Welke Voorvork

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
sparkx
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: za 02 sep 2006 11:15
Rijdt met: Specialized

Welke Voorvork

Bericht door sparkx »

Pfffffffffff, geraak er niet echt uit, is me allemaal toch wa onduidelijk, vandaar de vraag.
Ik rijd momenteel met Specialized stumpjumper met een Reba RL met de zogezegde veerweg van 90 mm volgens specialized.
Ik heb ondertussen andere wielen gekocht die ik kan aanpassen naar 15 mm steekas en wil dus zodoende ook de voorvork vervangen, maar weet niet welke, misschien dat er hier jongens zijn die me even kunnen helpen.
Allereerst, de veerweg, een 80 mm vork of een 100 mm vork en deze laatste dan terug laten aanpassen naar 90 mm of is dit niet nodig. Ik wil wel de naar mijn normen "goed sturende" specialized behouden. Daarnaast zou ik eventueel graag een lock out op het stuur hebben, of is dit volgens jullie niet echt een must, gebruik nu de lock out wel regelmatig, alleen is dit lastig om dit al rijdend te doen op geaccidenteerd terein. Het moet ook een tapered voorvork zijn. Merk speelt eigenlijk geen rol, maar budget is zeker niet eindeloos, laat ons zeggen zo veel mogelijk vork voor goeie prijs. Naar ik zo hier en daar al heb gelezen zouden de Reba vorken zo goed als dezelfde zijn als de SID's maar gewoon zwaarder, of is dit te kort door de bocht.
Oh ja en voor ik het vergeet liefst een zwarte vork.

Veel vragen, ik weet het maar hopelijk kunnen jullie me wat helpen vooral wat de veerweg betreft.
Thanks
slashy
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 12 jan 2009 17:08
Rijdt met: hoogBal

Re: Welke Voorvork

Bericht door slashy »

Rockshox en Fox kan je op 90 mm brengen met spacers.
Magura weet ik niet zeker maar dacht van niet.
Ter info een Fox is ook 5 mm lager dan een rockshox voor de zelfde veerweg.
(500 vs 505mm in 100mm veerweg)
Dus in mijn geval (ook nen specialized) heb ik gewoon een fox op 100mm er in gesmeten (er zat een rockshox in met 90mm).
die 5 mm verschil (hoger) kan ik alvast niet voelen.

als je een remote wilt op het stuur : die van Fox sucken nogal.
wat rockshox betreft goed kijken waar je hem kan zetten op je stuur zodat je er makkelijk aankan. die hydraulische lock out van rockshox werkt wel goed.
slashy
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 12 jan 2009 17:08
Rijdt met: hoogBal

Re: Welke Voorvork

Bericht door slashy »

oja, en als je bij rockshox blijft zou ik hem wel op 90mm zetten of laten zetten. ik dacht dat er zoiets was als Reba XX (met de hydrau. lockout).
knarf
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 05 feb 2006 10:17
Rijdt met: Pro winner 29'er / specialized stumpjumper Comp carbon 29' er

Re: Welke Voorvork

Bericht door knarf »

In je reba een Brain laten steken heb ik ook gedaan dan heb je geen lockout meer nodig.
sparkx
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: za 02 sep 2006 11:15
Rijdt met: Specialized

Re: Welke Voorvork

Bericht door sparkx »

knarf schreef:In je reba een Brain laten steken heb ik ook gedaan dan heb je geen lockout meer nodig.
Is ook een idee, maar dan heb ik nog altijd geen steekas natuurlijk.
Heb zo eens wa navraag gedaan, blijkbaar rijden er nen hoop profs ook gewoon met een 80 mm voorvork rond, daardoor zou nen 29'er nog beter sturen. Wa ik dan ni goe begrijp is dat ( en zo lees ik links en rechts dat je van een 80 mm vork ook een 90 mm of 100 mm vork kan maken) eens je op de fiets zit is je vork toch voor een bepaald aan tal cm ingeveerd, die negatieve veerweg die in de vork steekt, is die dan langer bij een 100 mm vork dan bij een 80 mm vork?
slashy
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 12 jan 2009 17:08
Rijdt met: hoogBal

