Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door Free_ltd »

December 2019 is wel heel erg lang, want dat is al model 2020 dan.

Wat ge schrijft ivm die Eagle snap ik niet goed. Ge gaat nu met 2 x 11 evenveel bereik hebben als die 1 x 12 in principe en ge hebt de hindernis van die voorste derrie. Extra gewicht, meer dat kan slijten en kapot gaan en meer kans op chainsuck.

Ik stond er ook niet voor open, maar de volgende MTB moet 100% zeker een eagle hebben :lol:

Hopelijk moogt ge hem nu snel in ontvangst nemen. Wist niet dat het zo rampzalig was bij Orbea voor uit te leveren.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door kevx »

Dec 2019?! Euhm ... Kijkt es rap voor een ander merk dan


De zee is groot eh;)
Triple-T
Mountainbiker
Berichten: 804
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 21:03
Rijdt met: Orbea Alma

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door Triple-T »

Foutje... model 2019, levering in Dec 2018 #-o

Nog andere bike kiezen gaat zomaar niet, is leasefiets via werkgever.
Contract is getekend en goedgekeurd, anders moet dat process ook overgedaan worden en dat heeft ook even geduurd....
Triple-T
Mountainbiker
Berichten: 804
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 21:03
Rijdt met: Orbea Alma

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door Triple-T »

Free_ltd schreef: Wat ge schrijft ivm die Eagle snap ik niet goed. Ge gaat nu met 2 x 11 evenveel bereik hebben als die 1 x 12 in principe en ge hebt de hindernis van die voorste derrie. Extra gewicht, meer dat kan slijten en kapot gaan en meer kans op chainsuck.

Ik stond er ook niet voor open, maar de volgende MTB moet 100% zeker een eagle hebben :lol:
Bij op zich wel fan van SRAM, op mijn racefiets rij ik SRAM Force en op MTB nog met een 3x9 XO.

Wil graag een fiets waar ik overal mee uit de voeten kan, in het vlakke waasland waar ik woon maar ook op de steilere korte hellingen in (Vl) Ardennen en ook langere klimmen in Alpen enz... het juiste ritme te vinden.
Ik hou er nogal aan om de juiste trapfrequentie te rijden.

Met een 26-36 vooraan en 11-40 achter heb je toch veel meer keuze dan een 32 voor en 11-50 achteraan
Hier de vergelijking tussen een Eagle en XT cassette
Eagle : 11-13-15-17-19-22-25-28-32-36-42-50
XT : 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40

Op vlakke droge tochten kom ik nu vaak niet van de 44 vooraan, met 29 wielen is dit wel anders maar een 32 vooraan gaat toch te beperkt zijn vrees ik voor snelle stukken en meetrap afdalingen
Op een dubbel crank kun je ook nog een 36 en zelfs 38 monteren.

Ook zijn de stappen bij de Eagle cassette toch heel groot 36-42-50 voor steile hellingen.
Voor een XC competitie renner waarschijnlijk ideaal wegens lager gewicht, minder chainsuck enz....
Voor een recreant lijkt me momenteel een 2x11 toch beter.
Heb nu nog een triple dus het is al ééntje minder schakelen vooraan...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door Free_ltd »

Ikzelf rij 2 x 10 en heb een 11-42 casette liggen en vooraan 38-24. Ne maat van mij die op identiek hetzelfde niveau staat als ik rijdt met de eagel en die komt soms zelfs makkelijker weg dan ik op mijn kleinste verzet ](*,)

Ik ben overtuigd, weg met die derailleur vooraan. En anderzijds als ge binnen een paar jaar uwe fiets verkoopt, is die rapper weg met een eagle dan nog met een xt 2 x 11. Is toch hetgeen dat ik vaak als opmerking zie komen als iemand zijne MTB te koop zet dat ze hem niet willen omdat er geen eagle op zit.

Maar ge zult wel het beste aanvoelen hoe dat zit. Ben er ook van overtuigd dat ge op een 2 x 10 of 2 x 11 makkelijker uw cadans kunt aanhouden omdat de overbrengingen kleiner zijn.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door kevx »

Oke dec 2018, nog lang imo maar das al een jaar korter eh:D


Ik heb op de Lynskey een 2x10 38/26 11-34

Op de Niner een eagle groep. 10/50 sram cassette of een 11/50 sunrace cassette.
Standaard met een 32t vooraan, direct vervangen door een 34t en een 36t bijgekocht.
Ik woon in Mol en hier heb je enkel korte pittige klimmetjes dus die 36t komt hier veel beter tot zijn recht. Ik zou zelfs een 38t kopen maar past niet op men frame.

Heb met beide fietsen geen enkel probleem met het klimmen, of bijtrappen bij het dalen. Als ik nu zou kiezen ging ik wel sowieso voor een 1x.
Die voorderailleur ga je echt niet missen:D

In het begin wisselde ik op de Niner de 36t voor de 34t als ik in bv Aarschot, Wezemaal, Diest enz... ging rijden maar nu rij ik alles met een 36t vooraan en dat lukt.
Over het bereik zou ik je geen zorgen maken.
Bestel gewoon een aantal voorbladen naargelang het parcours, wisselen is een fluitje van een cent.
Monti
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 09 aug 2015 22:44

Re: Orbea Alma or Giant XTC or Merida Big Nine ...?

Bericht door Monti »

Heb vorig jaar zelf een Alma M25 gekocht, met de Sram Eagle groep.
Verder ook nog de Cross Max'en, de Fox 32 en de FSA stuur- en zadelpen als opties genomen.

Nog geen seconde spijt van gehad !

Ik betrap mezelf er nog steeds op dat ik, iedere keer nadat ik een lange rit heb gereden, tegen mijn huisgenoten vertel: 'ik ben echt heel erg tevreden van mijn fiets'.

Ik woon in het Hageland, en dat betekent m.a.w. vaak een erg gevarieerd parcours. Dus, soms intensief schakelen op de technische stukken in Houwaart, soms gewoon rechtdoor een snelheid maken.
Eagle doet zijn werk echt wel perfect. 10/50 achteraan, 32 Rotor vooraan.
Persoonlijk zou ik niets anders meer willen dan één cranck vooraan.
Ga je geen spijt van hebben.

Tot slot, van het frame ben ik ook echt wel tevreden.
Voordien reed ik met een fully, en ik had toch wel wat angst om naar een hardtail over te schakelen. Zeker omdat ik toch nogal snel last krijg van de rug.
Vrees was onterecht. Fiets gaat echt vlot en snel (gisteren nog een KOM gereden ;-) ). Fully is snel vergeten.

Enjoy the ride !
Plaats reactie