In de week of weekend rijden in regio maasmechelen

Zoek je iemand om in het week-end mee te gaan biken? Interesse om eens een gezamelijke uitstap te organizeren? Maak je hier kenbaar.
Gebruikersavatar
MTBart
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 mar 2007 12:27
Rijdt met: Commencal Meta HT & Ridley Shark

Re: In de week of weekend rijden in regio maasmechelen

Bericht door MTBart »

Normaal kom ik met mooi weer op zondag niet op de heide wegens de vele wandelaars. Maar gisterenvoormiddag kon de lokroep niet weerstaan, als afsluiter van mijn ritje mocht dit wel vond ik.

Op een gegeven moment staan er 2 mannen in het groen die mij vriendelijk vragen om te stoppen. Deze 2 boswachters stonden er om alle Mountainbikers te informeren dat fietsen op de heide niet toegestaan is. De laatste tijd had men opgemerkt dat het aantal mountainbikers "de spuigaten aan het uitlopen is". Mijn reactie: logisch aangezien alle paden in de omliggende bossen kapot gereden zijn door zwaar materieel. Maar dat valt blijkbaar binnen de grenzen van verantwoord bosbeheer.
Men wilt dus geen fietsers op de heide omdat dit kwetsbaar heide gebied is en omdat anders de dieren verstoord worden in hun rust. Reactie: dus wandelaars ook verbieden, want zij verstoren toch ook de dieren?
Even stilte van de 2 heren, zij moeten hun honden ook aanlijnen en de wandelaars horen de fietsers niet aankomen tegen die hoge snelheid! Wat gevaarlijk kan zijn.
Reactie: dus wij storen de wandelaars ipv de dieren? Bijgevolg moet ik in het kwetsbaar gebied gaan fietsen en niet meer op de wandel wegen?
Dit was blijkbaar ook geen goede redenering van mij en ik moest de korste route naar het fietspad nemen. Dit was rechtdoor maar ik moest terug draaien :-D

Al met al een leuke en vriendelijke converstie gehad met deze 2 mannen. De komende weken zullen deze 2 heren waarschijnlijk wel vaker op de heide te vinden zijn, ze spraken zelfs over aanmaningen en boetes. Maar ik ga mijn tijd er niet meer aan verspillen. De volgende keer rij ik door of draai ik eerder terug.

Grtz
Gebruikersavatar
kenneth
Mountainbiker
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 23 mei 2007 19:30
Rijdt met: Canyon Nerve AL 29 9.9SL

Re: In de week of weekend rijden in regio maasmechelen

Bericht door kenneth »

Dat ZE eens wat meer letten op de jagers met hun voeder plaatsen wat totaal verboden is...
stefbikefuji
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: za 01 feb 2014 00:01
Rijdt met: Fuji slm 1.1. Dartmoor hornet

Re: In de week of weekend rijden in regio maasmechelen

Bericht door stefbikefuji »

Ritje maken?
Gebruikersavatar
BASSMAN
Mountainbiker
Berichten: 2741
Lid geworden op: do 18 okt 2007 22:33
Rijdt met: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Contacteer:

Re: In de week of weekend rijden in regio maasmechelen

Bericht door BASSMAN »

seffens wel,ja.
Gebruikersavatar
folksy
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 29 jan 2010 17:16
Rijdt met: bulls wild flow 2

Re: In de week of weekend rijden in regio maasmechelen

Bericht door folksy »

ik rij

zondag middag
dinsdag avond
woensdag avond (soms)


wat rij je liever

lange ritten off-road of meer technish 8)
MTBart schreef:Zijn er ook die in het weekend samen gaan fietsen?
De doordeweekse avonden zijn voor mij niet/moeilijk haalbaar.
Gebruikersavatar
MTBart
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 mar 2007 12:27
Rijdt met: Commencal Meta HT & Ridley Shark

Re: In de week of weekend rijden in regio maasmechelen

Bericht door MTBart »

Mijn "doel" is om meer langere tochten te gaan doen. Maar ik rij me meestal al dood op de vele mooie klimmetjes, die ik veel leuker vind :-)
Voor die langere tochten zou ik ook meer moeten trainen dan 40km in het weekend en een doordeweeks looptochtje.

