Betrouwbare 10kg alu
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 417
- Lid geworden op: za 20 jan 2007 00:54
- Rijdt met: Cotic Soul and Roadrat, tuned by ts bikes
Betrouwbare 10kg alu
Misschien niet de eenvoudigste vraag. Daarmee graag wat meningen.
Huidige fiets weegt wel wat, dus is er waarschijnlijk beter te doen. Mijn idee was om naar een 10kg HT te gaan, maar dan zonder carbon onderdelen. Ik vertrouw namelijk meer op alu. Is een fiets die voornamelijk voor marathon's gebruikt zou worden, dus moet zeeeer betrouwbaar zijn (daarvoor ook liefst geen carbon).
Voor onderdelen had ik volgend in gedachten:
-frame: alu (merk? bmc of ander triple butted)
-groep: volledig xt
-disc: formula (oro/r1)
-wielen: notubes (voor de lichte velg) maar voorlopig met binnenband, misschien later de overstap naar latex (ben nog niet overtuigd van meerwaarde)
-banden: michelin xcr at2.0
-vork: geen vaste vork, bike is voor ardennen dus sid of reba of ???
-stuur/stuurpen/...: ritchey ofwel easton of ????
-uiteraard bidonhouders en snelheidsmeter enz.
-pedalen: spd
Ik begrijp dat het misschien wat onduidelijk overkomt. Vraag is dus of men met redelijk "standaard" materiaal (dus zonder "exotische" onderdelen of Swalbe FF enz.) naar een volledig alu HT kan gaan van -10kg.
Huidige fiets weegt wel wat, dus is er waarschijnlijk beter te doen. Mijn idee was om naar een 10kg HT te gaan, maar dan zonder carbon onderdelen. Ik vertrouw namelijk meer op alu. Is een fiets die voornamelijk voor marathon's gebruikt zou worden, dus moet zeeeer betrouwbaar zijn (daarvoor ook liefst geen carbon).
Voor onderdelen had ik volgend in gedachten:
-frame: alu (merk? bmc of ander triple butted)
-groep: volledig xt
-disc: formula (oro/r1)
-wielen: notubes (voor de lichte velg) maar voorlopig met binnenband, misschien later de overstap naar latex (ben nog niet overtuigd van meerwaarde)
-banden: michelin xcr at2.0
-vork: geen vaste vork, bike is voor ardennen dus sid of reba of ???
-stuur/stuurpen/...: ritchey ofwel easton of ????
-uiteraard bidonhouders en snelheidsmeter enz.
-pedalen: spd
Ik begrijp dat het misschien wat onduidelijk overkomt. Vraag is dus of men met redelijk "standaard" materiaal (dus zonder "exotische" onderdelen of Swalbe FF enz.) naar een volledig alu HT kan gaan van -10kg.
- Dr.Gonzo
- Mountainbiker
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: zo 08 aug 2004 18:16
- Rijdt met: Santa Cruz / Commencal / Niner
Niet te vlug van stapel lopen.
Zo evident is een -10 kg niet.
Tenzij je barends, drinbushouder, allround banden, fietscomputer ... als overbodig geschouwd.
Mijn S-Works M5 weegt net boven de 10kg momenteel en is toch niet echt meer standaard.
Met zomersloffen krijg ik deze wel ruim onder de 10kg maar heeft toch +2500 € gekost en dat met deels 2de hands materiaal.
Dus wat mij betreft, ja het is mogelijk als je genoeg €€€ hebt.
Zo evident is een -10 kg niet.
Tenzij je barends, drinbushouder, allround banden, fietscomputer ... als overbodig geschouwd.
Mijn S-Works M5 weegt net boven de 10kg momenteel en is toch niet echt meer standaard.
Met zomersloffen krijg ik deze wel ruim onder de 10kg maar heeft toch +2500 € gekost en dat met deels 2de hands materiaal.
Dus wat mij betreft, ja het is mogelijk als je genoeg €€€ hebt.
- G-m@n.
- Mountainbiker
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
- Rijdt met: specialized epic expert 2021
- Contacteer:
het verschil om van 11kg naar 10kg te gaan is groot hoor!El Baelos schreef:Dat moet wel lukken denk ik.
Ik rij met een alu Scott Scale frame. Mijn fiets weegt momenteel iets tussen de 10 en de 11 kg, en enkel mijn zadelpen is carbon. Je vindt echter ook alu exemplaren die even weinig wegen.
Binnenkort andere wielen en lichtere banden en ik zal ook rond de 10kg zitten.
denk dat er hier op het forum veel zijn die hunne fiets eens moeten wegen op een ander weeg
- uncle sam
- Mountainbiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
- Rijdt met: canyon lux
- Contacteer:
idd, en kost veel €'sG-m@n. schreef:het verschil om van 11kg naar 10kg te gaan is groot hoor!El Baelos schreef:Dat moet wel lukken denk ik.
Ik rij met een alu Scott Scale frame. Mijn fiets weegt momenteel iets tussen de 10 en de 11 kg, en enkel mijn zadelpen is carbon. Je vindt echter ook alu exemplaren die even weinig wegen.
Binnenkort andere wielen en lichtere banden en ik zal ook rond de 10kg zitten.
denk dat er hier op het forum veel zijn die hunne fiets eens moeten wegen op een ander weeg
en geef eerlijk toe, het verschil tussen 10 of 11kg voel je enkel in je portemonee (tenzij het gaat over lichte wielen), de benen zijn veel belangrijker!!