opitterbos trackjes

Zoek je iemand om in het week-end mee te gaan biken? Interesse om eens een gezamelijke uitstap te organizeren? Maak je hier kenbaar.
Gebruikersavatar
glimburger
Mountainbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 06:11
Rijdt met: Specialized T.LEVO expert
Contacteer:

Re: opitterbos trackjes

Bericht door glimburger »

Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen. Zeker niet in het opitterse gedeelte omdat daar het bosgedeelte is ingekleurd als recreatief speelbos of zo iets en als bosopbrengstbos. Die regio is zeker niet als natuurgebied bestemd. er komen binnenkort zelfs paalwoningen voor kampeerverblijf.

Daarenboven is een gedeelte van die bos nog steeds privé eingendom met de bedoeling er aan economische bosbouw te doen. De paadjes die er liggen zijn ook in gebruik voor wandelpaden. Ook liggen er veel paadjes ruim buiten het bereik van het duinengordel-gebied ( bvb in het crossbosje) als je ziet wat een ravage die bosbouwers met hun machines aanrichten zal een trackje fietsers het verschil ook niet uitmaken.

Als ik de boswachtster zie zal ik er haar eens over aanspreken. Ik heb pas nog met één van de boseigenaars gesproken en die zag er totaal geen probleem in dat er mountainbikes doorheen gingen.
Gebruikersavatar
glimburger
Mountainbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 06:11
Rijdt met: Specialized T.LEVO expert
Contacteer:

Re: opitterbos trackjes

Bericht door glimburger »

Morgenvroeg effe zorgen dat de rijders van de duinengordel van een perfect paadje kunnen genieten. =D>
Gebruikersavatar
glimburger
Mountainbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 06:11
Rijdt met: Specialized T.LEVO expert
Contacteer:

Re: opitterbos trackjes

Bericht door glimburger »

Ik denk wel dat men zich goed geamuseerd heeft....
De plekken waar de meeste kronkels zitten ken ik als mijn broekzak. Hoe zou dat komen ??? :roll:
Afbeelding

Echt officieel met pers en al...
Afbeelding

Afbeelding

Het gevarenteken is er niet voor niets... Maar de afdalingen zijn goed te doen als men een beetje basistechniek heeft.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: opitterbos trackjes

Bericht door Edlisjas »

Ik heb de tocht vanmorgen gereden. Het opitterbos was het mooiste stuk, de rest was maar plat en saai.
Gebruikersavatar
flipp
Moderator
Berichten: 627
Lid geworden op: zo 27 apr 2008 21:19
Rijdt met: Kona Kahuna

Re: opitterbos trackjes

Bericht door flipp »

Het zoveelste typische Bloso parkoer.
Ik had gelezen dat ze inspiratie zijn gaan opdoen in de Drunense Duinen voor dit parkoer, maar ik betwijfel of ze er ooit geweest zijn. Ze hadden er een geweldige route van kunnen maken, maar helaas.
Gewoon wat bordjes plaatsen op de bestaande veldwegen en klaar, jullie hebben een mtb-parkoer.
In het Opitterbos worden al de mooie Glimburgerpaadjes gemeden. Ja, die single boven het voetbalveld zit erin, maar die bestaat al heel lang
Bergerven ? nope, ik vrees zelfs dat dit mooie bos de volgende gaat zijn waar ze de MTB'ers gaan lastig vallen. (want ja, jullie nu een vast parkoer hé !) Vandaag nog geweest. Weer stukje single geblokkeerd met een hoop takken en ze beginnen er ook met houten muurtjes.
Zavelbos ? Gewoon via een brede weg (waar een prachtige singletrack evenwijdig langs loopt #-o ) erdoor en zorap mogelijk weg.
Duinengordelroute ? Dat hadden ze ervan kunnen maken ja, zoals in Drunen. Maar hier zie je niet veel van de duinen. Alleen in de verte een beetje. Ze hebben zelfs een groot deel in het zavelbos gewoon met de grond gelijk gemaakt. En nu staan er bordjes met kwetsbaar gebied #-o jongens toch.
Het enige pluspunt om toch met een positieve manier te eindigen is de singletrack bijna aan het startpunt in Gruitrode. Die kende ik niet. Is mss speciaal aangelegd ? Die was zalig om te doen =D> . Maar alleen dit stuk is de moeite. Ze hadden er meer van die moeten aanleggen.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: opitterbos trackjes