Re: Welke Voorvork

Bericht door slashy »

knarf schreef:In je reba een Brain laten steken heb ik ook gedaan dan heb je geen lockout meer nodig.

wat kost dat eigenlijk ? +-
slashy
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 12 jan 2009 17:08
Rijdt met: hoogBal

Re: Welke Voorvork

Bericht door slashy »

sparkx schreef:
knarf schreef:In je reba een Brain laten steken heb ik ook gedaan dan heb je geen lockout meer nodig.
Is ook een idee, maar dan heb ik nog altijd geen steekas natuurlijk.
Heb zo eens wa navraag gedaan, blijkbaar rijden er nen hoop profs ook gewoon met een 80 mm voorvork rond, daardoor zou nen 29'er nog beter sturen. Wa ik dan ni goe begrijp is dat ( en zo lees ik links en rechts dat je van een 80 mm vork ook een 90 mm of 100 mm vork kan maken) eens je op de fiets zit is je vork toch voor een bepaald aan tal cm ingeveerd, die negatieve veerweg die in de vork steekt, is die dan langer bij een 100 mm vork dan bij een 80 mm vork?
veerweg veranderen van een Fox of rockshox vork vraagt een spacer toevoegen of verwijderen.
de vorkhoogte verandert evenveel als de hoogte van uwen spacer.
bvb bij fox F29 in 80mm veerweg versie : 480mm axle to crown / 100mm veerweg : 500mm axle to crown.

bij een lefty kan je de veerweg gewoon ook beperken : hoogte blijft gelijk maar de veerweg wordt minder groot.
Gebruikersavatar
rombaft
Mountainbiker
Berichten: 1118
Lid geworden op: do 17 aug 2006 19:02
Rijdt met: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Re: Welke Voorvork

Bericht door rombaft »

sparkx schreef:
knarf schreef:In je reba een Brain laten steken heb ik ook gedaan dan heb je geen lockout meer nodig.
Is ook een idee, maar dan heb ik nog altijd geen steekas natuurlijk.
Heb zo eens wa navraag gedaan, blijkbaar rijden er nen hoop profs ook gewoon met een 80 mm voorvork rond, daardoor zou nen 29'er nog beter sturen. Wa ik dan ni goe begrijp is dat ( en zo lees ik links en rechts dat je van een 80 mm vork ook een 90 mm of 100 mm vork kan maken) eens je op de fiets zit is je vork toch voor een bepaald aan tal cm ingeveerd, die negatieve veerweg die in de vork steekt, is die dan langer bij een 100 mm vork dan bij een 80 mm vork?
misschien een tip,
niet teveel kijken wat de "profs" doen, die trainen, leven in een andere klasse en houden er meestal een vrij oncomfortabele houding/fiets op na, enkel en alleen om net die halve km/u sneller te kunnen gaan.
Gebruikersavatar
erwin.91
Mountainbiker
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo 26 nov 2006 20:00
Rijdt met: NINER!!!

Re: Welke Voorvork

Bericht door erwin.91 »

slashy schreef:
veerweg veranderen van een Fox of rockshox vork vraagt een spacer toevoegen of verwijderen.
de vorkhoogte verandert evenveel als de hoogte van uwen spacer.

bvb bij fox F29 in 80mm veerweg versie : 480mm axle to crown / 100mm veerweg : 500mm axle to crown.

bij een lefty kan je de veerweg gewoon ook beperken : hoogte blijft gelijk maar de veerweg wordt minder groot.
De rode tekst geld voor de dual air vorken van rock shox, de solo air vorken van rock shox word de veerweg veranderd door het hele solo air binnen werk te vervangen, dit maakt dat het ook een pak duurder is,
een dual air vork kost u een spacer van 2€ en voor een solo air kost u dat een binnen werk van
± 65€.
slashy
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 12 jan 2009 17:08
Rijdt met: hoogBal

Re: Welke Voorvork

Bericht door slashy »

interessant Erwin !
Plaats reactie