Ik rij eigenlijk enkel op zondagvoormiddag soms namiddag als er geen verplichte familie bezoekjes gepland worden. Volgende zondag zal het waarschijnlijk de 50km tocht worden net over de grens in Gulpen.
Gebruikersavatar
mtbboy manuel
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 16 mar 2014 23:57
Rijdt met: orbea hydro

Re: In de week of weekend rijden in regio maasmechelen

Bericht door mtbboy manuel »

hallo iedereen
ik ben manuel en ik bike hier in de omgeving van maasmechelen.
ik heb al een bike partner maar er mogen er nog mee hoor ik rij nu
op de dagen

dinsdag avond
zaterdag rond de midag

als er iemand mee wild hoor ik het wel
Gebruikersavatar
MTBart
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 mar 2007 12:27
Rijdt met: Commencal Meta HT & Ridley Shark

Re: In de week of weekend rijden in regio maasmechelen

Bericht door MTBart »

Gisteren heb ik het krantje van het Nationaal Park in de bus gevonden en heb ik het even doorbladerd. In 1 van de artikels ging het over de "Toegankelijkheidsregeling" die binnenkort van kracht gaat, vond dit wel interessant en heb het even op de site opgezocht.

RLKM

Op de kaart valt het nogal mee. Alleen is het Lanklaarderbos ingekkleurd als kwetsbare zone, dus ik vrees dat we daar binnenkort ook nen draad mogen verwachten zoals nu al het geval op verschillende andere plaatsen :( :evil:

In de steekfiche is opgenomen:" Fietsers, mountainbikers(*) en ruiters zijn enkel toegelaten op de aangeduide paden van het voor hen bestemde routenetwerk.
(*) Het Nationaal Park Hoge Kempen beschikt nog niet over een mountainbikeroutenetwerk. Een aantal bepalingen voor mountainbikers worden wel reeds in het toegankelijkheidsregeling opgenomen. "


Naar het bestand van de toegankelijkheidsregeling dus:
"3.4. Alle wegen in het gebied, met uitzondering van de kwetsbare zones, zijn toegankelijk voor voetgangers en voor honden aan de leiband, tenzij anders aangegeven op het terrein.
3.5. Recreatievormen die in dit besluit niet vermeld worden, zijn enkel toegestaan mits toestemming van de beheerder.
De mogelijkheden voor fietsers, ruiters, gespannen, met uitzondering van gespannen met honden op de wegen zijn aangeduid op de bijgaande kaart."


Niets te vinden over mountainbikers dus :evil: :evil: :evil:

In combinatie met mijn ontmoeting met de boswachter is mijn vrees een beetje dat er binnenkort echt gecontroleerd gaat worden en dat er enkel nog op de paden van het fietsroute netwerk gemountainbiked mag worden :-k

Of dat er, aangezien er in de steekfiche sprake is van een MTB routenetwerk, ineens een route gaat liggen over de natuurlijk saaiste brede boswegen. Een MTB route lijkt mij realistisch met het hele Terhills project met hotel en bungalows.

Hoe denken julie hierover? Is dit misschien al langer aan de hand en is dit oud nieuws?
Gebruikersavatar
kenneth
Mountainbiker
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 23 mei 2007 19:30
Rijdt met: Canyon Nerve AL 29 9.9SL

Re: In de week of weekend rijden in regio maasmechelen

Bericht door kenneth »

Controle of niet, ik zal altijd het hele bos blijven af crossen :)
Gebruikersavatar
BASSMAN
Mountainbiker
Berichten: 2741
Lid geworden op: do 18 okt 2007 22:33
Rijdt met: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Contacteer:

Re: In de week of weekend rijden in regio maasmechelen

Bericht door BASSMAN »

Straks gaan we nogeens een toerke maken!!!!
Plaats reactie