29'er geometrie voor de kleinere medemens

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
amedeeke
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: wo 17 dec 2008 22:41
Rijdt met: Giant XTC Composite 2006 (8,7 kg)
Contacteer:

29'er geometrie voor de kleinere medemens

Bericht door amedeeke »

Dag allemaal,

Ik besef dat er reeds topics over bestaan maar met mijn 1m70 en BBL van slechts 77,5 cm ben ik op zoek naar een frame dat mij het beste past.

Mijn koersfiets heeft een Stack van 510 mm en Reach van 395 mm. Ik heb op dit frame een verlengde stuurpen van 12cm(negatief gemonteerd -8°) en geen enkele spacer onderin.

Mijn huidige mtb is een Giant xtc composite uit een tijdperk waarin de wielmaat niet echt van tel was (2006). Voor wat betreft de stack en Reach metingen van dit frame heb ik geen idee eigenlijk :-D . Weet wel dat mijn zadel ==> Stuur DROP 5 cm minder is dan op de baanmachine.

Kan ik er dan van uitgaan dat ik zoek naar een mtb met een stack van 560mm? Want deze vind ik totaal niet in 29 geometrie (590 - 600 is het laagste). En zelfs voor een 27,5 zou dit resulteren in een stuurpen die, mja, niet toekomt met -20° voor een 8 cm lengte.

Maak ik hier een denkfout(je)? Zoniet evt alternatieven voor maten/merken.

PS: hoe gaan kleinere rijders om met de toe overlap op een fiets met grote wielen die bedoeld is voor mini-mensen? ](*,)
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: 29'er geometrie voor de kleinere medemens

Bericht door Edlisjas »

Ik ben 1.71, rij met een Niner maat small. Ik heb dat frame gekocht en ben beginnen knallen...zonder die regeltjes en ingewikkelde afstellingen...;-)
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: 29'er geometrie voor de kleinere medemens

Bericht door prideandglory1891 »

Toe overlap? Ik ken er niet zoveel van maar als je daar last van zou hebben moet je u volgens mij vragen stellen bij het ontwerp van een frame.

En ivm je stuurpen: Mijne stond ook negatief, met redelijk verschil tussen stuur en zadel (120mm pen, -6°)

Sinds ik ze positief gezet heb (ongeveer gelijk met men stuur, of iets lager) véééééél minder last in mijn nek en véél meer controle over de fiets ook. Ik rij geen fluit trager als die pen omhoog staat. En juist, ipv van een 120mm pen, rij ik nu nog met een 100mm pen. Dus korter en rechter.
Is dat absoluut willen diep zitten wel nodig? Al eens anders geprobeerd?
Gebruikersavatar
amedeeke
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: wo 17 dec 2008 22:41
Rijdt met: Giant XTC Composite 2006 (8,7 kg)
Contacteer:

Re: 29'er geometrie voor de kleinere medemens

Bericht door amedeeke »

Geloof het of niet maar toe overlap kan wel degelijk voorkomen. Heb het al gezien op een niner XS en iemand met grotere voeten of het schoenplaatje verder naar achter.

Over de stuurpen zeg ik niet dat dit moet maar door mijn lenigheid en jarenlange houding is het zo dat dit voor mij het comfortabelste is. Ik doe soms tochten van 3,5 uur en meer en als ik rechtop zit krijg ik last van vanalles. Controle zou wel kunnen dat die beter is als er minder druk op het voorwiel ligt maar ik heb er maar zelden lacht van want er zijn andere trucjes om dit evenwicht weer correct terug te brengen...

Voornaamste reden waarom ik zo op mijn fiets zit is de krachtoverbrenging. Ik heb persoonlijk toch echt wel gemerkt dat ik 5-10% aan kracht verlies (of de hartslag ligt hoger) bij een gelijke tijd op hetzelfde parcours indien ik rechtop zit of platter lig.

Ik denk dat er buiten testrijden niet zo heel veel opties zullen overschieten om een keuze te maken.
Plaats reactie