tandwielverhouding

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
firemen
Mountainbiker
Berichten: 374
Lid geworden op: di 10 apr 2007 14:33
Rijdt met: cube reaction pro sl 2014 29 inch

tandwielverhouding

Bericht door firemen »

beste,

Vooraleer ik de uitleg doe , even bij zeggen dat ik van die verhouding niet veel afweet. Zoek gewoon de goedkoopste oplossing om het te veranderen.
Heb me onlangs een 29inch cube gtc mtb aangeschaft. Er ligt een crank op met tandwielen 40/28 en een cassette van 36/11. Voor hier te de toertochten te doen ging het nog maar ben net terug van Winterberg Duitsland en daar was het iets anders. Op lichtste versnelling was het toch nog een paar tanden teveel dacht ik zo. Ben altijd de trippel gewend geweest op een 26inch mtb en dat ging beter. Wie heeft hier een redelijk betaalbare oplossing voor zonder alles te moeten veranderen.

Het zelfde met mijn koersfiets die ik gekocht heb , een zanatta.
Ligt van voor 49/39 campagnola en al de rest is Shimano ultegra op en een cassette van 25/12 tanden. Deze zou ik zeker graag willen veranderen want dit is voor mij te zwaar . Wie heeft hier een oplossing voor of eventueel onderdelen die hij verkoopt
0476879904

grt ivan
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: tandwielverhouding

Bericht door kovan »

Gewoon vooraan andere kettingbladen steken, 22-34(36) en je zal veel meer plezier beleven aan je bike.
Jochem1
Mountainbiker
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 14 jun 2010 16:16
Rijdt met: Cannondale Six 13, Niner EMD, Niner Air RDO

Re: tandwielverhouding

Bericht door Jochem1 »

Andere kettingbladen zal niet volstaan. Als er 40/28 opzit zal de steek te groot zijn voor (veel) kleinere tandbladen, afhankelijk van welk model crank je hebt (Sram/shimano). Dus als je kleiner wil gaan, ofwel crank veranderen ofwel 40 T tandwiel achteraan toevoegen en een andere tandwiel van de casette eruit gooien (http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?f=6&t=124753)
firemen
Mountainbiker
Berichten: 374
Lid geworden op: di 10 apr 2007 14:33
Rijdt met: cube reaction pro sl 2014 29 inch

Re: tandwielverhouding

Bericht door firemen »

Ik heb Shimano xt crankstel , alles xt eigenlijk.

gr ivan
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: tandwielverhouding

Bericht door kovan »

Hier ook gewoon XT en kettingbladen vervangen door 22-34.
Gewoon eens uw diameter tussen de bevestigingsbouten meten en kijken of er HIER iets tussenstaat wat past.
Moet normaal gewoon te vervangen zijn afhankelijk van welk type XT trapas natuurlijk.


firemen schreef:Ik heb Shimano xt crankstel , alles xt eigenlijk.

gr ivan
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: tandwielverhouding

Bericht door kawa »

Jochem1 schreef:Andere kettingbladen zal niet volstaan. Als er 40/28 opzit zal de steek te groot zijn voor (veel) kleinere tandbladen, afhankelijk van welk model crank je hebt (Sram/shimano). Dus als je kleiner wil gaan, ofwel crank veranderen ofwel 40 T tandwiel achteraan toevoegen
Zoals ik het zie heeft zo'n XT crank een 104-64 steek, dus lijkt het mij wel degelijk mogelijk om kleinere tandwielen te steken.

34/22T is voor mij persoonlijk ideaal.

Wegritjes aan +30km/h zijn nog steeds mogelijk en je tandwielen zijn klein genoeg om elke klim aan te kunnen.
Jochem1
Mountainbiker
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 14 jun 2010 16:16
Rijdt met: Cannondale Six 13, Niner EMD, Niner Air RDO

Re: tandwielverhouding

Bericht door Jochem1 »

Ok, probleem is dus enkel bij Sram (bij 39/26 en 40/28 cranks). Ik dacht dat bij shimano de steek bij deze verhoudingen ook anders zou zijn. My mistake
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: tandwielverhouding

Bericht door kawa »

Jochem1 schreef:Ok, probleem is dus enkel bij Sram (bij 39/26 en 40/28 cranks). Ik dacht dat bij shimano de steek bij deze verhoudingen ook anders zou zijn. My mistake

XTR dubbel heeft dat probleem ook.
firemen
Mountainbiker
Berichten: 374
Lid geworden op: di 10 apr 2007 14:33
Rijdt met: cube reaction pro sl 2014 29 inch

Re: tandwielverhouding

Bericht door firemen »

hey,

bedankt alvast voor de info.

gr ivan
Gebruikersavatar
Glennvh
Mountainbiker
Berichten: 575
Lid geworden op: do 04 aug 2011 22:36
Rijdt met: verandert graag eens
Contacteer:

Re: tandwielverhouding

Bericht door Glennvh »

en ivm je racefiets, is het beter van vooraan een compact te plaatsen, 50-34, dan kom je met je 25 achteraan wel al een heel eind toe :)
Plaats reactie