Wielen zelf spaken !

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
SVEN9
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: do 19 dec 2013 20:25

Wielen zelf spaken !

Bericht door SVEN9 »

Yo

Zou zelf wielen willen spaken maar problemen steken de kop op.

1) Welke Spaken en welke lengte hebben ze nodig voor een 29er?

2) Welke velgen ?

3) Welke naven ?

4) Welke nippels ?

Zou een allround wiel maken.
XC-Enduro-Marathon en toch heel licht.
Mogelijkheden of niet ?Type ARCH van Notubes!?!

Grtjs Sven

:-)
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Wielen zelf spaken !

Bericht door Serge R »

Wat is het budget dat je wil uitgeven?
Als je alles nog moet gaan kopen om zelf een paar wielen in elkaar te flansen ben je misschien beter af om ze tegen een kleine meerprijs hier à la carte te bestellen met na service, wielzakken, enkele reserve spaken + nippels en garantie erbovenop.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Wielen zelf spaken !

Bericht door aresius »

SVEN9 schreef: 1) Welke Spaken en welke lengte hebben ze nodig voor een 29er? http://www.sapim.be/spaaklengteberekening

2) Welke velgen ? eigen goesting en hangt van je budget af (enve?)

3) Welke naven ? eigen goesting en hangt van je budget af (chris king?)

4) Welke nippels ? ik zou geen alu versies nemen voor "enduro" gebruik
Robin21
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 13 dec 2010 17:19
Rijdt met: Cube Elilte Super HPC SLT 29
Contacteer:

Re: Wielen zelf spaken !

Bericht door Robin21 »

Ik denk dat je goedkoper gaat af zijn als je ze laat maken... Tenzij het echt is om wielen te leren spaken, of om er meer emotionele waarde aan te geven :-)

Een voorstel: http://www.jpracingbike1.com/____-AM-EN ... aaaaaa.asp

En mocht je hier geen volledige wielen willen kopen kan je de onderdelen ook steeds hier bestellen (bv. de Enduro Fury Jack velg)
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Wielen zelf spaken !

Bericht door Dickie »

Zelf wielen breien is altijd duurder dan ready-made.
Wat je ermee bijleert, de saaie verregende tv-avonden die je vermijdt plus het gevoel dat je krijgt eens je met dat zelfgebouwde setje de trails gaat afrossen zijn ook veel waard :wink: .

Zelf ook al eens een setje ineengeflanst met Crest en Shimano naven.
Kort daarna ook het voorwiel herspaakt met een nieuwe naaf van QR naar 15mm.

Wil je XC en licht: niet eerder Crest dan? Arch is idd steviger als er ook grover werk aan te pas komt.

Misschien wat tips, waar ik ook wat aan had:

Ik heb bewust gekozen voor duurdere CX-rays. Voornaamste reden: door het plat design is het piece of cake om spaaktwist te vermijden met het meegeleverde tooltje eens je op grotere spaakspanning begint te komen. Werkt ook wat sneller dan met een (grip)tang.

Spaakdraad heb ik gedopt in koperpasta, je hoort ook lijnolie. Alhoewel het niet nodig was/is, kan ik na enkele jaren nog steeds correcties doen. Bij mijn eerste machinale setje dat ik kocht was dat een probleem door corrosie en oxidatie.Na een crash was het onmogelijk om het wiel terug te rechten door dat de nippels vastgeroest waren.

Koop een goede spaaksleutel. Een ervaren wielbouwer doet er mss een uurtje over, voor zo'n eerste probeersel echter gaat het makkelijk 10 a 12u zijn. Elke nippel gaat 'tig' keren gemanipuleerd worden. Je wil vermijden dat de anodisatie beschadigt.

Ik had QR Shimano-naven gekozen. Goed gerief, maar ik had liever naven gekozen die aanpasbaar naar alle as- en body-standaarden waren. Ala Hope of weliswaar minder stijf, Novatec 4in1 naven.

Eens je velg en naven hebt gekozen kan je de spaaklengte bepalen mbv velg ERD maat en de maten van de flensen. De DT-swiss online calculator deed wat moest en er zijn er nog een pak. belangrijk is nl dat de spaakeinden mooi gelijk met de nippelkop uitkomen om nippelbreuk te vermijden.
Lengte afronden volgens de klassieke afrondingsregels.

Centreerboog is niet nodig, even makkelijk: 2 blokjes van gelijke hoogte op tafel doen het even goed.

Wel gekocht: Parks spaakspanningsmeter. Je zou het op het geluid kunnen doen door de spaken te 'pingen'. Zelf wou ik het meetbaar.

Ik heb gewerkt naar Sheldon Brown. De site geeft een mooie stap voor stap methode.
Plaats reactie