Licht en comfi zadel

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Jort
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: wo 15 aug 2007 22:31
Rijdt met: Custom Swooth
Contacteer:

Licht en comfi zadel

Bericht door Jort »

Zoals de titel vermeld, welke zadels zijn aanraders op vlak van comfort en zijn daarenboven ook nog eens licht? Qua breedte zou ik rond de 130mm moeten zitten.
Bert_iv
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 07 apr 2010 13:15
Rijdt met: Kona Dawg

Bericht door Bert_iv »

kwam dit vanmorgend toevallig tegen:
http://www.sportshop.fr/fr/product/show ... e-serie-25 heb er geen ervaring mee maar er staat een artikeltje bij over een duurtest
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Bericht door SD2E »

Selle italia slr/.
Tom-s
Mountainbiker
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
Rijdt met: is blij met mij erop
Contacteer:

Bericht door Tom-s »

Een comfortabel zadel is afhankelijk van persoonlijke voorkeur.
Er zijn wel algehele richtlijnen welke kunnen helpen.
Je hebt zelf al een hele belangrijke gegeven. De zadelbreedte, deze kan men het best baseren op de breedte van de zitbeenderen.
Ook zou je een zadel kunnen kiezen op basis van hoe lenig je bent. Je zou kunnen stellen dat meer lenige personen over het algemeen beter zitten op een vlakker zadel. Minder soepele personen (we spreken hier voornamelijk over de onder-rug ivm bekkenkanteling en bijgevolg spierbelasting van de lage rugspieren) kiezen beter een een zadel met een sterker oplopende achterkant.
Wat een verder veelvoorkomende trend heeft te maken met de hoeveelheid 'padding' op het zadel. Zo zou je kunnen stellen dat personen welke meer/regelmatiger trainingsuren maken vaker kiezen voor een zadel met minder padding (dit hoeft niet perse een harder zadel te zijn).

Edit: Terugkomend op het andere gedeelte van je vraag. Het gewicht van zadels kan erg verschillen en ik wil je echt aanraden een zadel te nemen op basis van zitcomfort en niet op basis van het gewicht.

Wellicht om dit topic toch wat verder te helpen; welke prijsklasse en gewicht had je in gedachten? Waar rij je nu op? Bevalt dit? Wat weeg je en wat voor rijder ben je? Wat heb je eerder al bereden en wat had je zelf in gedachten om eens te proberen?
Jort
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: wo 15 aug 2007 22:31
Rijdt met: Custom Swooth
Contacteer:

Bericht door Jort »

Tom-s schreef:Een comfortabel zadel is afhankelijk van persoonlijke voorkeur.
Er zijn wel algehele richtlijnen welke kunnen helpen.
Je hebt zelf al een hele belangrijke gegeven. De zadelbreedte, deze kan men het best baseren op de breedte van de zitbeenderen.
Ook zou je een zadel kunnen kiezen op basis van hoe lenig je bent. Je zou kunnen stellen dat meer lenige personen over het algemeen beter zitten op een vlakker zadel. Minder soepele personen (we spreken hier voornamelijk over de onder-rug ivm bekkenkanteling en bijgevolg spierbelasting van de lage rugspieren) kiezen beter een een zadel met een sterker oplopende achterkant.
Wat een verder veelvoorkomende trend heeft te maken met de hoeveelheid 'padding' op het zadel. Zo zou je kunnen stellen dat personen welke meer/regelmatiger trainingsuren maken vaker kiezen voor een zadel met minder padding (dit hoeft niet perse een harder zadel te zijn).

Edit: Terugkomend op het andere gedeelte van je vraag. Het gewicht van zadels kan erg verschillen en ik wil je echt aanraden een zadel te nemen op basis van zitcomfort en niet op basis van het gewicht.

