Betaalbare 29er wielen '2016

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3034
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Betaalbare 29er wielen '2016

Bericht door Motorbiker »

Zondag per vergissing nog even mijn oude 2006 Epic van stal gehaald voor de 80 technische km/1.300Hm, van Lapugnoy.
Het viel me op dat mijn 26" XT wielen stijver aanvoelden dan de 29" Crest's van mijn Niner Jet. Strakker, directer, bruter.

Als ik nog iets ga investeren in mijn 29er zijn het 'betaalbare wielen' ( tot 600 euro). Volgens mij het enige wat nog echt verschil kan maken qua funfactor en rijsensaties.

Als er iemand tips heeft, links van geteste wielen, promoties kent, eigen ervaringen heeft over een bepaalde wielset, gelieve dit op dit topic te posten.
In mijn geval moet het met Predictive steering naaf zijn maar dat is bijkomstig.

ps: met de oude 26" was het echt formidabel biken. Ik raad het iedereen nog eens aan.
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Re: Betaalbare 29er wielen '2016

Bericht door wasbeer2006 »

Hier zijn talloze topics over, maar sla iig de notubes velgen over de crest en arch bieden momenteel te weinig voor het geld.
De NL wielbouwers verkopen amper notubes meer.

Ga voor een asymetrsiche ryde trail 25mm met bv hope naven. Mijn F29 had net dat beetje nodig waardoor het nu een topfiets is en met de arch en crest is ie net te slap.
Nu blinkt de f29 niet uit in stijfheid maar toch.

Mijn ryde,s zijn echt een stuk stijver dan de arch en crest sets. het scheelt echt veel.
Pas op een carbonnen DT set gereden, das weer een stap stijver, maar onder de 1000 heb je geen set met carbonnen velgen.

Bel eens met een goede wielbouwer.
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Betaalbare 29er wielen '2016

Bericht door Jochen74 »

Zelf heel tevreden over de Flow ZTR EX 29'ers.
Stijver, directer aanvoelen. Het "zwalpen" is weg.

Ben niet zo technisch onderricht, maar mijn idee is dat een 26'er altijd stijver en directer zal aanvoelen dan een 29 juist omwille van de wielgrootte. Of zie ik dat verkeerd?
Jeroen D
Mountainbiker
Berichten: 199
Lid geworden op: di 24 aug 2010 21:30
Rijdt met: Pikante speervis / genesis vagabond monster cross

Re: Betaalbare 29er wielen '2016

Bericht door Jeroen D »

Ik heb sinds deze zomer een set met Bor xmd 366 velgen. Zeer tevreden van. Stijver dan crest en bijna gelijk van gewicht. En door de asymmetrie betere spanning.
Ook rekening houden met de spaken, kan ook veel doen aan de stijfheid.
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Re: Betaalbare 29er wielen '2016

Bericht door uncle sam »

Ik rij al dik 2j (>25,000 km) met crest 29" velgen (zowel op dt240s als hope naven, met sapim race/dt comp spaken) en voel toch niet dat dit slappe wielen zijn.
Wrs weet ik van niet beter en rij ik niet snel genoeg om dit te ondervinden...
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: Betaalbare 29er wielen '2016

Bericht door prideandglory1891 »

Het zal er alles mee te maken hebben hoe die wielen gespaakt zijn.
Ik had ook crest/240's en dit waren slappe vodden. Ook veel problemen mee gehad.
Spaken die constant kapot gingen en maar heel zelden een recht wiel. Uiteindelijk laten herspaken en het was beter.
Kan natuurlijk ook aan mijn rijstijl gelegen hebben of mijn gewicht (78kg, dus met uitrusting zit je al snel boven de 80kg die notubes opgeeft)

De naven, dt swiss 240 heb ik nooit moeten naar om kijken, die zijn top.

Een heel andere prijsklasse, maar mijn roval carbon sl wielen zijn véél stijver. Het verschil is opmerkelijk.
Zijn ook een goeie 200gr lichter en dat voel je ook maar al te goed.

Heb je dat nodig? Neen.
Is het zijn geld waard? Waarschijnlijk niet.
Is het plezanter? Ja.

Aja, ik rij allesbehalve snel. Vooral bergop :lol:

Als ik het niet verkeerd op heb, maakt specialized hun carbon wielen ook met die specifieke naaf. Ook de "goedkopere" control versie. Maar die zitten een pak boven je vooropgestelde budget.

Ps: Motorbiker, je moest u wel schamen dat je die Jet RDO op stal liet staan voor het werk waarvoor hij gemaakt is :lol: :lol:
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Betaalbare 29er wielen '2016

Bericht door kenny »

Motorbiker, Blacky wil je gerust zijn wielen verkopen ;-) Bij wil een meer enduro gericht setje aanschaffen, t'is maar eens zeggen hé :-)
Gebruikersavatar
erwin.91
Mountainbiker
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo 26 nov 2006 20:00
Rijdt met: NINER!!!

Re: Betaalbare 29er wielen '2016

Bericht door erwin.91 »

@Moterbiker, in de Fiets van Augustus worden er enkele 29er sets beoordeeld.
Als je deze niet gelezen hebt en het intresseerd u , stuur mij maar een Pm en dan mag je mijn fiets boekje hebben. Als ik mij niet vergis zijn wij uit dezelfde streek.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Betaalbare 29er wielen '2016

Bericht door Serge R »

Dit een leuk initiatief om een wielsetje in uw eigen bike te testen.
https://r2-bike.com/test-me" onclick="window.open(this.href);return false;
Maken overigens prima custom-wielen.
Gebruikersavatar
Levius
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: za 27 nov 2010 23:12
Rijdt met: LYNSKEY Pro29 // BONE Tita

Re: Betaalbare 29er wielen '2016

Bericht door Levius »

Was ook geen fan van de combinatie DT 240s en Crest, reed er altijd slagen in en nochtans -70kg. Gehoord bij een bekende wielbouwer dat ze die regelmatig moeten herspaken. Twee topproducten die echter niet goed samen gaan precies, al heb ik ook al mensen gehoord die er wel tevreden over zijn. Overgestapt op Ryde Trace Trail velgen, heel erg tevreden van.
Plaats reactie