Het is je hierbij vergeven!jocca schreef:oeps uw zinneke van de wielen niet gelezen ...
Light step by step : zadel/zadelpen/zadelklem
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
- Mickey Mouse
- Mountainbiker
- Berichten: 201
- Lid geworden op: za 04 aug 2007 11:31
- Rijdt met: C'dale chirurg gereedschap
- Contacteer:
Bericht door Mickey Mouse »
- Mickey Mouse
- Mountainbiker
- Berichten: 201
- Lid geworden op: za 04 aug 2007 11:31
- Rijdt met: C'dale chirurg gereedschap
- Contacteer:
Bericht door Mickey Mouse »
Na nog (heel) wat gesurft te hebben valt me op dat alle lichte zadelpennen dit klemprincipe gebruiken. Logisch want het moet licht zijn.
Nu heb ik ondertussen mijn SLR zadel met ti rails thuis en in de gebruikspapieren die er bij zitten vermelden zij dat de zadel enkel in een klemhouding mag geinstalleerd worden waar boven en onderzijde perfect op elkaar passen. Bij bovenstaand principe heb je eigenlijk een soort 'mes' klemhouding.
Dus ik lees hier tussen de regels 'dada garantie' als er iets fout zou gaan met de ti rails. Nu veronderstel ik dat er toch véééél mensen zo rijden zonder problemen ... niet???
Nu heb ik ondertussen mijn SLR zadel met ti rails thuis en in de gebruikspapieren die er bij zitten vermelden zij dat de zadel enkel in een klemhouding mag geinstalleerd worden waar boven en onderzijde perfect op elkaar passen. Bij bovenstaand principe heb je eigenlijk een soort 'mes' klemhouding.
Dus ik lees hier tussen de regels 'dada garantie' als er iets fout zou gaan met de ti rails. Nu veronderstel ik dat er toch véééél mensen zo rijden zonder problemen ... niet???
- Dr.Gonzo
- Mountainbiker
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: zo 08 aug 2004 18:16
- Rijdt met: Santa Cruz / Commencal / Niner
Heb je ook al eens gelezen hoeveel mensen er zo rijden met problemen ?!?Nu veronderstel ik dat er toch véééél mensen zo rijden zonder problemen ... niet???
In ieder geval ik zou het risico niet nemen, niet zozeer voor de garantie van mijn zadel maar eerder voor mijzelf en mijn veiligheid!
Tenzij je een voorzichtiger rijder bent natuurlijk...
- Mickey Mouse
- Mountainbiker
- Berichten: 201
- Lid geworden op: za 04 aug 2007 11:31
- Rijdt met: C'dale chirurg gereedschap
- Contacteer:
Bericht door Mickey Mouse »
Ah, wat is voorzichtig é ...Dr.Gonzo schreef:Tenzij je een voorzichtiger rijder bent natuurlijk...
Dan blijven er niet veel 'light' pennen meer over als je met het vastklem principe rekening houdt ...
Dan begin ik naar de Easton EC90 te kijken ...
- Mickey Mouse
- Mountainbiker
- Berichten: 201
- Lid geworden op: za 04 aug 2007 11:31
- Rijdt met: C'dale chirurg gereedschap
- Contacteer:
Bericht door Mickey Mouse »
Ik kijk nog heel even de kat uit de boom tot ik de juiste houding heb gevonden, dan weet ik lengte / setback of niet ...Wimbeest schreef:Die onbetrouwbaar uitziende klem is voor mij ook de reden om een Thomson te kiezen. Easton EC90 lijkt me ook leuk, maar Thomson is bijna even licht en betrouwbaarder volgens mij (alu ipv carbon). Die beperkte lengtes zijn wel een probleem misschien. 350mm max bij 31.6.
Thomson Elite 30.9/367mm - 243gr (287mm 209gr)
Thomson Masterpiece 30.9/350 - 192gr
Easton EC90 30.9/300mm - 160gr (400mm 190gr)
Toch nog rap een verschil van 60gr. Hoofdreden dat ik uitkijk naar carbon is omdat ik uit het doorspitten v/h forum over zadelpennen begrepen heb dat lichte carbonversies stijver zijn dan lichte alu versies.
Bericht door $mokeyJoe »
Het klem mechanisme van NU is inderdaad niet het stevigste dat er is. Schmolke zou deze ook gebruiken voor de TLO versie, maar ik betwijfel of de minimalistische vormen niet te breekbaar zijn. Ikzelf rij met een klem mechanisme van AX-Lightness en deze doet wat er van verwacht wordt: zadel vastklemmen zonder boe of ba. Wat je wel hebt is dat het een beetje meer tijd vraagt om te installeren, maar eens gebeurd heb je hier niet meer naar om te zien. Ik gebruik deze systemen op mijn beide MTB's en beide racefietsen.RudiG schreef:Na nog (heel) wat gesurft te hebben valt me op dat alle lichte zadelpennen dit klemprincipe gebruiken. Logisch want het moet licht zijn.
Nu heb ik ondertussen mijn SLR zadel met ti rails thuis en in de gebruikspapieren die er bij zitten vermelden zij dat de zadel enkel in een klemhouding mag geinstalleerd worden waar boven en onderzijde perfect op elkaar passen. Bij bovenstaand principe heb je eigenlijk een soort 'mes' klemhouding.
Dus ik lees hier tussen de regels 'dada garantie' als er iets fout zou gaan met de ti rails. Nu veronderstel ik dat er toch véééél mensen zo rijden zonder problemen ... niet???