advies set : stuurpen / stuur / zadelpen

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
mtbmuis
Mountainbiker
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 09 mar 2008 15:56
Rijdt met: turner flux

advies set : stuurpen / stuur / zadelpen

Bericht door mtbmuis »

hey,
Ben momenteel fietske aan het samenstellen... (en ik wil onder gewicht geraken van chimaera's fiets #-o )
Laatste tijd wat fora en testverslagen doorgesnuffeld maar ik geraak er niet echt uit. Ben op een zoek naar bovenstaande set. Reeds gekeken bij KCNC / Extralite / Easton / controltech... Ofwel hebben ze niet alle 3 stuks in gamma - kwestie van geen kakafonie op de fiets te hebben.
Ofwel zijn combinaties (te) duur. Hebben jullie weet van andere (betaalbare) combinaties en waar jullie bij voorkeur al ervaring mee hebben ?
Thxs voor het advies !
Gebruikersavatar
Granville Team
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: ma 15 jun 2009 18:26
Rijdt met: Rocky Mountain Vertex

Bericht door Granville Team »

KCNC SC Bone stuur
KCNC SC Wing stuurpen
KCNC Ti Pro Light zadelpen (enig nadeel in niet beschikbaar met setback)

Ik denk niet dat je veel lichtere en kwalitatief goede onderdelen zal vinden.
In de meeste gavallen lichter dan de carbon tegenhangers.
Je kan natuurlijk altijd Schmolke of Ax Lightness overwegen maar dan ben je aan de zadelpen alleen al meer kwijt dan aan de hele set van KCNC.

3T is ook knap van design en redelijk licht, maar weet niet of ze onder het gewicht van KCNC geraken.
Gebruikersavatar
it's me !
Mountainbiker
Berichten: 1496
Lid geworden op: ma 10 jul 2006 14:39
Rijdt met: Canyon

Bericht door it's me ! »

C-DALE
Mountainbiker
Berichten: 269
Lid geworden op: za 27 sep 2003 12:07
Rijdt met: Cannondale Taurine 2007/8.2kg + Cannondale Tesoro 2010/8.7kg
Contacteer:

Bericht door C-DALE »

Inderdaad, Syntace is zeer goed...zadelpen P6 is beresterk en kan met 1 zadelpen kiezen tss met/zonder setback...maar is niet zo licht (mijne weegt in een 31.6 x 350mm = 218/gr), prijs is tss de 2...maar heb 2 kcnc Ti Pro Light zadelpennen (ook in 31.6 x 350mm) en die wegen toch stuk minder, rond de 170gr en dat voor 70€ stuk :wink:
Kcnc SC Bone sturen zijn ook licht (m'n oude weegt 117gr voor 31,8/580mm, m'n nieuwe weegt 113gr voor 31,8/600mm) en als je barends erop steekt moet je met dat scandium niet bang zijn dat je stuur barst zoals bij carbon sturen (gebruik wel montagepasta)
Bij m'n oude FSA carbon stuur, m'n barends op 4Nm moment aangetrokken ipv de 3.8Nm en twas krak #-o

Als je persé setback wilt op je zadelpen en toch licht wilt gaan, eens New Ultimate checken (vermoed rond de 160gr) , zijn nog geen AX Lightness prijzen :wink:

Controltech "claimt" lichte producten te hebben maar dat mag je met een korreltje zout nemen [-X
En Extralite is licht maar niet betrouwbaar genoeg (al 1 zadelpen gebroken als ik gewoon op het fietspad aan het rijden was #-o )
Laatst gewijzigd door C-DALE op zo 18 jul 2010 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mtbmuis
Mountainbiker
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 09 mar 2008 15:56
Rijdt met: turner flux

breuk ?

Bericht door mtbmuis »

hey,
bedankt al voor de info...
ps die breuk bij extralight ? heb je de oorzaak gevonden ? of niet ? produktiefout ? respecteren van gewichtslimieten ?...

anne
C-DALE
Mountainbiker
Berichten: 269
Lid geworden op: za 27 sep 2003 12:07
Rijdt met: Cannondale Taurine 2007/8.2kg + Cannondale Tesoro 2010/8.7kg
Contacteer:

Re: breuk ?

