Lichte disc wielen, notubes en marathon

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

Gebruikersavatar
tarzan2
Mountainbiker
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 20 dec 2004 13:29
Locatie: Reven

Lichte disc wielen, notubes en marathon

Bericht door tarzan2 »

Hey,

ik ben momenteel aan het uitkijken voor een licht wielsetje voor mijn nieue bike. De bike zal vooral ingezet worden voor marathons incluis enkele meerdaagses. Betrouwbaarheid is dus zeer belangrijk.

Eerst dacht ik voor de dt 1450 wielen te gaan. Zouden 1450g wegen en zijn een verlichte versie van de dt 1540 wielen doodat velgen en naaf geanodiseerd zijn. Aangezien de dt 1540 zeer betrouwbare wielen zijn, leek mij dit the way to go.

Maar, helaas pindakaas, worden de dt 1450 nog niet geproduceerd. Minstens nog een paar maanden wachten.

Dus, op zoek naar nieuwe mogelijkheden en er zijn er 3 die mij aanspreken. De XTR wielen, een zelf samengesteld setje met Tune King Kong naven en notubes olympic velgen of datzelfde setje maar dan met dt 240 naven.
De Tunes lijken mij wat fragiel en zeker voor mijn rijstijl, hoewel ik een lichtgewicht ben, heb ik al meerdere high-end naven naar de filistijnen gereden. De XTR's lijken mij het beste, wel het zwaarste van de 3 maar de velgen zijn tubeless ready en dus geen geknoei met velglinten ed.

Nu mijn 2e vraagje, tot nu toe heb ik altijd met (lichte) binnenbanden gereden zonder al te veel tegenslagen. Maar de XTR wielen zouden op gewichtsvlak pas echt interessant worden als ik notubes kan gaan. Is notubes een aanrader voor marathon's? Het lijkt mij zo een fragiel systeem met (te) dunne wanden van de band.

Veel vragen, hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken.... =D>
Gebruikersavatar
Dummy
Mountainbiker
Berichten: 501
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 21:55
Locatie: Cannondale Scalpel 2011
Contacteer:

Bericht door Dummy »

wat mij vooral tegenhoudt om notubes te gaan rijden is het feit dat ik dan niet meer constant van banden kan wisselen zoals ik nu doe.
en ik heb jammer genoeg niet het budget om verschillende wielsets te laten maken waar ik dan telkens een ander soort band opleg

voor de rest ben ikzelf heel tevreden over de dt swiss 240s naven en rij ik volgend jaar normaal ook met ztr olympic velgen
Gebruikersavatar
ATEGEV
Mountainbiker
Berichten: 967
Lid geworden op: za 31 jul 2004 14:59
Locatie: Dolphin, Fox & Tiger 4 the road

Bericht door ATEGEV »

E,

Heb je al Rovals in overweging genomen? ZTR's hebben geen versterkingen waar de spaak i/d velgf komt, de Roval's wel. En de gewichten zijn te vgln. d8 ik toch. Vanazf feb weeet ik je er trouwens alles over te vertellen... :wink:
Gebruikersavatar
patjebike
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: di 03 okt 2006 13:27
Locatie: Bergamont Revox Team, Bergamont Endurance, Bergamont Roxter, Granville CRS1,
Contacteer:

Bericht door patjebike »

Ik rij reeds jaren tubeless zonder problemen en ik zie niet in waarom je geen banden kan wisselen met een tubeless systeem. Ik vind dat het zelfs sneller gaat je hebt namelijk geen binnenband die je moet versteken! Al moet ik toegeven dat ik op wedstrijden minstens 3 paar wielen meeheb met verschillende banden voorgemonteerd. Zo kan ik nog net voor de start snel een ander profiel kiezen.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3860
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Locatie: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

patjebike schreef:Ik rij reeds jaren tubeless zonder problemen en ik zie niet in waarom je geen banden kan wisselen met een tubeless systeem.
Je kan inderdaad banden wisselen,
maar een niet UST band monteren op een evt niet UST velg,
met daarin telkens latex, is:
én tijdrovend (goede dichting)
én duur (latex)
Daarom kies ik een all-round band, die meer bruikbaar is, op meerdere ondergronden
Gebruikersavatar
Nijntje
Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: za 22 okt 2005 23:55
Locatie: Cube LTD5

