Schmolke,onderdelen?

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Speed Hanzie
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 02 jan 2005 00:02
Rijdt met: Rotwild R2 hardtail

Schmolke,onderdelen?

Bericht door Speed Hanzie »

Ik zou graag mijn stuur,stuurpen en zadelpen wat upgraden.
Momenteel rij ik met Rithey WCS carbon.
Zijn de Schmolke stuur, stuurpen en zadelpen geschikt om wedstrijden(marathons) mtb te rijden.
Ik weeg rond de 65 kg.
Of zijn er andere goede, lichte, betrouwbare onderdelen op dat vlak?
KCNC, FRM???

Graag jullie bevindingen hieromtrent. Thanks :lol:
Gebruikersavatar
Guido Beeck
Mountainbiker
Berichten: 976
Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
Rijdt met: $ola
Contacteer:

Bericht door Guido Beeck »

Schmolke stuurpen? I think not.
Schmolke kan je laten maken op je gewicht. In dat geval neem je best 5 kg extra limiet.
Wel duur. Héél duur.
Gebruikersavatar
Brunox
Mountainbiker
Berichten: 2752
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:49
Rijdt met: Kona/Genesis/Commencal/Ritchey

Bericht door Brunox »

FRM, Tune, Syntace, Extralite.........

Die hebben ook wel mooie lichte spullen in het gamma
Gebruikersavatar
ATEGEV
Mountainbiker
Berichten: 974
Lid geworden op: za 31 jul 2004 14:59
Rijdt met: Dolphin, Fox & Tiger 4 the road

Bericht door ATEGEV »

Ik denk dat een Tune stuur bestaat ontworpen door Stefan Shmolke (ff zoeken op forum, bestaat topic van) en naar het schijnt redelijk sterk.

Zadelpen: mijn natte droom is New Ultimate, maar die kost ook aardige stuiver.

Ik rij nu met alu KCNC stuur (carbon durf ik op Ironbike wel eens kraken bij de bar-end) en dat is het lichtste alu stuur dat ik ken (125 g op volledige lengte, +/- 112 g op 55,5 cm). Dit is redelijk sterk, maar ge moet er uw bar-end niet opzetten als ge er al ne tap mee gehad hebt. Trouwens het is beter beschermd als er bar-ends opstaan want als ge stuikt zonder zou het uiteinde wel eens lichtjes durven splitten.

Stuurpen: de referentie is Syntace F99. OP beide fietsen, +/- 100 g en nog nooit krimp gegeven. Zeer cotent van...
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Brunox schreef:FRM, Tune, Syntace, Extralite.........

Die hebben ook wel mooie lichte spullen in het gamma
Maar niet zo licht als Schmolke....

Ik heb onlangs bij mijn vader een Schmolke TLO (The Lightest One) stuurtje gemonteerd dat net boven de 60gr weegt. Ongelooflijk licht, maar prachtig vakwerk.
Speed Hanzie
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 02 jan 2005 00:02
Rijdt met: Rotwild R2 hardtail

Bericht door Speed Hanzie »

Kan je ook bar-ends gebruiken op een Schmolke-stuur?
Is de zadelpen geschikt voor mtb-werk=lange afdalingen, met technische stukken erin.Het is toch niet zo dat die zadelpen breekt na ....tijd. Ik heb er al 2 kapot gehad: eerst een Easton-zadelpen en later nog eens een Use titanium.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Hans, schmolke heeft ook een zwaardere versie (95gram ofzo dacht ik) waarop wel barends mogen, maar heb je deze echt nodig ? Ik rijd er sinds de bikechallenge ook nimeer mee..
Qua zadelpen, ofwel is ze sterk genoeg, ofwel niet. Een composiet onderdeel heeft nauwelijks last van vermoeiing dus het gaan niet na een tijdje in sterkte minderen tot het kraakt, het kan natuurlijk dat ze binnenin is gebarsten na een val, en dat dat pas later merkbaar wordt en dan pas breekt..

Ik zou zelf gaan voor easton ec90 stuur en stuurpen, de syntace f99 zou niet al te stijf zijn.. Of je geeft 760euro uit aan dit kunstwerk: http://www.light-bikes.de/eng/2007/02/2 ... ness-zeus/
Als zadelpen een New Ultimate ofzo :drunk:
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

Ela Viperke...ik zie nochtans 2 barends op je beachbike (*) staan waarmee je zondag hebt gewonnen 8-[

Afbeelding

(*) Je moet je 29'er beachbike toch nog eens van een ander kleurtje voorzien...wit?
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Ja cubemans, die beachbike is lelijk, ik weet het :-D We werken alvast aan een nieuw kleurenpalet.. Op m'n beachbike zit een stuur van 200gram, wat zou ik dan geven om 50gram barends als ik zo iets minder wind pak ? 8)
Gebruikersavatar
ATEGEV
Mountainbiker
Berichten: 974
Lid geworden op: za 31 jul 2004 14:59
Rijdt met: Dolphin, Fox & Tiger 4 the road

Bericht door ATEGEV »

Als ge met uw stuur radiaal tegen een rots stuikt zal er minder rap scha aan zijn als er bar-ends op gemonteerd staan. Vooral ichte sturen zijn zeer fagiel aan hunuiteinden. Velen rijden zonder stopjes maar als er dan wel opzitten zijn dat meestal licht plasrieken die niet veel bescherming bieden. Je kan dan opteren voor plugs maar dan heb je weeral geen licht stuur meer.

Mijn beide Epics zijn voorzien van F99 en super content van. Sauser rijdt er al jaren mee alsook vele andere renners. En wil je echt OS gaan dan bestaat de Syntace F139 (geen ervaring mee; 25,4 volstaat perfect mits goie lichte maar schokwerende handvatte). Die zat trouwens met Speci os stuur op Suzi zijne Stumpjumper FSR die hij naar de Roc meehad. Er zaten ook CrBr Candy pedalen op. IK weet wel niet of hij er effectief de races (XClijn en XCM) mee betwist heeft? Het was de zaterdag dat ik hem zag staan en de mecanic was een fourc in zijn Epic aan 't doppen.
Plaats reactie