Wellicht om dit topic toch wat verder te helpen; welke prijsklasse en gewicht had je in gedachten? Waar rij je nu op? Bevalt dit? Wat weeg je en wat voor rijder ben je? Wat heb je eerder al bereden en wat had je zelf in gedachten om eens te proberen?
Momenteel rij ik op een Keil carbon om eens te testen maar dat bevalt me toch niet echt zo! Tot voor kort reed ik altijd op een Sella Italia SLR, altijd wel content van geweest maar hoor van velen dat de 2011 versie iets minder comfortabel zit. Voor de rest nog maar weinig ervaring met zadels dus daarmee mijn vraag. Voor de rest ben ik een normaal type van rijder, 73 kilo droog aan de haak.
Gebruikersavatar
nicolasdb
Mountainbiker
Berichten: 615
Lid geworden op: di 16 mei 2006 21:05
Rijdt met: Kona Honzo | ORBEA Oiz TR

Bericht door nicolasdb »

koop een slr carbonio 2010; is nog iets meer gel in tov 2011 versie en is niet veel 'zwaarder'

heb met speedneedle gereden; wegens niet compatibel met zadelpen moeten wegdoen. wel heel goed zadelke.

grts
Jort
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: wo 15 aug 2007 22:31
Rijdt met: Custom Swooth
Contacteer:

Bericht door Jort »

nicolasdb schreef:koop een slr carbonio 2010; is nog iets meer gel in tov 2011 versie en is niet veel 'zwaarder'

heb met speedneedle gereden; wegens niet compatibel met zadelpen moeten wegdoen. wel heel goed zadelke.

grts
Maar heb je op de speedneedle comfort? want die Keil wat ik nu heb is een plank, meer niet en ben van mening dat die speedneedle niet echt een verbetering gaat zijn...of ben ik hierin mis?

Is zo'n speedneedle eigenlijk vergelijkbaar met een SLR qua comfort?
Gebruikersavatar
Dr.Gonzo
Mountainbiker
Berichten: 3310
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 18:16
Rijdt met: Santa Cruz / Commencal / Niner

Bericht door Dr.Gonzo »

speedneedle comfortabel my ass (letterlijk en figuurlijk) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
nicolasdb
Mountainbiker
Berichten: 615
Lid geworden op: di 16 mei 2006 21:05
Rijdt met: Kona Honzo | ORBEA Oiz TR

Bericht door nicolasdb »

Jort schreef:
nicolasdb schreef:koop een slr carbonio 2010; is nog iets meer gel in tov 2011 versie en is niet veel 'zwaarder'

heb met speedneedle gereden; wegens niet compatibel met zadelpen moeten wegdoen. wel heel goed zadelke.

grts
Maar heb je op de speedneedle comfort? want die Keil wat ik nu heb is een plank, meer niet en ben van mening dat die speedneedle niet echt een verbetering gaat zijn...of ben ik hierin mis?

Is zo'n speedneedle eigenlijk vergelijkbaar met een SLR qua comfort?
slr toch iets meer comfort dan speedneedle, al heeft die laatste toch meer comfort dan een keil, vnl te danken aan de licht oplopende achterkant
grts
ps: heb een slr 2010 nog kunnen kopen aan 119 eur bij salden
Tom-s
Mountainbiker
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
Rijdt met: is blij met mij erop
Contacteer:

Bericht door Tom-s »

Bij carbon zadels zit er een groot verschil tussen de zadeldekjes. Ja, ze zijn allen van carbon, toch is de ene buigzamer dan de ander. Ik rij zelf met tevredenheid op speedneedles omdat deze, naast een goede pasvorm voor mijn achterwerk, naar mijn mening buigzaam genoeg zijn (maar ook tussen needles bemerk ik onderlinge verschillen).
Dat maakt dat ik zonder klachten trainen, meerdaagse kan rijden en ritten tot 8 - 9u zonder pijn/irritatie/whatever kan volbrengen. Daarbij is mijn MTB een medogenloze alu HT (zie bike) en mijn race een alu simpel trainingsding.

Hopelijk heb je al eerder ingezien dat uitspraken als "speedneedle comfortabel my ass" nergens op slaan, gezien een zadel voor ieder persoonlijk is.

Enig advies wat ik je zou willen geven is om eens een speedneedle te lenen bij een bikemaat of bikeshop om hem te testen. Dan kan je erover oordelen.
Wanneer je echter aangeeft dat je een SLR comfortabel zit, kan je gemakkelijk bedrogen uitkomen. Dit omdat een SLR een totaal andere vorm heeft dan een speedneedle.

Ook ben ik van mening dat je niet kan weten of een SLR 2011 je niet goed zit als je hem nog niet geprobeerd hebt (terwijl selle italia gemakkelijk te testen is bij de grotere LBS). Ga hem eens testen bij je LBS, want dat hij bij andere minder zit hoeft niet te betekenen dat dit bij jou ook zo is. Voor hetzelfde geld zit hij jou veel beter dan het vorige model.
Plaats reactie