Light step by step : zadel/zadelpen/zadelklem

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
Mickey Mouse
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: za 04 aug 2007 11:31
Rijdt met: C'dale chirurg gereedschap
Contacteer:

Bericht door Mickey Mouse »

jocca schreef:oeps uw zinneke van de wielen niet gelezen ... :oops:
[-o< Het is je hierbij vergeven! (o)
jatich
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: do 12 apr 2007 19:28
Rijdt met: KHS

Bericht door jatich »

I-beam zadelpen en SDG zadels bij Barracuda in promotie.
Licht en schijnt nog comfortabel te zijn ook. Zelf heb ik ze niet getest, dus als er iemand dit kan bevestigen...
Gebruikersavatar
Mickey Mouse
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: za 04 aug 2007 11:31
Rijdt met: C'dale chirurg gereedschap
Contacteer:

Bericht door Mickey Mouse »

Na nog (heel) wat gesurft te hebben valt me op dat alle lichte zadelpennen dit Afbeelding klemprincipe gebruiken. Logisch want het moet licht zijn.

Nu heb ik ondertussen mijn SLR zadel met ti rails thuis en in de gebruikspapieren die er bij zitten vermelden zij dat de zadel enkel in een klemhouding mag geinstalleerd worden waar boven en onderzijde perfect op elkaar passen. Bij bovenstaand principe heb je eigenlijk een soort 'mes' klemhouding.

Dus ik lees hier tussen de regels 'dada garantie' als er iets fout zou gaan met de ti rails. Nu veronderstel ik dat er toch véééél mensen zo rijden zonder problemen ... niet???
Gebruikersavatar
Dr.Gonzo
Mountainbiker
Berichten: 3310
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 18:16
Rijdt met: Santa Cruz / Commencal / Niner

Bericht door Dr.Gonzo »

Nu veronderstel ik dat er toch véééél mensen zo rijden zonder problemen ... niet???
Heb je ook al eens gelezen hoeveel mensen er zo rijden met problemen ?!? :wink:
In ieder geval ik zou het risico niet nemen, niet zozeer voor de garantie van mijn zadel maar eerder voor mijzelf en mijn veiligheid!
Tenzij je een voorzichtiger rijder bent natuurlijk...
Gebruikersavatar
Mickey Mouse
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: za 04 aug 2007 11:31
Rijdt met: C'dale chirurg gereedschap
Contacteer:

Bericht door Mickey Mouse »

Dr.Gonzo schreef:Tenzij je een voorzichtiger rijder bent natuurlijk...
Ah, wat is voorzichtig é :-? ...

Dan blijven er niet veel 'light' pennen meer over als je met het vastklem principe rekening houdt ...

Dan begin ik naar de Easton EC90 te kijken ...
Gebruikersavatar
Wimbeest
Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
Rijdt met: Santa Cruz Nomad

Bericht door Wimbeest »

Die onbetrouwbaar uitziende klem is voor mij ook de reden om een Thomson te kiezen. Easton EC90 lijkt me ook leuk, maar Thomson is bijna even licht en betrouwbaarder volgens mij (alu ipv carbon). Die beperkte lengtes zijn wel een probleem misschien. 350mm max bij 31.6.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

rij met een FSA K-force light uit carbon, komt onder de 100 euro dacht ik, maar weet niets over gewicht, denk toch op de 200 gram, maar die rails kunnen wel dienen
Gebruikersavatar
Mickey Mouse
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: za 04 aug 2007 11:31
Rijdt met: C'dale chirurg gereedschap
Contacteer:

Bericht door Mickey Mouse »

Wimbeest schreef:Die onbetrouwbaar uitziende klem is voor mij ook de reden om een Thomson te kiezen. Easton EC90 lijkt me ook leuk, maar Thomson is bijna even licht en betrouwbaarder volgens mij (alu ipv carbon). Die beperkte lengtes zijn wel een probleem misschien. 350mm max bij 31.6.
Ik kijk nog heel even de kat uit de boom tot ik de juiste houding heb gevonden, dan weet ik lengte / setback of niet ...

Thomson Elite 30.9/367mm - 243gr (287mm 209gr)
Thomson Masterpiece 30.9/350 - 192gr
Easton EC90 30.9/300mm - 160gr (400mm 190gr)

Toch nog rap een verschil van 60gr. Hoofdreden dat ik uitkijk naar carbon is omdat ik uit het doorspitten v/h forum over zadelpennen begrepen heb dat lichte carbonversies stijver zijn dan lichte alu versies.
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

RudiG schreef:Na nog (heel) wat gesurft te hebben valt me op dat alle lichte zadelpennen dit klemprincipe gebruiken. Logisch want het moet licht zijn.

Nu heb ik ondertussen mijn SLR zadel met ti rails thuis en in de gebruikspapieren die er bij zitten vermelden zij dat de zadel enkel in een klemhouding mag geinstalleerd worden waar boven en onderzijde perfect op elkaar passen. Bij bovenstaand principe heb je eigenlijk een soort 'mes' klemhouding.

Dus ik lees hier tussen de regels 'dada garantie' als er iets fout zou gaan met de ti rails. Nu veronderstel ik dat er toch véééél mensen zo rijden zonder problemen ... niet???
Het klem mechanisme van NU is inderdaad niet het stevigste dat er is. Schmolke zou deze ook gebruiken voor de TLO versie, maar ik betwijfel of de minimalistische vormen niet te breekbaar zijn. Ikzelf rij met een klem mechanisme van AX-Lightness en deze doet wat er van verwacht wordt: zadel vastklemmen zonder boe of ba. Wat je wel hebt is dat het een beetje meer tijd vraagt om te installeren, maar eens gebeurd heb je hier niet meer naar om te zien. Ik gebruik deze systemen op mijn beide MTB's en beide racefietsen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wimbeest
Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
Rijdt met: Santa Cruz Nomad

Bericht door Wimbeest »

Best wel vakmanschap die stuff van u Smokey. Maar als ik naar die prijzen van AX Lightness kijk :roll: Dan wilt ge nog niet snel aan crashen denken eh :-D
Plaats reactie