Draairichting KCNC Pulleys

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Bericht door KUBA »

1. Kracht komt er niet op pulley's of het moet zijn dat lagertjes ervan stroef lopen.(zijdelings wel maar heeft geen invloed op draairichting)

2. Sommige tonen inderdaad een draairichting en van deze is het wel aan te raden deze juist te monteren echter heeft dit enkel te maken met de vorm van de "tandjes" die niet langs beide kanten gelijk zijn , reden hiervan ken ik niet (Gewicht?)

Bij KCNC speelt draairichting geen enkele rol :wink:
Gebruikersavatar
PhilippeBiker
Mountainbiker
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 19 apr 2010 09:03
Rijdt met: Scott Spark 900

Bericht door PhilippeBiker »

G-m@n. schreef:
PhilippeBiker schreef:
Japs schreef:Boven onder maakt wel een verschil wanneer bvb 1 van beide enkel glijlagers heeft. Hier zijn ze beide identiek dus dat maakt al niet uit. Draairichting maakt in mijn ogen niets uit.
Klopt als een bus maar sommige zijn zelfs beide gelagerd en dan nog staat er boven en onder op,heeft ook wa te maken met de standaard speling op de pully's ,de bovenste heeft normaal iets meer speling om de vertanding van de cassette op te vangen.
bij een koersfiets ja, maar bij deze?
Dit geld voor beide(MTB en koersfiets) maar bij de KCNC geldt het niet
Spark27
Mountainbiker
Berichten: 237
Lid geworden op: do 25 mei 2006 23:59
Rijdt met: Canyon, Salsa

Bericht door Spark27 »

Japs schreef:Bij schijven speelt de draairichting een rol omwille van de kracht die erop komt. Bij pulley's heeft dat geen enkel belang.
In de ideale wereld komen er idd geen krachten op...
Maar we mtbken niet in de ideale wereld dus, komt er wel vuil en steentjes tussen je ketting en tandwielen.
Daarmee komt er af en toe wel kracht op de derailleur wieltjes.
Op de foto staat de onderste wieltje juist en moet het bovenste normaal gezien omgedraaid staan.(omdat hierdoor de kracht van de andere kant komt, als er bv een steen tussen komt)
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Bericht door KUBA »

Spark27 schreef:
Japs schreef:Bij schijven speelt de draairichting een rol omwille van de kracht die erop komt. Bij pulley's heeft dat geen enkel belang.
In de ideale wereld komen er idd geen krachten op...
Maar we mtbken niet in de ideale wereld dus, komt er wel vuil en steentjes tussen je ketting en tandwielen.
Daarmee komt er af en toe wel kracht op de derailleur wieltjes.
Op de foto staat de onderste wieltje juist en moet het bovenste normaal gezien omgedraaid staan.(omdat hierdoor de kracht van de andere kant komt, als er bv een steen tussen komt)
We gaan nie zeveren h #-o
Spark27
Mountainbiker
Berichten: 237
Lid geworden op: do 25 mei 2006 23:59
Rijdt met: Canyon, Salsa

Bericht door Spark27 »

KUBA schreef:
Spark27 schreef:
Japs schreef:Bij schijven speelt de draairichting een rol omwille van de kracht die erop komt. Bij pulley's heeft dat geen enkel belang.
In de ideale wereld komen er idd geen krachten op...
Maar we mtbken niet in de ideale wereld dus, komt er wel vuil en steentjes tussen je ketting en tandwielen.
Daarmee komt er af en toe wel kracht op de derailleur wieltjes.
Op de foto staat de onderste wieltje juist en moet het bovenste normaal gezien omgedraaid staan.(omdat hierdoor de kracht van de andere kant komt, als er bv een steen tussen komt)
We gaan nie zeveren h #-o
Waarom staan de verbinding tussen krans en binnenas dan onder een hoek ?
Waarom zouden ze dan ni recht maken(=minder materiaal en dus lichter)
trainingsbeest
Mountainbiker
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 31 aug 2009 20:03
Rijdt met: Gaea2 lefty xlr carbon mavic slr carbonice montage

lol

Bericht door trainingsbeest »

Spark27 schreef:
KUBA schreef:
Spark27 schreef: In de ideale wereld komen er idd geen krachten op...
Maar we mtbken niet in de ideale wereld dus, komt er wel vuil en steentjes tussen je ketting en tandwielen.
Daarmee komt er af en toe wel kracht op de derailleur wieltjes.
Op de foto staat de onderste wieltje juist en moet het bovenste normaal gezien omgedraaid staan.(omdat hierdoor de kracht van de andere kant komt, als er bv een steen tussen komt)
We gaan nie zeveren h #-o
Waarom staan de verbinding tussen krans en binnenas dan onder een hoek ?
Waarom zouden ze dan ni recht maken(=minder materiaal en dus lichter)

waarom ze da nie doen is 1 Technische reden voor

dan worden de pulleys te zwak

de schuine lijn (hoe je ze ook gebruikt) is altijd steviger dan een rechte

een goed voorbeeld zet ne paal recht en trek hem om en zet ne paal scheef voor u uit en trek hem dan ok u hefboom moet veel groter zijn om da om te krijgen
Gebruikersavatar
TomFeyaerts
Mountainbiker
Berichten: 508
Lid geworden op: zo 30 jan 2011 17:48
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO
Contacteer:

Bericht door TomFeyaerts »

gelukkig hebben we niets beter te doen dan hier nutteloos in elkaars bek te schijten he :wink: lekker lang discuteren over super belangrijke dingen zoals pulley's =D>
Japs
Mountainbiker
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 30 jun 2002 02:00

Bericht door Japs »

Of heel de rotzooi lezen en een even nutteloze reactie posten... :P
C-DALE
Mountainbiker
Berichten: 269
Lid geworden op: za 27 sep 2003 12:07
Rijdt met: Cannondale Taurine 2007/8.2kg + Cannondale Tesoro 2010/8.7kg
Contacteer:

Bericht door C-DALE »

Lap, had juist de onderste gedraaid...mag ze nu beiden omdraaien #-o

En idd, deze topic laat bij sommigen wel emoties losweken :P
Gebruikersavatar
master j
Mountainbiker
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 03 aug 2005 01:39
Rijdt met: Scott Scale 900 RC 29", Cube 22" ;-)
Contacteer:

Bericht door master j »

Aangezien de verbindingen tussen krans en binnenas onder een hoek staan en het mijns inziens niet om de sterkte te doen is, monteer ik ze zo dat bij het ronddraaien van de wieltjes het vuil (steentjes, modder, zand...) naar de buitenkrans geduwd wordt. Zo blijft het binnenasje properder.... Of het correct is, weet ik niet, maar lijkt me wel logisch.
Heb dus onderste wieltje gemonteerd zoals op de foto.
Plaats reactie