ikon of Xking

Bericht door BertG »

X-king's, ook in de protection versie, vallen inderdaad vrij smal uit maar zijn bombproof in combinatie met latex. leuke achterband maar vond ze minder vooraan. Ik zou ook een Racing Ralph 2.25 in snakeskin of als het wat meer mag zijn, double defense versie overwegen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Bandenkeuze Roro of Ikon of Xking

Bericht door Reflex »

RaRa in nat weer als voorband? Het kan, maar je gaat mij niet zeggen dat deze veel grip geeft.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Bandenkeuze Roro of Ikon of Xking

Bericht door BertG »

Reflex schreef:RaRa in nat weer als voorband? Het kan, maar je gaat mij niet zeggen dat deze veel grip geeft.
Is zelfs mijn favoriete allround voorband, vind ik veel beter dan een x-king vooraan, daar kon ik niet aan wennen. Alleen bij droog weer rij ik wel eens met een race king. Tja, ieder zijn ding zeker. Als je een band zoekt specifiek voor modder dan zijn er uiteraard betere alternatieven.
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: Bandenkeuze Roro of Ikon of Xking

Bericht door JWP »

BertG schreef:
Reflex schreef:RaRa in nat weer als voorband? Het kan, maar je gaat mij niet zeggen dat deze veel grip geeft.
Is zelfs mijn favoriete allround voorband, vind ik veel beter dan een x-king vooraan, daar kon ik niet aan wennen. Alleen bij droog weer rij ik wel eens met een race king. Tja, ieder zijn ding zeker. Als je een band zoekt specifiek voor modder dan zijn er uiteraard betere alternatieven.

Vergist ge u niet met de RaceKing? In vergelijking daarmee heeft de RaRa wat meer zijprofiel. Maar objectief gezien heeft de X-King meer grip dan een RaRa.

Ik rij met combi van Racekings en X-Kings. De X-king vooraan zou ik gerust 2.4 gebruiken, want zoals al eerder gezegd vallen de 2.2's redelijk smal (al is het doenbaar). Ik vind niet dat Continental perse beter is dan Schwalbe. Ik vind het wel belangrijk dat je appelen niet met peren vergelijkt. Banden moeten uit hetzelfde prijsgamma komen.

Wil iemand mij eens wegwijs maken in het gamma van Maxxis? Ik vind de website niet heel duidelijk.

RaRa= Raceking = ? Maxxis ? ('=' is zeer relatief natuurlijk, maar grofweg liggen ze wel in hetzelfde lijn)
RoRo=X-King = ?
NobbyNick= MountainKing = ?


thx !
Plaats reactie