sterke carbon onderdelen

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
jeroenie
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 04 aug 2010 23:16
Rijdt met: ziet er na ne rit redelijk vuil uit!

sterke carbon onderdelen

Bericht door jeroenie »

hallo,
ik rij sinds kort met een mtb, en nu ben ik aan het kijken om die wat aan te passen. zowel optisch, als functioneel, dus lichter maken.
ik ben dus op zoek naar onderdelen, die zuiver carbon zijn, dus zonder lak erover, lichter wegen dan standaart onderdelen, en tevens ook mijn gewicht aankunnen. ikzelf ben een manneke van een 99.9kg, dus onderdeelkes die maar tegen 70kg kunnen ofzo, ben ik weinig tot niks mee.
enige ideetjes?
volgens mij zijn deze niet onderheving aan het gewicht: stuur, zadelpen, stuurpen, en ook andere pedalen staan op mijn verlanglijstje (om te beginnen)
TASMANIAN DEVIL
Mountainbiker
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 30 mar 2009 08:59
Rijdt met: Gary Fisher superfly/BLUE cross cxc/BMC slc01/SCOTT addict rc/CERVELO r3 sl/GT ZASKAR carbon 9R TEAM

Bericht door TASMANIAN DEVIL »

zadelpen niet onderhavig aan gewicht? ik denk dat bijna alles onderhevig is aan gewicht! maar om op je vraag terug te komen: syntace carbon onderdelen: geen gewichtslimiet en carbon en gewicht valt ook goed mee!
Gebruikersavatar
jeroenie
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 04 aug 2010 23:16
Rijdt met: ziet er na ne rit redelijk vuil uit!

Bericht door jeroenie »

CUBE-blackrider schreef:zadelpen niet onderhavig aan gewicht? ik denk dat bijna alles onderhevig is aan gewicht! maar om op je vraag terug te komen: syntace carbon onderdelen: geen gewichtslimiet en carbon en gewicht valt ook goed mee!
ja, zadelpen inderdaad wel, moest die in principe appart zetten. maar nu zitten er origineel oxygen onderdelen op, en denk dat die vrij zwaar zijn.
fiets weegt nu 11.080gr en zou onder de 10kg proberen te gaan.
als pedalen dacht ik om eggbeaters3 te nemen, zal ongeveer 100gr verschil zijn met de huidige shimano-pedalen.
Gebruikersavatar
Brunox
Mountainbiker
Berichten: 2752
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:49
Rijdt met: Kona/Genesis/Commencal/Ritchey

Bericht door Brunox »

meest effectieve gewichtsbesparing ----> wielset.

Misschien niet zo spectaculair als carbon parts, maar wel merkbaar.

Je hebt deze bike he

Afbeelding

http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=80981

Als je van TB komt weet wel dat de wielen de ride maken.

:wink:

TB en CS, lang vervlogen tijden :wink: :wink:
Gebruikersavatar
jeroenie
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 04 aug 2010 23:16
Rijdt met: ziet er na ne rit redelijk vuil uit!

Bericht door jeroenie »

Brunox schreef:meest effectieve gewichtsbesparing ----> wielset.

Misschien niet zo spectaculair als carbon parts, maar wel merkbaar.

Je hebt deze bike he

Afbeelding

http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=80981

Als je van TB komt weet wel dat de wielen de ride maken.

:wink:

TB en CS, lang vervlogen tijden :wink: :wink:
i know, maar welke velgen die licht zijn, kunnen mijn gewicht dragen, en zijn sterk genoeg voor nen beginner?
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Iets in de zin van: ZTR Crest velgen, stevige spaken en Hope naven?
Gebruikersavatar
jeroenie
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 04 aug 2010 23:16
Rijdt met: ziet er na ne rit redelijk vuil uit!

Bericht door jeroenie »

Jack77 schreef:Iets in de zin van: ZTR Crest velgen, stevige spaken en Hope naven?
ztr crest mag maar 80kg dragen, en voldoen dus niet, Hope naven wegen 484gram, en mijn xt 775 wegen 500gram dus voor die 16gram moet ik het al niet doen.

denk mss shimano xtr-naaf, no-tubes ztr-arch velg, en DT-competition spaken in zwart en alu nippels, maar dan zit ik op 1650gram in totaal.
kga es mijn banden van de velg doen en deze es wegen.om een idee te krijgen of de investering van 750€ de moeite is of niet!
Laatst gewijzigd door jeroenie op vr 08 okt 2010 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Bericht door Bulkie »

jeroenie schreef:
Jack77 schreef:Iets in de zin van: ZTR Crest velgen, stevige spaken en Hope naven?
ztr crest mag maar 80kg dragen, en voldoen dus niet, Hope naven wegen 484gram, en mijn xt 775 wegen 500gram dus voor die 16gram moet ik het al niet doen.
Crest mag meer dan 80 kg. Ik weeg 75-77kg en rij met Race 7000 (290g/ velg). Waarschijnlijk heb je dat ergens verkeerd gelezen. Een slecht gespaakte Crest, die is idd misschien beperkt tot 80 kg... da's waar, maar da's met elke velg.

Steek een licht/ stevig wielset, da's 't grootste voordeel. Zonder een licht wielset heeft het Weinig zin om lichte sturen etc te steken.

voorstel voor 100 kg: Arch achter, 355 voor, 2.0-1.8 spaak en messing nippel, naaf: welk gewicht wil in verhouding tot de rolweerstand en de
prijs?

Vraag mss info @ je handelaar.

Gr,

Ken

Ps:

Lichte handvaten + boutje ipv snelsluiter op zadelpen kosten nogal weinig voor veel gewicht
Gebruikersavatar
jeroenie
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 04 aug 2010 23:16
Rijdt met: ziet er na ne rit redelijk vuil uit!

Bericht door jeroenie »

Bulkie schreef:
jeroenie schreef:
Jack77 schreef:Iets in de zin van: ZTR Crest velgen, stevige spaken en Hope naven?
ztr crest mag maar 80kg dragen, en voldoen dus niet, Hope naven wegen 484gram, en mijn xt 775 wegen 500gram dus voor die 16gram moet ik het al niet doen.
Crest mag meer dan 80 kg. Ik weeg 75-77kg en rij met Race 7000 (290g/ velg). Waarschijnlijk heb je dat ergens verkeerd gelezen. Een slecht gespaakte Crest, die is idd misschien beperkt tot 80 kg... da's waar, maar da's met elke velg.

Steek een licht/ stevig wielset, da's 't grootste voordeel. Zonder een licht wielset heeft het Weinig zin om lichte sturen etc te steken.

voorstel voor 100 kg: Arch achter, 355 voor, 2.0-1.8 spaak en messing nippel, naaf: welk gewicht wil in verhouding tot de rolweerstand en de
prijs?

Vraag mss info @ je handelaar.

Gr,

Ken

Ps:

Lichte handvaten + boutje ipv snelsluiter op zadelpen kosten nogal weinig voor veel gewicht
heb dit rechtstreeks van op de site van ernie. en denk dat ze daar wel deftig gespaakt worden :lol:
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

DT Swiss 240s naven zijn samen 415g, is al 85g minder dan uw XT naven, maar... vergeet uw CL schijven niet op uw XT naven, DT Swissen zijn IS 6 gaats en kan je lichtere rotors toepassen (bv. Hope Saw Floating Discs = 85g in 160mm) met Ti bouten.
Plaats reactie