V-brakes

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
Snijdie
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 08 aug 2007 10:11
Rijdt met: Commencal Vip S
Contacteer:

V-brakes

Bericht door Snijdie »

Sinds juli vorig jaar heb ik schijfremmen, en ik ben er eigenlijk nooit echt tevreden over geweest. Niet zo zeer qua remkracht, maar meer op het gebied van altijd centreren, gedoe met blokjes, en de afstelbaarheid. Mijn nieuwe frame heeft V-brake nokken, dus ik zit er sterk over te denken om terug te stappen naar Vee's.

Gezien het aard van het beestje zijn lichtgewicht remmen een logische stap. De meest recente uitgave van MTB+ heb ik in mijn bezit.
Nu ben ik aan het oriënteren dus op lichtgewicht remmen. Het budget wat ik heb is plusminus 350 euro. Meer kan altijd, maar dan zou ik moeten gaan besparen op de wielen, en dat wil ik juist niet hebben.

Referenties op goed remmen zijn inderdaad die van Avid en van Shimano denk ik. Lichtgewicht fabrikanten zijn oa KCNC, Extralite, FRM en Steinbach. Ben ik er vergeten?

Mijn vraag is: hoe groot is het remverschil. Uit meerdere bronnen hoor is dat die merkbaar is. Maar in welke orde van grote? Is het 'wat minder remkracht maar acceptabel' of degraderen lichtgewicht remmen mijn fiets meteen tot een vitrine-fiets?
Een deelvraag die ik heb is door welk stuk het komt waardoor lichtgewicht exemplaren minder functioneren. Door de remhendels, de remarmen of alles? Want als het echt door een specifiek deel komt is het dan mogelijk om lichtgewicht met betrouwbaar te combineren waardoor je zowel qua remkracht als qua gewicht een mooie tussenweg heb?
Gebruikersavatar
Lieferschein
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: zo 04 jun 2006 15:02
Rijdt met: Canyon (geblutst) , streetracer
Contacteer:

Bericht door Lieferschein »

staat er nu niet in de nieuwe mountainbike plus een artikel over v-brakes?
Dit staat op hun site:

"Getest - Vergelijkende test high-end v-brakes
Wie investeert er nu nog in v-brakes? Verouderde technologie is het, die binnen de kortste keren volledig van de markt zal verdwijnen. Onzin natuurlijk! Velgremmen hebben nog steeds meer dan hun bestaansrecht, zeker als het topsetjes als Shimano XTR, Avid SD Ultimate, Extralite Ultrabrakes en KCNC VB1 v-brakes zijn! "
Gebruikersavatar
Gwen
Mountainbiker
Berichten: 1348
Lid geworden op: wo 23 aug 2006 09:58
Rijdt met: Cannondale CAAD9 - Kona Jake the Snake
Contacteer:

Bericht door Gwen »

ik heb tot nu altijd met XTR V brakes gereden. Nu, XTR schijven. Er is natuurlijk verschil, schijven vind ik persoonlijk beter doseerbaar, maar in remkracht merk ik (voorlopig) weinig verschil. Ik veranderde wel regelmatig de kabels van m'n v brakes en die doen nog steeds meer dan behoorlijk hun werk. M'n neef rijdt met avids en daar ook geen klachten. Met die lichtgewicht toestanden van KCNC, e.d. heb ik geen ervaring.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

Qua remkracht kan er niets tippen aan de avid ultimate's... maar kzou nooit nog terug naar V-brake's gaan, of het moest voor een fiets zijn waarmee ik nooit naar dardenne of naar de echte bergen moest trekken... voor op het platteland volstaan v-brake's natuurlijk wel.
Ik heb m'n v-brake's ingewisseld tegen disc omdat je met disc juist minder miserie hebt dan met v-brake :lol:
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Mss net las ik met mechanische skijven rijden om bovenstaande reden.
Centeren is pies of kak, olie wordt op downhills zuinig warm.....maar de remkracht en dosering is bij propere kabels even goed als andere Avids (om eerlijk te zijn gewoon beter), MAAR, het remt gewoon veel beter dan V's!
Gebruikersavatar
Snijdie
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 08 aug 2007 10:11
Rijdt met: Commencal Vip S
Contacteer:

Bericht door Snijdie »

Omdat mijn bike geen granny heeft is het toch geen downhillmonster (want het is geen fiets voor lange beklimmingen).
Iedereen zegt dat schijven beter zijn, daarom ben ik een half jaar geleden overgestapt van V-brakes naar schijven. Maar voor mij persoonlijk hebben ze de meerwaarde nog niet waargemaakt. Vandaar dat ik aan het overwegen ben. Nog geen definitieve keuze ofzo.

Eigenlijk wilde ik dit topic toespitsen op puur de onderdelen en de vergelijking 'goede' Vee's tegen de lichte Vee's, en geen Schijven Versus Vee topic hebben; die zijn er immers al genoeg :D.
flupke73
Mountainbiker
Berichten: 2115
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 18:08

Bericht door flupke73 »

volgens 't boekske:
xtr : the best kwa werking/afstelling maar te zwaar
extralite: te weinig remkracht
kcnc: ok, als ge de remhendel goed bevestigd krijgt
Gebruikersavatar
fuel
Mountainbiker
Berichten: 324
Lid geworden op: di 24 jan 2006 23:13
Rijdt met: Custom <7kg?

Bericht door fuel »

Gewoon voor de KCNC gaan. De Avid's en XTR remmen inderdaad wel beter maar die wegen net zoveel als een getunede schijremset.

Steibachs zou ik links laten liggen. Ik heb ze even gebruik maar de remmen zelf vond ik niets. De remhendels in combinatie met Avid's ook een tijdje gereden en dat was op zich best wel goed.

De KCNC en Extralite zullen je prima bevallen.

Ik heb misschien nog wel een leuk setje voor je te koop straks. :-D
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Avid SD7

http://www.yatego.com/best-bike-parts/p ... 3eb3aae398 , prima kwaliteit. Er bestaat lichter, maar dan ook een stuk duurder.

Ik heb deze op 3 fietsen staan en ben er erg tevreden over, doseerbaarheid en remkracht.

Op mijn alround fully staan schijven, Hope Mono Mini : beter, duurder, zwaarder.
Laatst gewijzigd door rubber-12 op wo 13 feb 2008 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Guido Beeck
Mountainbiker
Berichten: 976
Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
Rijdt met: $ola
Contacteer:

Bericht door Guido Beeck »

En Avid SD SL? Toch nog een stuk lichter dan de Ultimates en wat mij betreft tonnen remkracht.
Als je Avid Mag kan vinden, die zouden nog lichter zijn.
Ikzelf denk eraan om Ultralevers te gebruiken op m'n Avids, Best of both worlds, me dunkt.
Plaats reactie