Waarom eigenlijk?

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Idd, hoe raar het ook is, wedstrijdfietsen zijn meestal iets zwaarder dan echte ww fietsen omdat lichte stuur/pen, cranks enz dikwijls te slap zijn om hard te brakken voor een beetje een krachtige renner.......die ultralichte spullen zijn wel geschikt voor diegenen met een elfenlijfje of lichte vrouwtjes.(Sauser is een lang elfje :lol: )
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Laten we zeggen dat 99% het doet om mee te kunnen uitpakken of er een hobby van maakt, niks verkeerd mee hoor. De resterende 1% heeft het echt nodig, de wedstrijdrijders bvb.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

die ultralichte spullen zijn wel geschikt voor diegenen met een elfenlijfje of lichte vrouwtjes.(Sauser is een lang elfje )
Sauser is een janet en valt bijgevolg in de tweede categorie. 8)
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

Hubertje schreef:
die ultralichte spullen zijn wel geschikt voor diegenen met een elfenlijfje of lichte vrouwtjes.(Sauser is een lang elfje )
Sauser is een janet en valt bijgevolg in de tweede categorie. 8)
=D> =D> :lol:
Gebruikersavatar
Stalen Worm
Mountainbiker
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 22:45
Rijdt met: 2014 Specialized Epic Comp

Bericht door Stalen Worm »

Ik doe het gewoon omdat het leuk is om aan de bike bezig te zijn, surf internet af naar leuke spulletjes, and I'm loving it.

dat licht nergens goed voor is vind ik overdreven, ik klim toch liever met mijn 7,9 kg "zware" HT, dan met mijn vorige epic vn 11...

Ik ben ook absoluut geen koersbeest, rijd gewoon zondags mijn tochtje, en dan nog op een gematigd tempo, who cares? ik gebiet van mijn fiets, van de natuur, vd tocht op mijn manier! zoals gezegd, live andlet live!
Gebruikersavatar
ATEGEV
Mountainbiker
Berichten: 974
Lid geworden op: za 31 jul 2004 14:59
Rijdt met: Dolphin, Fox & Tiger 4 the road

Bericht door ATEGEV »

Swannie schreef:
Hubertje schreef:
die ultralichte spullen zijn wel geschikt voor diegenen met een elfenlijfje of lichte vrouwtjes.(Sauser is een lang elfje )
Sauser is een janet en valt bijgevolg in de tweede categorie. 8)
=D> =D> :lol:
Als persoon vind ik het ook maar een triestigaard maar als sportman bewonder ik hem wel.

Iemand die er alles uithaalt en steeds op zoek gaat (of laat gaan?) naar nieuwe technieken om zijn prestaties te verbeteren.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Kijk naar de auto/motorsport, daar gaan heel wat meer euro's en dollars in om dan bij het fietsen, een laag gewicht is altijd topprioriteit.

Logisch, elke kilo vertaald zich min of meer in een winst aan PK's (de verhouding pk/gewicht althans) en een kortere remweg, beter bochtenwerk.

In theorie telt duzz bij een fiets elke milligram.............

(ps; ik heb nix tegen Sauser......maar ik ben van de flamboyante Tomac/Herbolt generatie, toen xc'ers motocrossers zonder motor waren en geen dirtroadie's.)
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Toen de XCers de spirit van de DHers van nu hadden.
En gewoon na de XC race met dezelfde bike de DH reden.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

't Ja, toen ik 20 jaar geleden met skaten stopte was dat ook geen echte sport, nu wil de UCI skaten olympisch maken.

Belgie is anders goed bezig de mountainbike terug "underground" te maken................
Gebruikersavatar
Wowtre
Mountainbiker
Berichten: 484
Lid geworden op: ma 06 sep 2004 12:48
Rijdt met: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
Contacteer:

Bericht door Wowtre »

Ik probeer ook wel een vrij lichte bike te bouwen, nu ik zit wel met een Rohloff en een custom Ti frame naar Rohloff OEM specs. voor de rest probeer ik een goede prijs-kwalitieit-gewicht combinatie na te streven. Mijn doel is om onder 10.5kg te komen wat voor dit type fiets al heel licht is

banden: standaard NN's met notubes spaart je het gewicht van 2 biba's, Schwalbe is zowiezo reeds licht

het hoeft niet altijd het duurste te zijn, ik heb een PRO kopserie, stuurpen, stuur en barends, en in vergelijking met chrisking en raceface spullen is deze combinatie slechts zo'n 20gr zwaarder maar wel 10 keer goedkoper


ik doe het enerzijds voor de hobby want ik hou wel van de mechaniek op zich, maar een lichte fiets met goede geometrie rijdt vlotter bergop, maar ook op slingerende singletracks en ook bij het optrekken na haakse bochten voel je dat. Als je een paar uur fietst, zij het nu TT, wedstrijds of chrono zullen extra kilookes zeker een verschil maken.
Plaats reactie