Lichtste wielset MTB

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
patjebike
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: di 03 okt 2006 13:27
Rijdt met: Bergamont Revox Team, Bergamont Endurance, Bergamont Roxter, Granville CRS1,
Contacteer:

Bericht door patjebike »

Dat is wat ik er ook van denk! Thanks. Het verschil tussen een wedstrijdrijder zoals ik en iemand die toertochten, trainingen en dergelijke rijdt zit hem vooral in het feit dat ik met drie paar wielen rij. Trainingen gebeuren hoofdzakelijk met de wegfiets en in de winter met mijn pistefiets. Dus deze wielsets zullen misschien maximaal 15 maal gebruikt worden per seizoen en deze worden ook nog een goed onderhouden! De opwarming op mijn rollen gebeurd ook nog eens met een ander wiel! Spiegel je nooit blind op onderdelen waar competitierenners mee rijden wij rijden niet half zoveel met de mtb als vele toertochtrijders! Hetzelfde met mijn XX-groep, ik rij met twee kettingen en drie cassettes en daar doe ik een gans seizoen mee!
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Bericht door wasbeer2006 »

Precies.

Ik hoorde pas "jij hebt zware wielen" 1510 gram zijn ze. Daarna staat deze knaap dood leuk te vertellen dat ie niet snapt dat zijn dure wielen zo snel kapot zijn en dat het allemaal oplichterij is! Had wielen van nog geen 1200 gram met ztr race velgen alu nippels en woog 90km. Mafkees!!!
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

bij de noorderburen zit nog zo enne. Ik heb me daar ziek mee gelachen.
enkele quote's van hem :
weeg zelf 100 kg
Wielen: RWP Fetherlite 1300 (velgen Alex Scandium XCR Pro, naven RWP custom)
Ik heb deze velgen sinds april. Mooi, erg licht (1300gram inclusief naaf), en erg stijf. In de Alpen hielden ze zich goed ondanks mijn niet voorzichtige rijstijl bij 100kg + bepakking. Daarna door onbekende oorzaak twee uitgescheurde spaaknippels in de achtervelg gehad. Door de LBS zeer netjes onder garantie opgelost, en inmiddels rijd ik al weer even zonder problemen met een nieuwe velg.
even het grappige stukjes nog eens eruit halen
Daarna door onbekende oorzaak twee uitgescheurde spaaknippels in de achtervelg gehad.
100 kg op wielen van 1300, maar de oorzaak bleef onbekend
Gebruikersavatar
Toon_D
Mountainbiker
Berichten: 636
Lid geworden op: di 22 jul 2008 23:44
Rijdt met: Scott genius 700 Supreme, Cannondale Chase I

Bericht door Toon_D »

saiko schreef:bij de noorderburen zit nog zo enne. Ik heb me daar ziek mee gelachen.
enkele quote's van hem :
weeg zelf 100 kg
Wielen: RWP Fetherlite 1300 (velgen Alex Scandium XCR Pro, naven RWP custom)
Ik heb deze velgen sinds april. Mooi, erg licht (1300gram inclusief naaf), en erg stijf. In de Alpen hielden ze zich goed ondanks mijn niet voorzichtige rijstijl bij 100kg + bepakking. Daarna door onbekende oorzaak twee uitgescheurde spaaknippels in de achtervelg gehad. Door de LBS zeer netjes onder garantie opgelost, en inmiddels rijd ik al weer even zonder problemen met een nieuwe velg.
even het grappige stukjes nog eens eruit halen
Daarna door onbekende oorzaak twee uitgescheurde spaaknippels in de achtervelg gehad.
100 kg op wielen van 1300, maar de oorzaak bleef onbekend
Wat zal een lichte fiets uitmaken als je zelf 100kg weegt... #-o
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Bericht door wasbeer2006 »

Ja idd. Ik ben tussen de 77-80 kg daar past een hardtail van rond de 9.5 kg prima bij!

Gewicht is leuk hoor, ook gewoon omdat het leuk is te sleutelen 8)

Maar sommigen gaan te ver. Bv een Rocket Ron achter omdat ie 50gram lichter is dan een racing ralf, terwijl ik denk dat de mindere weerstand van de rara veel meer scheelt dan 50gr.

Roro is prima achter maar niet voor het doel lichter
Bikecustomizer
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 11 apr 2010 23:32
Rijdt met: Tomac carbid sl

Lichtste wielset

Bericht door Bikecustomizer »

Wij zijn nu ook bezig met het lichtste wielset disc te maken voor bikefreak magazine ook met de innolite clincher 32 gaats velgen en de tune decibel achternaaf, de achternaaf krijgen we volgende week binnen , schatting van het
gewicht is 1050 gr
als velglint word de ROX velglint gebruikt superlicht
Ik zal wel een paar fotos maken als het af is .
Gebruikersavatar
philcore
Mountainbiker
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 13:21
Rijdt met: Canyon AL9.0
Contacteer:

Bericht door philcore »

wasbeer2006 schreef:Ja idd. Ik ben tussen de 77-80 kg daar past een hardtail van rond de 9.5 kg prima bij!
Oeij, dan moet ik mijne fiets bijvoederen...
Ik weeg er zelf 90. :o)
Gebruikersavatar
Superkrisser
Mountainbiker
Berichten: 290
Lid geworden op: do 01 apr 2004 17:36
Rijdt met: GT Zaskar, BMC Speedfox Trailcrew

Bericht door Superkrisser »

Ik wil een licht, maar toch ook betrouwbaar setje DT wielen opbouwen.

Heeft er al iemand ervaring met die DT XR350 velgen? Ik zou zeker voor de 240s naven kiezen, maar welke DT spaken zijn licht en toch sterk genoeg?
Tom-s
Mountainbiker
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
Rijdt met: is blij met mij erop
Contacteer:

Bericht door Tom-s »

Superkrisser schreef:Ik wil een licht, maar toch ook betrouwbaar setje DT wielen opbouwen.

Heeft er al iemand ervaring met die DT XR350 velgen? Ik zou zeker voor de 240s naven kiezen, maar welke DT spaken zijn licht en toch sterk genoeg?
Nou, de DT aerolite spaken zijn erg licht en zeker sterk genoeg.
Het hangt er nog vanaf of DT revolution sterk genoeg gaat zijn.
DT competition zijn zeker niet sterk genoeg.
Maar ze zullen allemaal vast wel ergens sterk genoeg voor zijn! :lol:
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

DT comp is sterker en zwaarder dan een revolution of aero.
Plaats reactie