Zadelpenklem

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Zadelpenklem

Bericht door WT6 »

Ik had(let op de verleden tijd) een zadelpen klem van Extralite, maar was tijdens de trip in Diest gisteren met geen geweld los te krijgen.
Deze was wel met momentsleutel tot 4Nm aangetrokken, maar is dat dan teveel ? De inbusvijs draaide totaal door, terwijl ik bij het aantrekken geen enkel probleem heb gehad..

Thuis ook niet los te krijgen, de boor pakt niet echt op de bout, dus mooi middenin de bout doorgeslepen met een dremel.

Aanhaalmoment te groot ?
Heeft iemand alternatieven voor een goede, stevige, maar lichte zadelpenklem in maat 34,9 ?
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Met 4Nm zat je zeker goed.Extralite raadt 5Nm aan(met ingevette bout)Best met kopervet ingevet.Ik vermoed dat je dit niet hebt gedaan?!?
Doorboren is niet makkelijk,misschien heb je ook nog een Ti bout gebruikt?Telkens je de zadelpenklem losdraait,raad ik aan de bout te reinigen en vers kopervet op te doen en dan met momentsleutel vastzetten.Normaal gezien geen probleem dan.Heb je al contact gehad met Extralite?

Voor een 34.9mm is niet makkelijk.Misschien B-T-P een custom laten maken?75€ voor een carbon klem.
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Nope, geen vet. Maar gezien ik maar 4Nm heb gebruikt, kan dit toch niet de oorzaak zijn geweest..
Zal nog eens rondkijken, maar een Extralite wordt het allicht niet meer.
Goddank dat ik een dremel liggen heb, anders had ik het niet dadelijk open gekregen.
De bout van die Extralite is sowieso een Ti denk ik.
Gebruikersavatar
Wimbeest
Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
Rijdt met: Santa Cruz Nomad

Bericht door Wimbeest »

FRM heeft ook relatief lichte klemmen. Ik heb er onlangs ook een nieuwe moeten kopen, omdat ik de oude had verkloot (ook bout overgedraaid). Ik heb voor Hope gekozen maar 20gr. Natuurlijk wat zwaarder dan extralite, maar ge kunt er nog een Ti bout in steken.
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Tinky-Winky schreef:De bout van die Extralite is sowieso een Ti denk ik.
De UltraClamp heeft Ti bout.The Clamp stalen bout. :wink:
Gebruikersavatar
fuel
Mountainbiker
Berichten: 324
Lid geworden op: di 24 jan 2006 23:13
Rijdt met: Custom <7kg?

Bericht door fuel »

Ga voor een Soul Kozak of M2 racer. Beide rond de 25 euro en lichter dan de Extralite.
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Bericht door pieterp »

Ti bout zonder vet in alu klem kan door koudlassen potvast komen te zitten. Altijd vet gebruiken bij Ti bouten!
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

pieterp schreef:Ti bout zonder vet in alu klem kan door koudlassen potvast komen te zitten. Altijd vet gebruiken bij Ti bouten!
Goeie tip, en dat potvast klopt =D> #-o
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

$mokeyJoe schreef:
Tinky-Winky schreef:De bout van die Extralite is sowieso een Ti denk ik.
De UltraClamp heeft Ti bout.The Clamp stalen bout. :wink:
Was een ultraclamp...
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

fuel schreef:Ga voor een Soul Kozak of M2 racer. Beide rond de 25 euro en lichter dan de Extralite.
Die Soul Kozak, waar schaf je die aan ? De link 'Shop' op hun site, laat je alleen een e-mail versturen...Heb ik ni echt vertrouwen in om op deze manier te bestellen..
Plaats reactie