Als ik denk aan light voor beginners,denk ik in eerste instantie,begin er niet aan!
Het werkt verslavend!
Zoals eerder vermeld,zou ik de bewegende delen lichter maken.
D.w.z.:
*Buitenbanden:gemakkelijke winst door de originele (zware) banden te vervangen door lichtere exemplaren.Denk hier ook al aan semi-slicks voor de zomer,all-rounds voor de winter.Dus per jaar 2x wissel.
*Binnenbanden:Vervang deze door lichtere exemplaren(eventueel latex).Je kan deze ook weglaten en vervangen door een tubeless-kit.dwz met een (lek-)dichte vloeistof:bv.
Stan's NoTubes,
Eclipse Tubelesskit,
Joe's NoFlats,etc...
*Wielen:Met wielen kan men tov de originele wielen ook veel gewichtsvoordeel bekomen.Hiermee voel je het verschil in combinatie met lichte bi/bu-banden zeer goed:acceleraties worden verbeterd,klimmen gaat makkelijker,remafstand wordt verkort.Wielen kan men in sets kopen of men kan ze volledig laten (hand-)spaken.
Wil men nog verder gaan,zou ik kiezen voor bv. zadel-,stuurpen,zadel,stuur.Waarom?Aangezien ik daarjuist zei dat men het meeste voordeel haalt uit de bewegende onderdelen,geef ik toe dat indien je met een 'echte' MTB groep rijdt(vanaf Shimano Deore LX bv.)je beter het gewichtsvoordeel elders gaat zoeken.Ten eerste omdat de (nieuwe) LX groep bijna zo goed werkt dan de andere (duurdere) groepen,voor de beginners
.
*Zadelpen:Als je goed zit op de huidige zadelpen(hoogte uiteraard!)neem dezelfde afmeting.Nu kan je eventueel nog kiezen of je eentje met setback wil of niet(gebogen zadelpen,zodat je meer achter de cranks komt te zitten)Dit is persoonlijk,dus eerst proberen alvorens men dit onderdeel gaat vervangen door een (duurder) lichter exemplaar.Vb:
Easton,
Ritchey,en vele andere...
*Zadel:Aangezien het zadel een persoonlijk onderdeel is(niet elk zadel zit even goed voor iedereen),is het goed mogelijk dat je een lichtere zadel gaat vinden die jou evengoed zit.Dus zoeken en proberen.Vb:
San Marco,
Selle Italia,etc...
*Stuurpen:Eigenlijk hetzelfde dan een zadelpen.Check eerst of je tevreden bent met de huidige lengte.
*Stuur:Kies een breedte volgens je schouderbreedte(dit kan aangepast worden naarmate je meer techniek en ervaring krijgt)Je kan kiezen tussen een riser(gebogen naar boven) of een normal(xc-gericht)Met een gebogen stuur zit je meer rechtop(dus comfortabeler)Met een recht (of xc-)stuur lig je meer(dus sportiever).
Als je nu nog verder wil gaan,denk ik aan een vork.Een vork (al dan niet geveerd) kan een groot voordeel leveren:lichter,meer instelbaar,betere vering(laatste 2 enkel voor geveerde vorken!
).Kies voor een model volgens de geometrie van je fiets:80mm,100mm,120-150mm?...Wijzig je de veerweg,dan wijzig je de geometrie van je fiets.Wat wil dat nu zeggen?Bv. als je standaard een vork van 100mm veerweg hebt en vervangt deze door een 80mm veerweg,verlaag je de voorkant van de bike,waardoor deze nerveuzer en directer reageert.Niet echt aan te raden voor beginners dus...Heb je echter een goede fietstechniek,kan dit je bike wel wat pittiger maken.Je algemene houding op de fiets verandert hier ook wel een beetje door,dus wen even aan de houding.(Vooral downhill!)
Heb je het nu goed te pakken,overweeg of je frame niet aan vervanging toe is...Maar dan gaan we een stapje verder.
Ik denk dat ik het voornaamste zowat heb vermeld.Ik heb niet veel tijd gehad,maar ik hoop dat de beginners er iets aan hebben.Er zijn nog zoveel andere mogelijkheden,dus zijn er vragen(of aanvullingen),stel ze gerust.Daar is het forum voor.