Bericht door Nijntje »

Wat ik zou doen is: een lichte set naven nemen: Dt-Swiss, Chris King, Phil, Tune, Extralight, Hope,...
Verder Dt-Swiss XR4.2D (400gr)(enkel disc) velgen of Mavic Xc717(390gr) of ZTR Olympic(340gr die zijn wel minder sterk).
En voor de spaken zou ik DT-Swiss aerolight monteren. Zeer sterk en zeer licht.

Zo kom je uit op een lichte set waar je jaren mee voort kunt en met de betrouwbaarheid van 32 spaken. Dus moest er ooit een breken kan je nog verder rijden. Wat met die systeem wielen niet altijd het geval is.
Gebruikersavatar
DdT
Mountainbiker
Berichten: 640
Lid geworden op: za 25 mar 2006 20:32
Locatie: Scott Spark/Wilier Izoard

Bericht door DdT »

Dt S240, Sapim CXray, ZTR Olympic wielset. Dit jaar een 12tal marathons gereden (enkel Belgische) zonder lekrijden met notubes spul (in smart sams).
Voor sommigen is het een pracht setup; maar voor anderen dan weer dikke misérie. Hangt een beetje van de rijstijl af zeker? + een dosis geluk.
Gebruikersavatar
Barny
Mountainbiker
Berichten: 506
Lid geworden op: do 27 jan 2005 20:11
Locatie: Nicolai Helius RC / Lapierre Spicy 916

Bericht door Barny »

DdT schreef:Dt S240, Sapim CXray, ZTR Olympic wielset. Dit jaar een 12tal marathons gereden (enkel Belgische) zonder lekrijden met notubes spul (in smart sams).
Voor sommigen is het een pracht setup; maar voor anderen dan weer dikke misérie. Hangt een beetje van de rijstijl af zeker? + een dosis geluk.
Hier nog een tevreden klant met bijna dezelfde setup ztr+ Dt240+ Dt supercomp spaken maar dan een little Albert voor + smartsam achter (gewone vouwbanden notubes dus zonder binnenband)
Een zestal Belgische marathons + 1000Km Alpen en Pyreneeën geweld.
Geen enkel maal lek gereden. Enkel maar geluk? :^o Neen gewoon goe gerief 8)
Gebruikersavatar
BikeSport.be
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: za 12 feb 2005 11:45
Locatie: Liteville 301 - Scott Spark LTD en nu dus ook Scalpel 08 Carbon BBQ

Bericht door BikeSport.be »

Wie heeft je dat verteld van die 1450. Wij hebben meer dan 1 set in onze winkel hangen. Dus die zijn zeker al beschikbaar. Eerste keuze qua look trouwens. Zien er schitterend uit in de geanodiseerde 'brons/titaniu'-kleur.

ZTR trouwens ook goede keuze, zeker met de 240.

OOk een goed alternatief zijn de ZTRs met HOPE navan. Qua betrouwbaarheid en waterdichtheid van de lagers TOP. Mooi in het rood trouwens.
Gebruikersavatar
ATEGEV
Mountainbiker
Berichten: 967
Lid geworden op: za 31 jul 2004 14:59
Locatie: Dolphin, Fox & Tiger 4 the road

Bericht door ATEGEV »

Egon,

Ik ben net terug van LBS. Frame en wielen geweest fotogaferen. Heb die Rovals gewogen: 1405 gram. De naven zijn trouwens gemaakt door DT Swiss. Eén dezer dagen foto's online.:wink:
Plaats reactie