V-brakes

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Ik heb al met heel wat remmen gereden, zowel schijf- als velgremmen. Er is een verschil in kracht, maar heb je die extra kracht nodig? Ik had met mijn alivio remmen enkele jaren geleden ook genoeg remkracht...

Ik heb al met heel wat v-brakes gereden:

- Avid ultimate : stijf, soepel door de lagers, heel solide gevoel. Superrem, maar niet de lichtste.

- Avid 7 : remt goed, gewicht valt mee, prijs super

- Extralite : duur, solide gevoel, eenvoudige instelling, goede remkracht.

Op jouw fiets zou ik de Extralite remmen zetten. Je zal het je niet beklagen. En lijkt het toch niks voor jouw, die dingen zijn tweedehands ook heel wat waard :wink:
Gebruikersavatar
franco
Mountainbiker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 21 mar 2005 17:07
Rijdt met: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

Bericht door franco »

Guido Beeck schreef:En Avid SD SL? Toch nog een stuk lichter dan de Ultimates en wat mij betreft tonnen remkracht.
Als je Avid Mag kan vinden, die zouden nog lichter zijn.
Ikzelf denk eraan om Ultralevers te gebruiken op m'n Avids, Best of both worlds, me dunkt.
Ik rijd op een van mijn fietsen met avid sl en de remhendels van Steinbach, de sl zijn dan nog getuned met een paar alu onderdelen (van bij Nino), ditgeeft een lichte en zeer betrouwbare combinatie.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Beetje offtopic, maar zijn er nog geinteresseerden in groepsaankoop van bovenvermelde v-brake aanbieding ?
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Ik heb ook met verschillende V-brakes gereden, maar ik kan hier geen vergelijking maken met schijven. Ik heb nog nooit ,of nooit de behoefte gehad om met schijfremmen te rijden.

Ik heb met deze Vee's gereden:

*Avid SD3(compleet = hendels + remmen): standaard vee's met weinig remkracht en geen dosering.

*Avid SD SL(compleet): een van de betere vee's voor weinig geld en zeer goede remeigenschappen. Te verbeteren met een stijve remkabelset à la Nokon. Ook wat alu bolt tuning voor een lichtere combo.

*Avid Magnesium(compleet): Amper te verkrijgen nog,misschien ebay? maar dezelfde eigenschappen dan SD SL enkel nog lichter. Tuning maakt deze rem nog lichter en Nokons geven wat betere remkracht.

*Extralite(compleet): Iets mindere remkracht standaard dan SD SL bv. maar zolang je geen Alpenritten hebt gepland zijn deze remmen krachtig genoeg. Ook te verbeteren dmv van stijve kabels en geschikte remblokken. Voor een nog lager gewicht kan men kabels vervangen door PowerCordz. Zijn wel zeer kostelijke remmen voor vee's!

Verder kan ik geen commentaar geven aangezien ik nog met niets anders heb gereden.

Let wel op dat je elke Vee kan verbeteren door geschikte remblokken te gebruiken en stijvere kabels zodat de remkracht overbrenging zonder verlies gepaard gaat.
Gebruikersavatar
wiener
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 01:59
Rijdt met: S-works

Bericht door wiener »

Ik heb ook altijd gezworen op V-brakes. Maar na wat jaren een dozijn velgen versleten te hebben toch maar eens disc-brakes gemonteerd.
Ik zou dus nooit meer zonder willen. Eenmaal goed gemonteerd heb je er geen omkijken meer na. Normaal was ik als de dood voor een slag in het wiel maar nu is dat niet meer zo een ramp. Ik zou dus toch gewoon voor de disc-brakes gaan. Want een paar 100 gram zwaarder zal je echt niet langzamer laten rijden. En je spaart je veel geld aan velgen!!!
Gebruikersavatar
Snijdie
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 08 aug 2007 10:11
Rijdt met: Commencal Vip S
Contacteer:

Bericht door Snijdie »

Bedankt voor de antwoorden, hier kan ik wat mee. Met deze reacties zal ik binnenkort weer alle shops afstruinen.

Compleet Extralite valt voor me af, want zo'n setje kost rond de 450 euro dacht ik (169 + 2*169 los). Dat is net iets boven mijn remmenbudget, wnat ik zat aan zo'n 1.000 euro te denken voor remmen + wielen als ik over ga stappen. En voor zo'n 550 euro kan ik geen fatsoenlijk setje samenstellen :).

@ Fuel: stuur me maar een pb als het zover is ;).
pacer
Mountainbiker
Berichten: 891
Lid geworden op: za 03 dec 2005 19:27
Rijdt met: Ebony SS - Unit 29er SS

Bericht door pacer »

V brakes imo.

Nog geen behoefte gehad voor schijven in de ardennen, frankrijk, polen, duitsland...

Je bouwt hier ook een xc / marathon bike denk ik hé, dus dan is de gekte binnen de perken te houden...

Misschien ns zoeken naar TRP, lach maar, Tektro maar hun high end modellekes worden ook nog af en toe door het Merida team gebruikt en je kan kool stop blokken nemen, en die zijn echt super.

En goeide kapels hé. Dat ga ik mij denk ik kopen als ik het uberhaupt vind voor mijn upgrade.
Plaats reactie