Bericht door Wacky-S »

Ik heb de tocht ook gereden, 40 km (groen + blauw). Groen is voor de familieritjes, blauw zit iets meer technisch in. Helaas maar 35 km op de teller bij de aankomst, geen idee waar ik verkeerd gereden ben.

En zoals de meeste Bloso routes, overal langs de mooie stukken door :roll:
Gebruikersavatar
glimburger
Mountainbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 06:11
Rijdt met: Specialized T.LEVO expert
Contacteer:

Re: opitterbos trackjes

Bericht door glimburger »

@ flipp

Volgende week gaat het wandelgebied "bergerven" open. Men heeft daar gekozen om de wandelaar een plek te geven.
http://www.rlkm.be/nl/hoge-kempen/nieuw ... -2015/388/" onclick="window.open(this.href);return false;

De Opitterse bosjes zullen niet dicht gaan. [-X Ik heb dat ook met de groene mannen even besproken en er waren geen plannen in die richting. Ik denk dat nu meer mensen de tracks zullen vinden en dat is uiteindelijk ook wel een goede insteek. De single track in Gruitrode is inderdaad aangelegd. Ik heb hen een hint gegeven om hetzelfde ook uit te voeren in de oude Neeroeterse crosskuil...

Zo wie zo zijn er in Opitter onlangs er weer veeeel bomen gemarkeerd om in de komende jaren te verdwijnen onder het mom van natuurbeheer. Ik ben er zeker van dat dat ook weer voor een uitbreiding van onze speeltuin zal kunnen leiden. :lol:
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: opitterbos trackjes

Bericht door G-m@n. »

Ergens al een gps track van de routes samen? Kijken waar ik makkelijkst kan inpikken ;)
der jan
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 20:32
Rijdt met: heb gene bike heb ne crossfiets (colnago) en ne koersvelo( Wilier)

Re: opitterbos trackjes

Bericht door der jan »

dat single trackje in gruitrode ligt er al langer dan ik met de flo kan rijden. Maar was de laatste jaren wat verwilderd en door bosbouw eigenlijk zo goed als verdwenen. Nu hebben ze het terug gefatsoeneerd en beetje anders aangelegd. Maar dat paadje is er eigenlijk al langer dan het woord single track bestaat. Dit paadje heet bij de royenaren hazepaadje. Tja en als ze willen en vooral mochten konden ze er een parcours met meer dan 500hm maken.
Gebruikersavatar
glimburger
Mountainbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 06:11
Rijdt met: Specialized T.LEVO expert
Contacteer:

Re: opitterbos trackjes

Bericht door glimburger »

Gisteren met de zoon nog eens het groente parcours gereden, in kombinatie met de opitterse tracks op het einde. Die single track in Gruitrode is een goede aanzet. de tand des tijds zal er wel een betere track van maken. Mijn eeste paadjes waren ook maar tekeningen op het mos....

We hebben gisteren toch meermaals tegen elkaar gezegd dat we in een super omgeving wonen qua natuur en bikemogelijkheden. aan ons om dat ook zo te houden. De verbodspaaltjes zie je her en der opduiken omwille van beschermde fauna en flora. Ik denk dat we dat op die plekken dan opok moeten ganan respecteren en ook toezien op de naleving ervan door mtb-ers. Een beetje zelfcontrole is hier op zijn plaats denk ik. zo niet zal het inderdaad overal meer en meer verboden wordne om nog te genieten. Het is er trouwens OOK verboden voor wandelaars.

Ik zal de opitterse paadjes zo lang het kan rijdbaarproberen te houden. Zo lang hebben we er dan toch het plezier van. :-D
Plaats reactie