27,5" wielen of groter frame?

Wedstrijdnieuws over strandraces, ervaringen van deelnemers, foto's van je beachbike,... dit alles heeft ene plaatsje in dti forumonderdeel
Plaats reactie
Charles
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: za 26 aug 2006 14:18
Rijdt met: Custombuild

27,5" wielen of groter frame?

Bericht door Charles »

Hoi,
Ik had graag een mtb aangeschaft voor mijn vrouw(tje). Momenteel rijd ze met een 26" mtb en 26" beachbike waar ze wedstrijden mee rijd. We vonden het tijd om over te stappen naar 29" en zijn volop aan het zoeken achter een geschikte fiets. Graag hadden we zowel mtb als beachbiken gecombineerd in één fiets. De bedoeling zou zijn om een mtb aan te schaffen met verende vork alsook een vaste vork aan te kopen. Afhankelijk van de discipline zou ik de juiste vork monteren.
Nu komt echter het probleem(pje): m'n vrouw is maar 161cm groot en heeft een binnenbeenlengte van 75,5cm. Alle framematen geschikt voor haar (XS of 15 en 16 inch frame) bieden echter enkel 27,5" wielen aan; maar ik ben niet overtuigd van deze wielmaat om te beachbiken. Ik had graag 29" wielen gehad voor haar omdat die nu eenmaal super rijden op het strand, dit weet ik uit eigen ervaring. Ik heb jaren beachraces gereden met 26" wielen en ben uiteindelijk overgestapt naar 29"....een openbaring! Met 27,5" heb ik geen ervaring. Het verdict: of ze schakelt over naar 27,5" OF we nemen een groter framemaat (S of 17 inch frame); die dan in feite wat te groot is.
Nu mijn vragen:
-Zijn 27,5" wielen ok voor beachbiken? Iemand ervaring?
-Zouden we er ons aan wagen om een iets groter frame aan te schaffen?

Bedankt voor jullie mening!
Don Carleone
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 23 jan 2012 12:35
Rijdt met: Specialized Epic en Pro Winner black label 29"

Re: 27,5" wielen of groter frame?

Bericht door Don Carleone »

En waarom geen 27,5" kader (waar je zeker bent van een goede positie, mijn inziens toch het belangrijkste) met voor de beachraces een 26" vaste vork met nokken op de hoogte van een 29" (voor)wiel? Bij een ProWinner steken ze ook een 26"vork in een 29"kader.
Iets ala 69'er (http://www.dirty-pages.nl/specials/nieu ... p?id=39916" onclick="window.open(this.href);return false;) dus, maar geen idee of dit geometrisch kan/klopt.
Gr
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: 27,5" wielen of groter frame?

Bericht door Mister No Chaïn »

Cube heeft 29" in een 15" frame.
Van 27.5" moet je geen mirakels verwachten tov 26". Met 1 omwenteling brengt een 27.5 je nog geen 4cm verder dan een 26, terwijl een 29" je 20cm verder brengt!

27.5 is een term die de fietsfabrikanten gebruiken om je doen te geloven dat deze wielmaat halfweg ligt, wat totaal niet het geval is.
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: 27,5" wielen of groter frame?

Bericht door SD2E »

de scott scale is er ook in maar 15,5 small : 29er...
Plaats reactie