Cannondale vs Specialized

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
AndyMTB
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 01 jun 2014 07:35

Cannondale vs Specialized

Bericht door AndyMTB »

Zelf rij ik nu met een Cube 29 GTC SL maar zou een tweede bij willen kopen en de Cube houden als
strandfiets.

Nu twijfel ik tussen de Cannondale F29 4 en de Specialized Stumpjumper Comp Carbon 29

Heeft iemand soms ervaring met 1 van deze fietsen?En welke zou nu toch de betere zijn.De Cannondale
is in alu.En de Specialized in carbon maar ben daar toch een beetje twijfelachtig zeker daar ik nu wacht op
een nieuw kader voor mijn Cube in carbon.
Wat is het verschil tussen die twee want ben pas een beginnende mtb'er.
Jannemanneke
Mountainbiker
Berichten: 585
Lid geworden op: wo 06 jun 2007 18:27
Rijdt met: Vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Re: Cannondale vs Specialized

Bericht door Jannemanneke »

Moest je zinnens zijn om voor de Cannondale te gaan, vanaf september (modellen 2015) komt er een gans nieuw 29'er hardtail frame op de markt. Voornaamste wijziging is de ingekorte balhoofdbuis zodat kleinere rijders of mensen die graag diep zitten ook hun juiste positie kunnen vinden. Ik rij zelf met een F29 carbon2, zalige fiets.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Cannondale vs Specialized

Bericht door madskatingcow »

Belangrijk om te weten is dat bij de nieuwe Cannondale F-SI modellen de achternaaf niet gecentreerd staat tov het frame, dit om de wielbasis korter te kunnen maken. De wielen moeten 6mm off- center staan (zero dish), wat lastig is om de standaard wielen te verkopen of nieuwe te kopen. Verder een speciale spider op de crank, wat ook hier de keuze beperkt.
Geen idee of er nog 'goedkopere' versies komen volgens een standaard setup, of wel de huidige F29 hier behouden blijft. Bij de carbon 1 en 2 uitvoering zijn er in elk geval speciale wielen / crank nodig.

Meer info hier : http://www.bikerumor.com/2014/05/30/201 ... verything/" onclick="window.open(this.href);return false;
corragio
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 14:42
Rijdt met: Lynskey29-Trek Stache 9.7-EpicS-works18

Re: Cannondale vs Specialized

Bericht door corragio »

Ik heb drie specialized bikes, waarvan 2 stumpjumpers 29" en ben er toch wreed content van... Stijve snelle bikes en nog niks rommel mee gehad... Zijn degelijke frames, afmontage kies je zelf natuurlijk, maar dat frame als basis kan je niks mis mee doen. Duwen moet je nog altijd, mr is toch een plezier ;)
corragio
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 14:42
Rijdt met: Lynskey29-Trek Stache 9.7-EpicS-works18

Re: Cannondale vs Specialized

Bericht door corragio »

En zowel alu als carbon frames zijn goed natuurlijk, maar das voor elke biker persoonlijk... Heb al zoveeeeeeel pro en contra gelezen/gehoord van zovelen, mr persoonlijk rij ik enkel nog carbon sinds ik daar mee beginnen proberen ben..
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Cannondale vs Specialized

Bericht door G-m@n. »

ik heb 2 jaar met de flash carbon gereden en nu ondertussen 1 jaar met de S comp carbon en voor mij is die fiets stukken stijver en fijner van geo om mee te rijden. enige manier om het voor u te weten is testrijden hé :wink:
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Re: Cannondale vs Specialized

Bericht door wasbeer2006 »

madskatingcow schreef:Belangrijk om te weten is dat bij de nieuwe Cannondale F-SI modellen de achternaaf niet gecentreerd staat tov het frame, dit om de wielbasis korter te kunnen maken. De wielen moeten 6mm off- center staan (zero dish), wat lastig is om de standaard wielen te verkopen of nieuwe te kopen. Verder een speciale spider op de crank, wat ook hier de keuze beperkt.
Geen idee of er nog 'goedkopere' versies komen volgens een standaard setup, of wel de huidige F29 hier behouden blijft. Bij de carbon 1 en 2 uitvoering zijn er in elk geval speciale wielen / crank nodig.

Meer info hier : http://www.bikerumor.com/2014/05/30/201 ... verything/" onclick="window.open(this.href);return false;
+1 de marketing boys zijn er bijna in geslaagd dat je alleen nog maar met specifiek cannondale spul kan rijden hulde :evil:
Aan de andere kant met de lefty heb je dat nu ook al. Een voor zo,n bike laat je toch een wielsetje spaken :-)

Dit is mijn eerste en meteen mijn laatste cannondale F29 carbon 2. Hij rijd werkelijk fantastisch onovertroffen met de techniek is gewoon jammer.

Vraag aan de TS, waarom vervang je een betere fiets voor een mindere? iig qwa afmontage en als er bikes zijn die in de buurt van het rijden van de Cannondale (comfort en snelheid) komen zijn dat wel de Cube (Merida en canyon) en in mindere maten Scott.

Daarnaast vind ik dat de c,dale pas goe dtot zijn recht komt met de save zadelpen (of syntace P6 hiflex) en dat zit niet op de 4.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Cannondale vs Specialized

Bericht door _alain_ »

+1 de marketing boys zijn er bijna in geslaagd dat je alleen nog maar met specifiek cannondale spul kan rijden hulde
hahaha
Specialized heeft dat ook nog nooit gedaan....
Giobiker
Mountainbiker
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 07 okt 2009 22:39
Rijdt met: Specialized epic 29 / Scott Scale 920

Re: Cannondale vs Specialized

Bericht door Giobiker »

Op de huidige versie van de Cannondale F29 carbon team zit nochtans ook geen save zadelpen.

Ik heb deze getest op de happy bike days en ik vond hem ook wel super rijden!
Jammer dat je er zoveel negatief over leest als het op duurzaamheid aankomt...
Met de nieuwe F-Si zal het nog wat afwachten zijn hoe dit evolueert, je zal inderdaad al wielen
specifiek voor deze fiets moeten kopen of laten maken zelfs en eigenlijk is het nu al een beetje zo met de lefty.
En zal die achtervork met off-center naaf een blijver zijn, zullen er andere merken volgen?
Als je echt een Cannondale wilt kan je misschien nog voor een 2014 model gaan die zich bewezen heeft en
wie weet kan je wel een koopje doen nu het model zo sterk gewijzigd zal worden en iedereen een nieuw
model wil! ;-)

grtz.
Frankyspec
Mountainbiker
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 14 jul 2004 18:50
Rijdt met: Cannondale F-SI Carbon 2

Re: Cannondale vs Specialized

Bericht door Frankyspec »

Ben ook aan het twijfelen tussen een cannondale F29 carbon2 met XT afmontage of de specialized stumpjumper marathon carbon met XO afmontage.wel telkens model 2014.
Grootste verschil zit hem volgens mij in de wielen op de cannondale zitten crossroc en op de specialized zitten wielen in carbon als ik mij niet vergis,vandaar ook een verschil in gewicht van een kleine kg,op de volledige fiets natuurlijk.
Echter lichte voorkeur voor de speci,vroeger al enkele van gehad,wel de epic en mijn voorlaatste bike was een scalpel in team uitvoering,full sram XX en toch veel problemen mee gehad,vooral wielen crossmax slr en de trapaslagers ](*,)
Plaats reactie