Bericht door C-DALE »

mtbmuis schreef:hey,
bedankt al voor de info...
ps die breuk bij extralight ? heb je de oorzaak gevonden ? of niet ? produktiefout ? respecteren van gewichtslimieten ?...

anne
Waarschijnlijk zwakke plek...was thv zadelklem...ik woog 71kg, de bouten waren minder aangespannen dan ik mocht, maar twas wel koud (maar dat is geen excuus)...heb een nieuwe gekregen in garantie en die onmiddellijk omgewisseld tegen een Syntace P6 :wink:
Iedereen weet als ie "lichtere" onderdelen neemt dat dat ergens wel z'n beperkingen heeft qua stevigheid/sterkte (gewichtsbeperking of aanhaalmoment is minder), of comfort of betrouwbaarheid (bv lekbestendigheid bij biba/buba)
Maar bij Extralite gaan ze net dat ietsje "te" ver...vb hun titanium dics clampbolts: Bij die boutjes moet je blauwe Loctite gebruiken dat ze zeker niet los trillen en mag ze max 3Nm aanspannen...je moet dat met een heel klein inbus (allen key) aanspannen, maar er is bijna geen materiaal meer er rond, dus hebt veel kans dat je allen key gewoon zot draait...resultaat: mag ze uitboren en hopen dat je je naaf niet beschadigt. Heb nu Hope disc clampbolts, dat is Torcx en hebt tenminste genoeg materiaal er rond, dus moet je er zo niet mee inzitten, en dat voor 2gram meer :wink:
Dat probleem heb ik niet met Tune producten, is ook heel licht maar als je je aan de regels houd echt wel betrouwbaar =D>
Laatst gewijzigd door C-DALE op zo 18 jul 2010 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
trainingsbeest
Mountainbiker
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 31 aug 2009 20:03
Rijdt met: Gaea2 lefty xlr carbon mavic slr carbonice montage

hey

Bericht door trainingsbeest »

kijk eens op de site van dulight.fr dar hebben ze nogal lichte materialen

natuurlijk ook eeen aardig prijsje
Gebruikersavatar
mtbmuis
Mountainbiker
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 09 mar 2008 15:56
Rijdt met: turner flux

p6 ?

Bericht door mtbmuis »

hey, mbt syntace
P 1 vind ik niet - #-o
P 6 wel - bedoelen jullie die dan ?
Goofman
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 12 aug 2004 22:51
Rijdt met: Canyon Nerve AL 7.9

Bericht door Goofman »

Idd de zadelpen van Syntace is de P6. En je moet dan de P6 carbon hebben voor de lichtere variant. Ikzelf ben na lang wikken en wegen voor de Ritchey Superlogic zadelpen gegaan. Dit is de enige nog enigszins betaalbare zadelpen van onder de 200 gram MET setback. Ik heb de 31,6/400 mm en die weegt standaard 181 gram en met de klemdelen voor m'n carbon zadelrails 186 gram.

Ik ben al een hele tijd rond aan het kijken en het is mij nog niet gelukt om alles (zadel-, stuurpen en stuur) van 1 fabrikant en 1 serie te vinden waarbij mijn wensen ingevuld worden. Of ik zou voor AX Lightness moeten gaan maar 300 Euro voor een zadelpen en 600 Euro voor een stuurpen is me toch iets te gortig ;-)
Gebruikersavatar
it's me !
Mountainbiker
Berichten: 1496
Lid geworden op: ma 10 jul 2006 14:39
Rijdt met: Canyon

Bericht door it's me ! »

Kijk ook eens bij RavX. :wink:

Stuur: +- 160 g 38 € (minst lichte), wel 620 breed!

Stuurpen Alu Pace: 130 g - 49.95 €
Alu 7000

Zadelpen 400 lang 31.6 of 27.2: +-260g - 40 €...
Alu 7000 + ovaal binnenin + kleine set-back

Niet 't ALLERlichtste maar heel prijslijk...En RavX heeft ook een carbon stuur 129 €, van amper.... +- 150 g voor 620 mm breed....

http://commerce.sage.com/sabma/Artikel/RAVCS2A9.aspx?

Stuurpen heeft oa 7000 alu en 12.9 boutjes op de kop, 8° bend, per 10 mm ipv per 15 mm.
Plaats reactie