Draairichting KCNC Pulleys
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
- KUBA
- Mountainbiker
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
- Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL
1. Kracht komt er niet op pulley's of het moet zijn dat lagertjes ervan stroef lopen.(zijdelings wel maar heeft geen invloed op draairichting)
2. Sommige tonen inderdaad een draairichting en van deze is het wel aan te raden deze juist te monteren echter heeft dit enkel te maken met de vorm van de "tandjes" die niet langs beide kanten gelijk zijn , reden hiervan ken ik niet (Gewicht?)
Bij KCNC speelt draairichting geen enkele rol
2. Sommige tonen inderdaad een draairichting en van deze is het wel aan te raden deze juist te monteren echter heeft dit enkel te maken met de vorm van de "tandjes" die niet langs beide kanten gelijk zijn , reden hiervan ken ik niet (Gewicht?)
Bij KCNC speelt draairichting geen enkele rol
- PhilippeBiker
- Mountainbiker
- Berichten: 922
- Lid geworden op: ma 19 apr 2010 09:03
- Rijdt met: Scott Spark 900
Bericht door PhilippeBiker »
Dit geld voor beide(MTB en koersfiets) maar bij de KCNC geldt het nietG-m@n. schreef:bij een koersfiets ja, maar bij deze?PhilippeBiker schreef:Klopt als een bus maar sommige zijn zelfs beide gelagerd en dan nog staat er boven en onder op,heeft ook wa te maken met de standaard speling op de pully's ,de bovenste heeft normaal iets meer speling om de vertanding van de cassette op te vangen.Japs schreef:Boven onder maakt wel een verschil wanneer bvb 1 van beide enkel glijlagers heeft. Hier zijn ze beide identiek dus dat maakt al niet uit. Draairichting maakt in mijn ogen niets uit.
In de ideale wereld komen er idd geen krachten op...Japs schreef:Bij schijven speelt de draairichting een rol omwille van de kracht die erop komt. Bij pulley's heeft dat geen enkel belang.
Maar we mtbken niet in de ideale wereld dus, komt er wel vuil en steentjes tussen je ketting en tandwielen.
Daarmee komt er af en toe wel kracht op de derailleur wieltjes.
Op de foto staat de onderste wieltje juist en moet het bovenste normaal gezien omgedraaid staan.(omdat hierdoor de kracht van de andere kant komt, als er bv een steen tussen komt)
- KUBA
- Mountainbiker
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
- Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL
We gaan nie zeveren hSpark27 schreef:In de ideale wereld komen er idd geen krachten op...Japs schreef:Bij schijven speelt de draairichting een rol omwille van de kracht die erop komt. Bij pulley's heeft dat geen enkel belang.
Maar we mtbken niet in de ideale wereld dus, komt er wel vuil en steentjes tussen je ketting en tandwielen.
Daarmee komt er af en toe wel kracht op de derailleur wieltjes.
Op de foto staat de onderste wieltje juist en moet het bovenste normaal gezien omgedraaid staan.(omdat hierdoor de kracht van de andere kant komt, als er bv een steen tussen komt)
Waarom staan de verbinding tussen krans en binnenas dan onder een hoek ?KUBA schreef:We gaan nie zeveren hSpark27 schreef:In de ideale wereld komen er idd geen krachten op...Japs schreef:Bij schijven speelt de draairichting een rol omwille van de kracht die erop komt. Bij pulley's heeft dat geen enkel belang.
Maar we mtbken niet in de ideale wereld dus, komt er wel vuil en steentjes tussen je ketting en tandwielen.
Daarmee komt er af en toe wel kracht op de derailleur wieltjes.
Op de foto staat de onderste wieltje juist en moet het bovenste normaal gezien omgedraaid staan.(omdat hierdoor de kracht van de andere kant komt, als er bv een steen tussen komt)
Waarom zouden ze dan ni recht maken(=minder materiaal en dus lichter)
-
- Mountainbiker
- Berichten: 960
- Lid geworden op: ma 31 aug 2009 20:03
- Rijdt met: Gaea2 lefty xlr carbon mavic slr carbonice montage
lol
Bericht door trainingsbeest »
Spark27 schreef:Waarom staan de verbinding tussen krans en binnenas dan onder een hoek ?KUBA schreef:We gaan nie zeveren hSpark27 schreef: In de ideale wereld komen er idd geen krachten op...
Maar we mtbken niet in de ideale wereld dus, komt er wel vuil en steentjes tussen je ketting en tandwielen.
Daarmee komt er af en toe wel kracht op de derailleur wieltjes.
Op de foto staat de onderste wieltje juist en moet het bovenste normaal gezien omgedraaid staan.(omdat hierdoor de kracht van de andere kant komt, als er bv een steen tussen komt)
Waarom zouden ze dan ni recht maken(=minder materiaal en dus lichter)
waarom ze da nie doen is 1 Technische reden voor
dan worden de pulleys te zwak
de schuine lijn (hoe je ze ook gebruikt) is altijd steviger dan een rechte
een goed voorbeeld zet ne paal recht en trek hem om en zet ne paal scheef voor u uit en trek hem dan ok u hefboom moet veel groter zijn om da om te krijgen
- TomFeyaerts
- Mountainbiker
- Berichten: 508
- Lid geworden op: zo 30 jan 2011 17:48
- Rijdt met: Niner RKT 9 RDO
- Contacteer:
Bericht door TomFeyaerts »
gelukkig hebben we niets beter te doen dan hier nutteloos in elkaars bek te schijten he lekker lang discuteren over super belangrijke dingen zoals pulley's
- master j
- Mountainbiker
- Berichten: 311
- Lid geworden op: wo 03 aug 2005 01:39
- Rijdt met: Scott Scale 900 RC 29", Cube 22" ;-)
- Contacteer:
Aangezien de verbindingen tussen krans en binnenas onder een hoek staan en het mijns inziens niet om de sterkte te doen is, monteer ik ze zo dat bij het ronddraaien van de wieltjes het vuil (steentjes, modder, zand...) naar de buitenkrans geduwd wordt. Zo blijft het binnenasje properder.... Of het correct is, weet ik niet, maar lijkt me wel logisch.
Heb dus onderste wieltje gemonteerd zoals op de foto.
Heb dus onderste wieltje gemonteerd zoals op de foto.